Featured article image

SAS Airbus A350 testflyger

Publicerad den 7 november 2019
Kommentarer
Igår startade SAS testflygningarna med sin nya A350-900 på Airbus anläggning i Toulouse. Flygplanet med registrering SE-RSA ska nu genomgå ett testprogram innan den sätts i trafik i december.
SAS A350

SAS Airbus A350
 
A ”blue-tiful” sight, skaldade SAS i går eftermiddag efter att den första av flygbolagets nya A350-900 gjort en inledande testflygning hos Airbus i Toulouse. Det anspelar på den nya dekoren som från och med nu ska pryda flygplansflottan och där den blå färgen dominerar. 
 
Den första maskinen, SE-RSA och döpt till Ingegerd Viking ska nu genomgå testprogrammet innan ferryflygningen till Köpenhamn någon av de första dagarna i december. Där ska den genomgå några mindre modifieringar och även få den slutliga utrustningen ombord innan det är dags att visa upp den för allmänheten och i ett första skede för media. Av allt att döma sker det genom en mindre eriksgata med en flygning på sträckan Köpenhamn – Oslo – Stockholm – Köpenhamn ett stycke in i december. Alla detaljer är ännu inte klara.
Enligt de nuvarande planerna sätts den in i kommersiell trafik den 28 januari nästa år från basen på Kastrup på sträckan Köpenhamn – Chicago.
De nya A350-900 ska i första skedet ersätta de åldrade A340-maskinerna vilket omedelbart kommer att ge 25 – 30 procents mindre utsläpp och upp till 50 procents minskat buller. Exakt hur många A340 som ska fasas ut är inte klart men på sikt kommer SAS långlinjeflotta att ha föryngrats kraftigt. 
I kabinen har SAS lagt fast en modell med 40 stolar i Business, 34 i Plus och 228 i GO, sammantaget 302 stolar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

@Annorlunda
2019-11-08 20:23

Du verkar leva i det förflutna, så är det absolut inte längre.

Harald B
2019-11-08 18:35

…vi endelig får SAS’ nye fly baseret i CPH. ARN har længe været med begunstiget, f.eks. fik de nye A330 og A320neo base i Stockholm.

Så må vi leve med at den første A350 får svensk register (SE). Det går nok endda 🙂

@Annorlunda
2019-11-07 21:10

Om man som SAS använder planen hela livslängden så kan man skita i andrahandsvärdet, delarna är ändå värda mer för sig.

Mr.SAS
2019-11-07 18:31

#annorlunda…
Förr har SAS haft egna varianter men numera är i stort sett allting standardutförande från Airbus.

LH
2019-11-07 18:15

När man ser bilden, då tonar en framtida ägare av Lufthansa fram. SAS har inte en chans i den kommande konkurrensen. “Beat it”.

@ gulli
2019-11-07 18:00

Det finns en anledning till att SAS flyttar långlinjer från ARN till CPH, ARN -LAX stänger och flyttas till CPH -LAX. Mer lönsamt helt enkelt

@ gulli
2019-11-07 18:00

Det finns en anledning till att SAS flyttar långlinjer från ARN till CPH, ARN -LAX stänger och flyttas till CPH -LAX. Mer lönsamt helt enkelt

sv Annorlunda
2019-11-07 16:25

har SAS aldrig skaffat plan som normala bolag.
Allt ska vara SAS superspeciellt, vilket gör planen mindre värda på “second hand” marknaden.
Tidigare har SAS (kabin facket) krav på att mittgången skulle ha “SAS” mått.
Det innebar att de pax stolar som SAS beställde, endast passade SAS plan. Det har kostat MASSOR av pengar för SAS (skattebetalare).

pf
2019-11-07 16:22

i hovedstadstriangelen kan være et smart trekk FØR det innpasseres i long-haul

Trene crew, både kabin, og ikke minst de foran mao den beste delen av SAS.

Annorlunda
2019-11-07 15:05

Vet ej hur det med A350 men SAS brukar ha mycket eget special i sina plan som inga andra har. SAS har en benägenhet att krångla till det.

@Mr €
2019-11-07 14:39

Ja tror aldrig någonsin ett bolag flugit dagen efter eller bara någon dag efter när de fått sitt första flygplan av en för bolaget ny typ

Dels ska en del utrustning in i kärran för att göra den luftvärdig med passagerare ombord (från fabrik gäller andra regler)

Och som någon skrev – när SAS (och andra bolag) tar leverans av flygplan som redan finns i flottan, ex A320neo så tas de i produktion dagen efter om allt är som det ska.

Skilj på äpplen och päron

Mr €
2019-11-07 13:38

De nya 320 går i drift ofta dagen eller dagarna efter de kommer till SAS. När det är en helt ny typ så krävs det mer

Pelle
2019-11-07 13:13

Varför ska dom till OSL och ARN, om de ändå inte ska trafikera dessa flygplatser?
Det är väl ytterst få som frivilligt gör ett byte på vägen till ORD, när man kan flyga direkt…?

gulli
2019-11-07 13:01

Innebär registreringen SE- att den kommer sättas in på en förhoppningsvis ny rutt Arlanda-Tokyo-Los-Angeles?

Mr €
2019-11-07 11:04

Många bolag tar tid på sig från att de får ett flygplan från fabrik tills första passagerarflygningen. Tror United tar emot dem i Seattle och kör över till Seattle Tacoma för första “Revenue flight” samma dag. SAS kommer säkert klara det 2035.

350
2019-11-07 10:05

Nej den kommer inte flyga runt i huvudstadstriangeln ARN-OSL-CPH

Gullan Purser&350Expert
2019-11-07 09:03

Men så kul att Ingegärd äntligen kom i luften.
ser verkligen fram emot att jobba ombord på denna maskinen.

Bra för kunderna och för oss tjejer…&killar att jobba i, generösa utrymmen och härlig ny teknik.

Framför allt bränslesnåla.

Hoppas jag får chansen att bjuda Greta på gratis kaffe ombord.

Airbus
2019-11-07 09:03

När kommer SAS A350 till Arlanda första gången?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten