BRA bryter trenden – ökar frekvenserna inrikes

Publicerad den 26 september 2019
Kommentarer
Passagerarminskningen till trots: BRA väljer att öka trafiken på Kalmar med en ny frekvens och bevakar även utvecklingen på Visby där SAS drar ner.
Inrikesflyget fortsätter att rasa och i stort sett samtliga flygplatser i landet ser en minskning av antalet passagerare. I sin tur innebär det att flygbolagen ser över linjer och frekvenser på de svenska flygplatserna. Det märks i den kommande vintertidtabellen där både SAS och Norwegian minskar antalet avgångar, i första hand mellan storstäderna, men också till bland annat Visby.
Neddragningen i Visby har dragit på sig kritik från de boende på Gotland som litar till flyget för snabba resor till Stockholm och vidare till andra destinationer. Det kunde Flygtorget rapportera om i juni när neddragningarna blev kända.
Redan dagarna efter att beslutet blev känt plockade BRA upp den möjlighet som uppstått och meddelade att de överväger att öka kapaciteten på Visby. En analys av marknadsläget ska ge svar på hur stor en eventuell kapacitetsökning ska bli. Redan idag flyger BRA åtta till nio rotationer per vardag mellan Visby och Stockholm. 
– Vi har ännu inte fattat något beslut utan vill se hur efterfrågan utvecklar sig. Vi bevakar därför Visbytrafiken extra noga just nu, säger Jim Hofverberg, presschef på BRA.
I Kalmar har BRA dock redan fatta beslut om att öka trafiken. I början av november blir det nya rotation till Stockholm, en eftermiddagsflight från Bromma till Kalmar och en på söndagar förmiddag tillbaka.
– Vi lyssnar på våra resenärer och efter att vi tittat på reseutvecklingen över tid gör vi nu bedömningen att en extra avgång mellan Kalmar och Bromma under helgerna är helt rätt, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.
Bakom beslutet ligger också den successiva övergången till en utökad och renodlad turbopropflotta. Den mindre maskinen är väl anpassad för att möta efterfrågan. Nyligen tog BRA beslutet att tillföra ytterligare fyra ATR-72-600 vilket på sikt ökar möjligheten att möta efterfrågeökningar av den typ som nu uppstått i Kalmar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Amitoz
2019-09-28 02:37

Det äe nu lönnlöst att etablera linjer till Sverige nu då Hemma bolahet SAS drar ner avgångar från ARN men även frpn GOT, alla som har förhoppningar om nya linjer till/från Sverige, bara glömm det Sverige kommer ALDRIG att få en ny linje, Sveriges “eco-tax” suger som in i helvettet

Upp med händerna
2019-09-27 15:25

Nu blir de BRA igen.

ABC
2019-09-27 14:01

Ingen jet kommer ersätta jetflottan.

Pilot
2019-09-26 13:22

Vilka kommer ersätta och flyga jet för BRA när de avvecklar sin Jet verksamhet?

Ekonom
2019-09-26 13:03

Nu när bolaget snart halverats, kommer även de högsta chefernas löner också halveras?

Johnn
2019-09-26 12:41

Det är inte så att de nya -600 ska ersätta de gamla leasade -500?

Tjena
2019-09-26 11:49

Brukar inte vinstgivande bolag flyga på linjer som generar vinst?
Men det samma gäller väl då att olönsamma bolag flyger på olönsamma linjer!

GVR
2019-09-26 11:31

Det vänder väl någon gång och då är det bra att vara positionerad och att ha skapat nya vanor.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten