Skriv ut  

Flygbolagen flyger runt Iran och Irak

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 januari 2020
Inga direktflygningar och omdirigerade överflygningar. Ett stort antal flygbolag slutar nu flyga genom luftrummet över Iran och Irak. Det påverkar en del trafik till Norden.

Det är ännu oklart vad som orsakade flygkraschen strax utanför Teheran när en B737-800 från Ukraine International Airline totalhavererade och samtliga 176 ombord, däribland 10 svenskar omkom. Enligt uppgifter i går kväll var den svarta lådan hittad men iranska myndigheter tänker inte lämna ut den, istället ska innehållet analyseras av iranska och ukrainska myndigheter.

Flygkraschen har redan fått effekter på det internationella flyget. Ett stort antal långlinjer från Europa och österut passerar över Iran och Irak, som båda är involverade i de ökande spänningarna i området. Flygbolagen har därför dels ställt in flygningar till destinationer i de båda länderna, främst huvudstäderna Teheran och Bagdad, dels slingat om de linjer som passerar det aktuella luftrummet.

SAS har ingen trafik till de två länderna men har ställt in en flygning från Köpenhamn till Beirut och avvaktar utvecklingen om det kan bli tal om fler inskränkningar.

Krisen påverkar dock en del av trafiken till Norden och gäller bland andra Finnair, vars rutt till Dubai passerar området. Linjen kommer nu istället att flygas via Saudiarabien. Finnair använder både A350 och A321 på sträckan vilket innebär att den mindre maskinen gör ett bränslestopp i Aten på vägen. Även Singapore Airlines linje till Köpenhamn påverkas och flyttas norrut över Afghanistan och Ryssland. Liknande omdirigeringar gör en rad flygbolag; Qantas, vars långa linje mellan Perth och London passerar mellanöstern, tvingas reducera antalet passagerare med 90 personer för att kunna ta ombord mer bränsle. Lufthansa och Air France ställer in alla flygningar till de båda länderna, en åtgärd som följs av bland andra Egypt Air. De amerikanska myndigheter har utfärdat ett generellt flygförbud för alla amerikanska flygbolag som gäller för stora delar av mellanöstern.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Amatörernas afton eller snarare morgon
Skrivet av thomas, 2020-01-12 21:51:09
Ser inte Tor batteriet flightens transponder blip?
Kommunicerar inte Theran radar med luftvärns batteriets radar? Flygplanet startade ju från Iransk mark, en fientlig missil hade kommit utifrån?
Varför lät det Ukrainska flygbolaget flighten att överhuvudtaget starta då missilregn haglar timmarna före i det Iranska luftrummet
Anmäl inlägget
Iran och luftrum
Skrivet av Mr €, 2020-01-10 08:15:07
Allt pekar nu på att Iran i samband med missilattacker mot USA's anläggningar i Irak aktiverade sina luftförsvarsmissiler i någon typ av auto-mod och efter att de av misstag låtit ett Tor-batteri låsa på och skjuta ned UIA 737'an stängt ned dem.
Anmäl inlägget
flyg aldrig över länder i krig
Skrivet av thomas, 2020-01-09 12:27:18
Ett varnande exempel bör vara Malaysian som sköts ner över Ukraina, ett land i krig. FNs ICAO ruels förbjuder att flyga i luftrum där det råder krig.
Iran har redan med detta visat att de kan skjuta långt och relativt träffsäkert. USA av misstag sköt ner ett Iranskt pax airbus plan. Undvik att flyga över områden där det haglar missiler borde vara självklaert
Anmäl inlägget
Vissa flyger som vanligt...
Skrivet av ABC, 2020-01-09 10:33:34
Qatar, Ethiad, Air Arabia och FlyDubai samt Emirates Cargo tycks alla flyga över Iran och Irak (förutom de inhemska bolagen).
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn