Skriv ut  

Jönköping Airport uppgraderad till widebody-kapacitet

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 februari 2020
Kravet på dispenser är borta. Nu kan Jönköping ta emot de stora långlinjemaskinerna och redan har intresset från de stora charterarrangörerna hört av sig

Jönköping hade ett tufft 2019. Först gick BMI i konkurs och den allt mer lyckosamma linjen till Frankfurt försvann. Sedan gav först Air Leap upp trafiken till Arlanda, följt av att BRA ställde in till Bromma. Visserligen återkom Air Leap men osäkerhet, flygstopp och den allmänna nedgången för inrikesflyget slog hårt på passagerarsiffrorna som rasade från 100 000 till 66 000 på ett år, alltså drygt 30 procent.
- Därför känns det riktigt bra att kunna komma med en positiv nyhet, att vi nu är klara med utvecklingen av flygplatsen och har ännu bättre förutsättningar för att kunna vända passagerarutvecklingen, säger flygplatschefen Rony Forsberg till Flygtorget. 

Framför allt är det utvidgade vändytor i varje banände och en bredare taxibana in till plattan som är klara. Det gör i sin tur att flygplatsen nu är klassad som 4E, ett godkännande som Transportstyrelsen lämnade igår. Den nya klassificeringen öppnar för att kontinuerligt kunna ta emot flygplan i storleksordningen A330, Boeing 767 och Dreamliner.
- Vi har haft den typen av maskiner vid olika tillfällen men det har krävt dispens varje gång. Bland annat var det på håret att de klarade att vända om på banan. Allt sånt slipper vi nu.

Redan nu kommer positiva signaler från researrangörerna som ser möjligheten att sätta in större maskiner på mer långväga resmål. Främst gäller det vintersäsongen men det kan bli aktuellt med widebody även på sommaren och de stora resmålen kring Medelhavet. 

Jönköping Airport har även en relativt stor frakthantering. Bland andra FedEx flyger in en Boeing 737 F fyra dagar i veckan, en maskin som alltid är fullastad. Nu kan diskussionerna tas upp om att sätta in större maskiner också på frakttrafiken. 
Uppgraderingen har även skapat ett helt nytt driftområde och en ny bränsleanläggning, som öppnar möjligheten att kunna leverera biobränsle till flygplatsens kunder.
– Vi kommer fortsätta att utveckla flygplatsen även under 2020 samt bygga vidare för en grönare flygplats och ett grönare flyg.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Spåkula
Skrivet av Mikna90, 2020-02-11 12:18:21
Kan man se in i framtiden? Korrekturläser man inte texten innan den printas? Hur vet ni att Jönköping hade ett tufft 2029?
Anmäl inlägget
Jönköping och frakt
Skrivet av Mr €, 2020-02-10 08:28:53
Det blir säkert ett antal charterflygningar till Thailand etc. men det viktiga är att få ned widebody fraktkärror till/från Jönköping som ligger i ett tillverkningsbälte och de både köper och säljer maskiner samt insatsvaror och reservdelar. Hela Sverige lever gott på att Småland/Västergötland tillverkar.
Anmäl inlägget
Performance..
Skrivet av Mats, 2020-02-09 20:08:40
PAX, om en 767 tog av från JKG och flög direkt till Thailand, så var det nog ett bolag som inte räknar performance som andra. Det är omöjligt att möta de kriterier som ställs enligt alla länders lagar. Men det finns ju de som inte räknar alls, då går det säkert att komma loss, men inte stanna. Tur att de inte fick ett motorbortfall, då hade det varit kört. Vi som jobbar i seriösa bolag, ser problemen med dessa bolag, tyvärr har inte pax den blekaste aning. Men, det är säkert billigt..
Anmäl inlägget
Banlängd
Skrivet av PAX, 2020-02-09 10:18:00
Banlängden räcker om man ska flyga charter till medelhavet.
För några år sedan gick det en 767 nonstop till Thailand.
Problemet har varit att det inte var så många mm över när man skulle vända på banan. Nu är det problemet löst.
Anmäl inlägget
Banans längd
Skrivet av Improved Climb , 2020-02-09 08:58:56
Hej Alla,
Kunna vända på banan är ju jättebra, men hur är det med banans längd. 2200m är ju inte det längsta.
Så i somras på Arlanda att långdistans flygen hade problem när 01L/19R var stängd.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-02-08 11:14:49
Hoppas verkligen drömmen om en interkontinental linje från Jönköping blir verklighet.
Jag skulle gärna flyga in med nyfikna gäster från andra världsdelar till vackra Jönköping.
Bra också ur charterperspektiv , det är stort upptagningsområde.
Det var härliga nyheter :)

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn