Skriv ut  

SAS välkomnar prövning i Europadomstolen

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 januari 2020
Antalet krav på ersättning vid flygförseningar ökar kraftig. Just nu ligger ett av kraven från SAS-strejken förra året på EU-domstolens bord. Det är en granskning som flygbolaget välkomnar.

Strejken i april förra året var ”extraordinära omständighet”. Därför ska SAS inte betala någon ersättning till de cirka 370 000 passagerare som drabbades när närmare 4 000 flygningar ställdes in under den veckolånga strejken i april 2019. Det slog Allmänna Reklamationsnämnden fast i höstas när frågan hamnat på deras bord. SAS bokade om och av biljetter utan kostnad och ordnade i vissa fall biljetter på andra flygbolag, åtgärder som alltså var nog, enligt ARN.

Men frågan har vandrat vidare från ARN till tingsrätten sedan en passagerare drivit ärendet dit. Där har det i nuläget stannat eftersom tingsrätten vill ha hjälp av EU-domstolen att utreda hur begreppet ”extraordinär omständighet” ska tolkas. Det är en utveckling som välkomnas av SAS:

- I dagsläget är den så kallade EU 261 något som tolkas olika av domstolar och konsumentorganisationer runt om i Europa. Därför är det rimligt att det blir en gemensam tolkning som alla kan följa, säger Freja Annamatz, presschef på SAS till Flygtorget.

Tingsrätten väntar nu på ett så kallat förhandsavgörande från EU-domstolen. Förhoppningen är att det sedan ska kunna bli ett prejudikat för liknande fall. I väntan på att det kommer vilar målet i tingsrätten.

Det gör även det mycket stora antal mål som rör krav på ersättning från flygpassagerare som just nu ligger hos samma tingsrätt, Attunda i Sollentuna utanför Stockholm. Det är där som alla ärenden av den typen och som rör Arlanda flygplats hamnar. I dagsläget ligger 2 700 så kallade flygmål och väntar på ett avgörande, vilket är en tredjedel av alla mål inom Attunda tingsrätt. Över huvud taget har det skett en kraftig ökning av antalet krav på ersättning för flygförseningar, från 2018 till 2019 nära nog fördubblades antalet ärenden, från 2 300 till 4 100. Det beror i sin tur på att frågan om rätt till ersättning blivit mycket uppmärksammad de senaste åren, bland annat tack vare att många tar hjälp av de företag som specialiserat sig på just de ärendena.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Piloterna vill inte undvika strejken
Skrivet av Li, 2020-02-01 13:38:34
Strejken tillkom på initiativ av den bäst betalda arbetsgruppen i flygverksamheten (piloterna). Piloterna var de som hotade med strejk. Mycket osolidariskt med de grupper som tjänar betydligt sämre.
Anmäl inlägget
SAS ville inte undvika strejk
Skrivet av AA, 2020-01-30 18:08:48
SAS tvingade ut piloter att strejka med sina stridsåtgärder. Man gjorde inga försök att avvärja och förkorta strejken, snarare tvärtom genom sedvanlig strategi. Anledning till EU kompensation är att få flygbolag förstå och undvika konsekvenser för passagerare vid konflikt och att få flygbolagen att skärpa sina rutiner genom ekonomiska incitamenten. Tyvärr, så bryr sig de allra flesta flygbolag väldigt lite om sina passagerare och sin personal förrän det är för sent och konflikt står vid dörren.
Anmäl inlägget
SAS ska följa reglerna
Skrivet av Cristoffer, 2020-01-30 12:41:31
Jag som satt fast i Hongkong under strejkeSn vill såklart få ersättning om reglerna säger så.
Anmäl inlägget
sinnessjuka EU regler
Skrivet av KK, 2020-01-29 21:23:25
Fullständigt vansinnigt att man ska ha krav på hundratals Euro i ersättning utöver alla rimliga utgifter! Lämna EU helvetet, Swexit, SAS har gjort allt som var möjligt för att hjälpa strandade pax. Varför ska flertalet ha mycket mer i ersättning än man har betald för sin biljett , orimligt helt enkelt
Anmäl inlägget
SAS betala
Skrivet av Nisse, 2020-01-29 18:46:26
Självklart ska SAS betala ombokning samt mat, telefon hotell M.M. Sedan ska man även få 600euro. Synd bara att det inte gäller ALLA branscher. ;-)
Anmäl inlägget
Kom igen
Skrivet av ABC, 2020-01-29 13:26:32
Låt facket ta smällen då det helt och hållet ä deras fel.
Anmäl inlägget
SAS välkomnar en dålig relation med sina kunder
Skrivet av SUS, 2020-01-29 12:11:16
Byt rubrik!
Anmäl inlägget
Internt och känt och planerat
Skrivet av IKP, 2020-01-29 12:04:38
Extra ordinärt när det är internt, känt och planerat?
Konstigt!
Anmäl inlägget
?
Skrivet av PF, 2020-01-29 11:59:09
Något sker med jämna mellanrum kan väl inte anses vara en "extraordinär händelse"?
Anmäl inlägget
SAS ska betala
Skrivet av UBBE, 2020-01-29 11:36:52
Vilda strejker är en sak.
Den strejken som SAS hamnade kunde man visst klarat av att undvika, och förhandlat vidare. Detta kan knappast ses som en "extraordinär" händelse utan resultatet av ett förhandlingsspel från båda parter, där SAS mycket väl var införstådd med att strejken var ett reellt hot/möjlighet som facket kunde ta till.
Bara å betala.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev