Boeing MAX är tänkta att ersätta den åldrande flottan av 23 Boeing Boeing 757 som länge varit ryggraden i Icelandair. Men i dagsläget står de fem MAX som hittills levererats parkerade på flygplatsen i Reykjavik. När nu Boeing meddelar att flygförbudet inte kommer att släppas förrän tidigast i somras, kräver det dels att 757-flottan används i större utsträckning än planerat, dels att de kompletteras med inhyrd kapacitet. I ett första skede ska tre inhyrda 737-800 flyga i linjenätet, alla med isländsk besättning ombord.
Icelandair har förhandlat fram två avtal för hur Boeing ska stå för en del av kostnaderna för de strandade MAX-maskinerna. I och med det förlängda stoppet väntar nya förhandlingar om ersättning.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Någon som vet?
Skrivet av LV, 2020-01-31 17:19:20
Kan det vara drylease?
|
|
Någon som vet?
Skrivet av Eirikur, 2020-01-31 08:53:52
Vet någon varför Icelandair flyger mellan Milano och Kanarieöarna flera ggr i veckan, har de även tagit på sig charterflygningar?
|
|
Inhyrd kapacitet
Skrivet av Icelandair, 2020-01-30 16:13:30
Någon som vet vilken underleverantör Icelandair kan tänkas ha med islänsk personal samt Boeing 737-800 som flygplanstyp?
|
|
Fel och fel
Skrivet av X2K, 2020-01-30 11:56:54
Flygplatsen ligger i Keflavik och inte Reykjavik, och där står bara 1 maskin, resterande är flyttade till varmare breddgrader.
|
|