Skriv ut  

Tjuvstart med Embraer för BRA på Bromma

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 januari 2020
Målningen är inte klar men det går inte att mista sig om var flygplanet hör hemma. Just nu flyger en Embraer en del av BRA:s inrikeslinjer från Bromma.

I slutet av mars är epoken Avro RJ över i BRA och den nya eran med Embraer 190 tar över. Men under första kvartalet, när utfasningen av trotjänaren pågår, behöver trafikprogrammet stundtals förstärkning vilket gör att det tyska flygbolaget WDL som ska flyga den framtida jettrafiken för BRA har tjuvstartat samarbetet. Under första kvartalet 2020 flyger alltså BRA en blandad flotta med ATR72, tre egna Avro RJ plus den extra förstärkningen genom WDL:s E190.

- I valet att under ett par veckor plocka in WDL eller leta upp en annan operatör, föll valet på att redan nu ta in WDL, säger Jim Hofverberg, presschef på BRA till Flygtorget.

Den första flygningen, TF 125 gick från Malmö till Bromma den 13 januari klockan 07.00 LT med D-ACJJ, som bara dagen innan delvis hunnit målas i BRA:s design. Stjärtfena och winglets ska målas med BRA:s ränder längre fram i vinter, vilket gäller alla de fyra maskinerna som ingår i avtalet.

Ombord är det 100 stolar grupperade två och två till skillnad från Avron som var konfigurerad med tre stolar på varje rad. Utrymmet mellan stolarna varierar mellan 101 centimeter och 79 centimeter beroende var i maskinen de är placerade.

När WDL, som flyger på uppdrag av German Airways väl tar över i början av april, är det i första hand i trafiken till Malmö där de ska sättas in: den mest trafikerade och viktigaste destinationen i linjenätet. Redan idag har BRA, i konkurrens med SAS och Norwegian, cirka 50 procent av passagerarna mellan Stockholm och Malmö. I den kommande tidtabellen blir det upp till 13 avgångar per vardag i vardera riktningen med Embraer 190 samt 4 till 8 avgångar under lördagar och söndagar. På den andra stora linjen, till Göteborg, blandas trafiken med fyra dagliga Embraer och övriga upp till åtta avgångar per dag med ATR 72–600. German Airways kommer också att flyga en del av de charterkontrakt som BRA har för olika arrangörer.
 Det har diskuterats om Embraer 190 klarar de bullernormer som råder på Bromma. Enligt Swedavia fick flygplanstypen klartecken av Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm redan 2017. Detta enbart med en mindre inskränkning för startvikten.

AVRO RJ och föregångaren BAe146 har funnits i Malmö Aviation och sedermera BRA i närmare 30 år och varit den arbetshäst som byggt upp verksamheten från en blygsam start som taxiflygbolag till ett stort inrikesbolag med cirka 30 procent av marknaden. När den väl försvinner från den svenska flygbranschen ska det av allt att döma ske med fest och fyrverkerier.
 
- Vi har precis tagit upp detta internt om och hur vi kan uppmärksamma den sista flygningen med vår fantastiska arbetshäst och trotjänare, men vi får återkomma. Det senaste jag hört från vår planeringsavdelning är att sista flygturen möjligen är en utlandscharter, säger Jim Hofverberg.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det hörs
Skrivet av Adam, 2020-01-16 21:20:01
Jo tack det hörs att man börjat flyga med Embraer, hur denna flygplanstyp fick godkänt av Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm är en gåta. Tjänstemännen fick troligtvis årskort på BRA
Anmäl inlägget
Akta er för WDL!
Skrivet av Benck, 2020-01-16 16:11:57
Det var WDL som flög till Edinburgh när de egentligen skulle till Düsseldorf (som underleverantör till BA). Så räkna med att hamna i Umeå om ni ska till Malmö...
Anmäl inlägget
Re: Gee
Skrivet av Fd Avroflygaren, 2020-01-16 15:10:23
Jag har faktiskt gått vidare och flyger för ett annat bolag idag. Och självklart kan även jag ikläda mig management-hatten och se varför man gjorde som man gjorde. Icke desto mindre tycker jag det som skett är fel och i viss mån bedrägligt gentemot de anställda och jag efterlyser en harmonisering av regelverken inom EU (både skatter och villkor) samt att myndigheterna täpper till hålen vad gäller övertagande av verksamhet med olika snillrika bolagsbildningar som grund för skeendet.
Anmäl inlägget
@fd Avroflygare
Skrivet av Gee, 2020-01-16 07:31:37
Välkommen till den öppna marknaden och EU.
Om ni inte märkt det i er skyddade verkstad har detta pågått i många år i många branscher.
Är inte övertagande av verksamhet. Den lagen är så dåligt skriven och väller av kryphål. Tyvärr känner säkerligen ägaren till dessa kryphål och slingrar sig mellan dessa. Varför skulle en kapitalist plötsligt inte göra som alla andra och nyttja varje kryphål som finns för att tjäna lite mer? Förstår det svider, men dra plåstret och gå vidare.
Anmäl inlägget
Vi är glada!
Skrivet av Cph4Ever, 2020-01-16 06:13:52
Flera trevliga&duktiga piloter som har börjat hos på SAS, både på CPH och STO- bas.
Välkomna!
Anmäl inlägget
Arbetsbrist
Skrivet av Daniel A, 2020-01-15 17:41:03
Lägger man ned egen produktion för att istället köpa motsvarande så uppstår ju arbetsbrist, ganska solklart tycker jag.
Anmäl inlägget
Personalbrist
Skrivet av FL0, 2020-01-15 17:21:36
Anledningen till den tidiga starten är personalbrist. Många som har sagt upp sig själva. Många flyr företaget.
Anmäl inlägget
Re: Uppsagt
Skrivet av Fd Avroflygaren, 2020-01-15 17:21:10
Var får du din information ifrån? Jag fick mitt besked via rek post och var uppsagd pga arbetsbrist. Något erbjudande om att flyga ATR förelåg inte. Det som har hänt under hösten är att man funnit det möjligt för några få att få gå över och flyga ATR pga några uppsägningar, men det var ingen del i avvecklingen av AVRO-aoc:et. Det vi ser är övertagande av verksamhet, det råder ingen arbetsbrist.
Anmäl inlägget
Uppsagd
Skrivet av Uppsagt, 2020-01-15 14:17:32
Ja du blev uppsagd för du flög AVRO och antagligen tackade nej till att flyga ATR, då finns det inget arbete för dig och därav uppsagd pga arbetsbrist. Väldigt enkel logik.
Anmäl inlägget
Uppsagd pga arbetsbrist
Skrivet av Uppsagd Avro FO, 2020-01-15 11:54:59
Just definitionen av arbetsbrist funderar jag lite på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev