
Jönköping Airport uppgraderad till widebody-kapacitet
Publicerad den 7 februari 2020Kommentarer
Kan man se in i framtiden? Korrekturläser man inte texten innan den printas? Hur vet ni att Jönköping hade ett tufft 2029?
Det blir säkert ett antal charterflygningar till Thailand etc. men det viktiga är att få ned widebody fraktkärror till/från Jönköping som ligger i ett tillverkningsbälte och de både köper och säljer maskiner samt insatsvaror och reservdelar. Hela Sverige lever gott på att Småland/Västergötland tillverkar.
PAX, om en 767 tog av från JKG och flög direkt till Thailand, så var det nog ett bolag som inte räknar performance som andra. Det är omöjligt att möta de kriterier som ställs enligt alla länders lagar. Men det finns ju de som inte räknar alls, då går det säkert att komma loss, men inte stanna. Tur att de inte fick ett motorbortfall, då hade det varit kört. Vi som jobbar i seriösa bolag, ser problemen med dessa bolag, tyvärr har inte pax den blekaste aning. Men, det är säkert billigt..
Banlängden räcker om man ska flyga charter till medelhavet.
För några år sedan gick det en 767 nonstop till Thailand.
Problemet har varit att det inte var så många mm över när man skulle vända på banan. Nu är det problemet löst.
Hej Alla,
Kunna vända på banan är ju jättebra, men hur är det med banans längd. 2200m är ju inte det längsta.
Så i somras på Arlanda att långdistans flygen hade problem när 01L/19R var stängd.
Hoppas verkligen drömmen om en interkontinental linje från Jönköping blir verklighet.
Jag skulle gärna flyga in med nyfikna gäster från andra världsdelar till vackra Jönköping.
Bra också ur charterperspektiv , det är stort upptagningsområde.
Det var härliga nyheter 🙂
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten