Skriv ut  

Utredning ska avgöra framtiden för Norrköping Airport

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 september 2019
Sedan linjetrafiken till München försvann har flygplatsen stått. En utredning ser just nu närmare på tre olika alternativ för flygplatsens framtid.

Det har varit mörka rubriker i media kring framtiden för Norrköpings flygplats. Sedan BMI gick i konkurs och drog med sig linjen till München i fallet har flygplatsen stått utan reguljär passagerartrafik. De ansträngningar som hittills gjorts för att återskapa en linje till någon av de större hubbarna i Europa har hittills varit resultatlösa. Det är samma situation som flygplatserna i Jönköping och Karlstad hamnat i sedan BMI:s konkurs och inte heller där finna ännu någon ersättning för trafiken som i det fallet gick till Frankfurt.

Det som skapar oro i Norrköping är att kommunen inte ser det som självklart att finansiera en ny utrikeslinje med skattemedel. Det kan i så fall innebära att Norrköping inte under överskådlig tid kan erbjuda en linje ut till Europa, något som även kommundirektören i Norrköping Martin André, är medveten om.

– Jag tror att det är alldeles uppenbart att utan samhälleligt stöd så kommer inget flygbolag av egen kraft att starta reguljärtrafik på våran flygplats, säger han till SR Östergötland.

Det är inte första gången som Norrköping tappar linjer utomlands, Cimber, Skyways och Nextjet har under årens lopp försökt utan att nå några större framgångar. Det har också funnits en del kritik mot hur BMI hanterade linjen under de knappt tre år som en Embraer145 flög sträckan till München och som bland annat gällt inställda flyg och problem med bagagehanteringen. Enligt vissa bedömare borde de cirka 25 000 åresresenärerna som flög linjen ha varit betydligt större, upp mot 40 000 om förtroendet för flygbolaget varit större. 

Politikerna i Norrköping har dock inte sagt definitivt nej till fortsatt stöd, i ägardirektivet står att flygplatsen ska ha reguljär trafik. För att få svar på hur det fortsatta stödet ska vara utformat pågår just nu en utredning som skissar på tre framtidsalternativ:
• Flygplatsen fortsätter som tidigare där kommunen bekostar en utrikeslinje 
• En flygplats utan linjetrafik men med charter och visst fraktflyg
• Flygplatsen trappar ner och fokuserar på samhällsflyg och allmänflyg

Vilken väg som blir aktuell handlar främst om kostnaderna, inledningsvis satsade kommunen 45 miljoner i förlustbidrag på trafiken till München varav 35 är förbrukade. Till det kommer ett årligt driftsbidrag 23,8 miljoner
– Till skillnad från till exempel Karlstad och Jönköping är vårt läge annorlunda med Linköpings flygplats knappt fyra mil bort och Skavsta 6,5 mil norrut. Det gör att vi försöker tänka brett när det gäller en ny linje: kanske ska den gå till en mer närliggande storflygplats, kanske ska den flygas med turboprop, det kan göra att kostnaderna blir lägre än de vi haft hittills, säger Ola Matsson, vd i Norrköping till Flygtorget. 
Någon tidplan för när ett beslut ska vara klart finns inte. Samtidigt finns ett starkt engagemang i Norrköping för att behålla flygplatsen, trots närheten till Linköping som har en växande trafik till Schipol.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vägar till Europa
Skrivet av Christina, 2019-09-05 11:59:38
Redan idag väljer över 300 000 Östgötar årligen att flyga ut i Europa via Stockholm Skavsta med reguljärt flyg. Östgötarna är alltså inte strandsatta utan de valde andra alternativ
Anmäl inlägget
Frakt
Skrivet av Fraktkalle, 2019-09-03 13:03:50
Norrköping har länge försökt att få snurr på sitt fraktflyg. I dagsläget flygs det dock ungefär lika mycket gods från Östersund som från Norrköping och mindre än vad det flygs från Skavsta.

Det verkar vara svårt att få någon ordentlig fart på fraktflyget från Norrköping..
Anmäl inlägget
Stads-utveckling eller avveckling
Skrivet av HB, 2019-09-03 11:44:06
Lätt att tycka till här....det märks.
1 Alla flygplatser har olika ägare, det är inte en firma. 2 NRK, ett av Sveriges bästa logistik-lägen som kan behöva en flygplats i framtiden. NRK är Sveriges fjärde största charterflygplats, några har glömt de ca 100.000 paxen. 3 Varje satsad krona i en flygplats ger pengar tillbaks i jobb skatter mm. Tänk till lite nu!
Anmäl inlägget
Flygbuss till Linköping så klart !
Skrivet av Petrus, 2019-09-03 00:00:54
Det är själklart att det inte varken behövs eller ska vara någon subventionerad utrikes trafik från Norrköping.
Bara ytterligare ett exempel på inskränkt bypolitik.
Det bästa för Norrköping är ju att dra sitt strå till stacken med pax till Linköping , det tjänar hela Östergötland på. Det kan avgöra att det kan bli en daglig avgång till.
Norrköping har dessutom bara ett halvt upptagnings område , hur många bor i havet österut !
Det andas 70, 80 tals tänk över sådana försök !
Anmäl inlägget
3
Skrivet av @NRK, 2019-09-02 20:33:54
Menar du att dom snittade på 3 pax???
Det verkar inte rimligt!!!
Anmäl inlägget
Flygtrafiken på Norrköping kan flyttas
Skrivet av Anonym , 2019-09-02 17:20:24
Lägg ner Norrköping flygplats omedelbart. Närheten till Linköping & Skavsta räcker för att ta över flygtrafiken.
Anmäl inlägget
KLM till AMS !
Skrivet av Koninklijke Luchtvaart Maatsch, 2019-09-02 13:34:33
Östergötland har sedan länge haft en snabb väg ut i Europa och världen genom LPI - AMS med KLM. CPH är i detta sammanhanget en parentes..
Anmäl inlägget
NRK
Skrivet av thomas, 2019-09-02 12:05:37
Sluta skylla på flygbolaget som trafikerade, det finns helt enkelt inget marknads underlag, klart
bolaget ställer in om bara ex tre pax, lägg ner flyg platsen allt annat är ett enormt slöseri med skatte och kommunala pengar, var är affärsrealismen.
Anmäl inlägget
ATR till CPH
Skrivet av Elix, 2019-09-02 12:04:09
Finns det inte stordriftfördelar att i sådana fall köra en ATR från NYO eller LPI istället för från NRK?
Anmäl inlägget
SAS till CPH?
Skrivet av Alex, 2019-09-02 09:36:58
Borde rimligen gå att köra en ATR på sträckan till CPH. Linköping och skavsta kan inte konkurrera på den sträckan och invånarna i Östergötland får helt plötsligt en snabb väg ut i EU samt övriga världen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev