Skriv ut  

BRA oroas inte av konkurrensen på Örnsköldsvik

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 november 2019
Det kan bli tre flygbolag som börjar flyga mellan Örnsköldsvik och Stockholm. Det är en konkurrens som inte oroar BRA som redan idag har konkurrens på nära två tredjedelar av linjenätet.

BRA ATR
BRA ATR
 
När Nextjet gick i konkurs stod Jönköping utan trafik till Stockholm. Det lockade både BRA och Air Leap att ta upp konkurrensen, vilket efter bara ett par veckor slutade med att Air Leap drog sig ur. Men marknaden utvecklades inte som tänkt utan BRA la ner linjen som då togs över - av Air Leap.
 
Nu möts de två flygbolagen igen, denna gång i Örnsköldsvik där också Sveaflyg har meddelat att de vill vara med i konkurrensen. De tre flygbolagen ska, om alla verkligen drar igång trafik den 1 februari nästa år, ta sig an en marknad på 85 – 100 000 passagerare. 

Örnsköldsvik har de senaste åren haft trafik enbart till Arlanda, med Bromma öppnas helt nya möjligheter och var ett av de avgörande skälen till beslutet att starta linjen, enligt Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA.

- Vi vill ha så många destinationer som möjligt inrikes och har kikat på Örnsköldsvik tidigare men har av olika orsaker inte etablerat oss där. Nu gör vi det och skapar möjlighet att koppla helt vårt linjenät, både inrikes och utrikes till destinationen. Det har tidigare inte varit möjligt för resenärer från Örnsköldsvik.

Analyser visar att cirka 25 procent av de som flyger till Stockholm flyger vidare till andra destinationer och det är bland annat dem som BRA nu tänker fånga upp. Turlistan ligger på tre till fyra avgångar i varje riktning på vardagar och två på söndagar och trafiken ska flygas med en ATR72, vilket är samma flygplanstyp som Air Leap tänker använda medan Sveaflyg planerar att sätta in en Saab 2000. BRA är dock inte oroliga för konkurrensen.

- Vår huvudsakliga verksamhet är att knyta ihop hela Sverige och det är fortsatt ambitionen även om inrikesmarknaden just nu förändras kraftigt. Våra ATR:er är ett lämpligt flygplan på sträckan samtidigt som vi naturligtvis måste noga följa resevolymerna och efterfrågan. Det är ju marknaden som styr.
 
Att konkurrens på en linje ger bättre priser för passagerarna är ingen nyhet. Det märks också tydligt i Östersund där BRA nu valt att gå ner i trafik och enbart flyga över veckosluten medan SAS fortsätter som tidigare med trafik sju dagar i veckan. Där har priserna stigit märkbart sedan BRA dragit ner. 


BRA flyger 15 åretrunt-linjer. På sex av dem är flygbolaget ensamma om att trafikera destinationerna. Övriga rutter är konkurrensutsatta av ett eller två flygbolag.

BRA ensamma:
Trollhättan - Bromma
Halmstad - Bromma
Kristianstad - Bromma
Växjö - Bromma
Göteborg - Visby
Malmö - Visby

BRA i konkurrens med SAS
Sundsvall
Östersund
Ängelholm
Ronneby
Kalmar
Visby

BRA i konkurrens med SAS och Norwegian
Umeå
Göteborg
Malmö



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Äntligen
Skrivet av Jocke, 2019-11-06 11:50:38
Toppen att kunna flyga från Bromma till Övik. Att ta vägen via Arlanda är jättedrygt om man bor i Västra Stockholm
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev