BRA bryter trenden – ökar frekvenserna inrikes
Publicerad den 2019-09-26 00:00av Redaktionen Uppdaterad den 2025-01-15 20:57Passagerarminskningen till trots: BRA väljer att öka trafiken på Kalmar med en ny frekvens och bevakar även utvecklingen på Visby där SAS drar ner.
Inrikesflyget fortsätter att rasa och i stort sett samtliga flygplatser i landet ser en minskning av antalet passagerare. I sin tur innebär det att flygbolagen ser över linjer och frekvenser på de svenska flygplatserna. Det märks i den kommande vintertidtabellen där både SAS och Norwegian minskar antalet avgångar, i första hand mellan storstäderna, men också till bland annat Visby.
Neddragningen i Visby har dragit på sig kritik från de boende på Gotland som litar till flyget för snabba resor till Stockholm och vidare till andra destinationer. Det kunde Flygtorget rapportera om i juni när neddragningarna blev kända.
Redan dagarna efter att beslutet blev känt plockade BRA upp den möjlighet som uppstått och meddelade att de överväger att öka kapaciteten på Visby. En analys av marknadsläget ska ge svar på hur stor en eventuell kapacitetsökning ska bli. Redan idag flyger BRA åtta till nio rotationer per vardag mellan Visby och Stockholm.
– Vi har ännu inte fattat något beslut utan vill se hur efterfrågan utvecklar sig. Vi bevakar därför Visbytrafiken extra noga just nu, säger Jim Hofverberg, presschef på BRA.
I Kalmar har BRA dock redan fatta beslut om att öka trafiken. I början av november blir det nya rotation till Stockholm, en eftermiddagsflight från Bromma till Kalmar och en på söndagar förmiddag tillbaka.
– Vi lyssnar på våra resenärer och efter att vi tittat på reseutvecklingen över tid gör vi nu bedömningen att en extra avgång mellan Kalmar och Bromma under helgerna är helt rätt, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.
Bakom beslutet ligger också den successiva övergången till en utökad och renodlad turbopropflotta. Den mindre maskinen är väl anpassad för att möta efterfrågan. Nyligen tog BRA beslutet att tillföra ytterligare fyra ATR-72-600 vilket på sikt ökar möjligheten att möta efterfrågeökningar av den typ som nu uppstått i Kalmar.