Tarom
Arlanda är den enda skandinaviska flygplats som rumänska Tarom, med anor sedan 1954, trafikerar i dagsläget. Men nu finns risken att den och andra linjer försvinner i takt med att de ekonomiska problemen hopar sig. Flygbolaget har vacklat under en rad år men utan större sjukdomsinsikt har ledningen både ökat antalet anställda och beställt nya flygplan. Det gillar inte den rumänska regeringen som trots det gått med på ett nödlån på närmare 2 miljarder kronor för att hålla flygbolaget i luften. De pengarna ska bland annat täcka årets förlust på närmare en halv miljard.
Hur EU ställer sig till ett statligt stöd till ett nationellt flygbolag är inte officiellt men det brukar vara bistra tongångar.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Vad kostar det
Skrivet av Marie H, 2019-12-20 13:02:20
Hur vore det med riktlinjer før samtliga bolag, att biljetten ska kosta det verkliga priset?
|
|
Ibland är stöd bra
Skrivet av FO737, 2019-12-19 22:43:30
@Thomas, marknaden skiter i linjer som inte genererar pengar. För att ha kvar linjer till glesa områden krävs det ibland stöd. Tyvärr funkar kapitalism så.
|
|
Hadde ikke
Skrivet av pf, 2019-12-19 18:50:12
banker m.v. fått lovnad om statlig sikkerhet i 2012, ville SAS i dag vært historie.
|
|
Estonian Air
Skrivet av Estonian Air, 2019-12-19 11:39:44
vissa flygbolag kan få hur mycket stöd som helst (Alitalia) medan andra tvingas omkull av EU-kommmissionen (Estonian Air). Vari ligger likabehandlingsprincipen?
|
|
Tarom
Skrivet av thomas, 2019-12-19 10:46:48
Statliga stöd måste bort helt. Marknaden och alla aktörer måste ha samma villkor, det är grunderna i kapitalismen. Det är uppenbart att bolag inte sköter sig som i detta fall när de kallt räknar med att statens ska gå in och stötta. Stater ska inte äga flygbolag, de ska ägna sig åt att reglera marknaden. så rättvisa villkor för alla aktörer.
|
|