Skriv ut  

Kastrup och Arlanda tävlar om linje till Seoul

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 februari 2020
Kastrup satsar hårt på att få direkttrafik till Seoul. Också Arlanda har länge jobbat på en linje till Sydkorea även om den svenska marknaden är något mindre.

Seoul i Sydkorea har länge legat högt på önskelistan när Swedavia arbetar på att få till nya långlinjer till Arlanda. Det har också förekommit spekulationer om att en linje dit varit på gång, senast inför att SAS startade trafiken från Stockholm till Hong Kong hösten 2025. Antalet resenärer mellan Stockholm och Seoul växer också stadigt, främst på grund av affärsutbytet de två länderna emellan. Förra året var något av ett all-time-high i och med 50-årsfirandet av att det funnits diplomatiska kontakter mellan Sverige och Korea. 

Swedavia uppskattar att det finns en årlig marknad på cirka 40 000 resenärer mellan Sverige och Sydkorea, varav 30 000 reser via Arlanda. Det är resenärer som idag reser via andra flygplatser på väg till Sverige. Den siffran är dock troligen större eftersom det finns en tydlig ström av koreanska turister som flyger Finnair till Helsingfors och sedan kommer till Stockholm med båt. 

Arlanda är dock inte enda skandinaviska flygplats med Korea-ambitioner. Kastrup förbereder sig just nu på den stora route-konferensen Route Asia i mars och möjligheten att saluföra Köpenhamn som destination. Just Seoul är högst upp på önskelistan hos den danska flygplatsen. 

Enligt linjeutvecklarna på Kastrup är marknaden för trafik de två städerna emellan större än den som Stockholm kan visa upp: Drygt 52 000 resenärer. Det är dessutom 8 procent fler än för bara ett år sedan. Det skulle i så fall motsvara den tumregel som säger att det krävs cirka 50 000 resenärer på årsbasis för att en långlinje ska vara intressant. 

Drygt 52 000 årspassagerare är också ungefär vad som fick Cathay Pacific att dra igång en direktlinje från Hong Kong i maj 2018. När linjen sedan väl var igång steg antalet resenärer till cirka 71 000 enligt den vanliga utvecklingen att en direktlinje får marknaden att växa. Det passagerarantalet höll dock inte för två flygbolag så när SAS flyttade Hong Kong-linjen från Stockholm till Köpenhamn valde Cathay Pacific att dra sig ur. 

Hur kapplöpningen mellan Arlanda och Kastrup om en linje till Sydkorea utvecklar sig, återstår att se. Likaså vilket flygbolag som i så fall att ta sig an den skandinaviska marknaden. Kastrup kan visa upp en gedigen linjekarta till Asien med i dagsläget tio destinationer: Delhi, Islamabad, Lahore, Bangkok, Singapore, Shanghai, Chengdu, Hong Kong, Beijing och Tokyo. Arlanda å sin sida har i dagsläget fyra linjer till Asien: Beijing, Bangkok, Singapore, Delhi och senare i år återkommer Shanghai och Tokyo blir ny direktlinje från Stockholm.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Klart att CPH ska ha den
Skrivet av Ante11, 2020-02-14 22:39:27
ARN har ju inget upptagningsområde jämfört med CPH. Varför skulle någon överhuvudtaget satsa på Stockholm. Har ju HEL på andra sidan sjön och CPH med Skandinavien’s största passagerarunderlag. Lägg ner ARN och satsa på Bromma.
Anmäl inlägget
Sverige irrelevant för ARN
Skrivet av Göten, 2020-02-13 00:50:40
@Långbänken
Att det bor tio miljoner i Sverige är totalt irrelevant. Arlandas upptagningsområde är i första hand Mälardalen, i andra hand Norrland, tack vare matarflyget. Söder om Nyköping blir Arlanda mer och mer irrelevant för varje kilometer du rör dig söderut.
Anmäl inlägget
Underlag?
Skrivet av Långbänken, 2020-02-11 21:42:58
Sverige är ett högteknologiskt industriland med 10 milj invånare. Danmark är ett jordbruksland med 5.5 milj invånare. Vad pratar ni om?
Anmäl inlägget
Till “mindre”
Skrivet av Jonas, 2020-02-11 07:59:02
Kanske för att Kastrup uppskattat underlaget till 52 och swedavia till 40? Har du ett problem med det så kontakta swedavia men skjut inte budbäraren.
Anmäl inlägget
2500m
Skrivet av Au, 2020-02-10 22:41:30
Undrar om Korean vet om att Arlanda bara levererar 2500m bana på sommarhalvåret och därmed ibland single runway ops. CPH känns som det ända seriösa alternativet.
Anmäl inlägget
Kan man
Skrivet av Arashi, 2020-02-10 21:26:59
Kan man räkna Lahore och Islamabad (PIA) som direkta långlinjeflyg eftersom den inte åker direkt fram och tillbaka om ni förstår vad jag menar eftersom ena flighten kommer från islamabad via oslo och den andra åker till Lahore från köpenhamn så då har man inte tur och retur på samma destinationer.
Anmäl inlägget
@Marknad
Skrivet av Harald B, 2020-02-10 20:45:27
Hvor ved du fra, at Stockholms flymarked er større end Köpenhamns? SAS og de fleste udenlandske flyselskaber synes at mene noget andet.

Og hvad er din dokumentation for, at SAS af politiske grunde lægger alt i Kastrup. Så vidt jeg ved, er andelen af svenske aktionærer betydeligt større end nogen andre landes. Og størstedelen af SAS' ledelse er svensk.

Er der i virkeligheden ikke bare tale om et gevaldigt Stockholmsk mindreværdskompleks?
Anmäl inlägget
Mindre
Skrivet av Marknad, 2020-02-10 16:54:36
Även om Kastrup kniper alla flyglinjer som går med SAS så är Stockholms flygmarknad betydligt större i vanliga fall. Varför tror Flygtorget att marknaden i Stockholm är mindre?? För att SAS av politiska skäl lägger allt i CPH??
Anmäl inlägget
@Gullan
Skrivet av Rotebonde, 2020-02-10 16:35:24
Dra linjen via Pyong Yang? Exsqueeze me...baking powder!
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-02-10 16:07:21
ARN kan nog få trafik. Sett point to point ex Sverige till ICN är det ett större antal resande än Danmark. Ser man point to point ARN vs CPH så är CPH något större. Men ex CPH har SK större dragning med att mata ex Europa via CPH. Tyvärr avslöjar inte min statistik den trafiken.
Anmäl inlägget
Varför ens nämna ARN-SIN?
Skrivet av Sinkie, 2020-02-10 15:47:35
Linjen Stockholm- Singapore är, ur ett resenärsperspektiv liktydigt med flygplansbyte i Moskva. Låt vara att man byter till samma flygplan som man kom med.
Anmäl inlägget
Inte med SK
Skrivet av Upp med händerna, 2020-02-10 14:58:58
Med SK till ARN är nog närmast uteslutet. Till CPH däremot nu när A350 kommer finns en möjlighet med SK. Om ARN får linjen är det nog med Korean med tanke på all frakt. Tror inte att Asiana väljer ARN när CPH också är ett alternativ, där marknaden dessutom är större.
Anmäl inlägget
Det blir CPH
Skrivet av Calle, 2020-02-10 13:36:45
Varför ska man satsa på ARN med flygskatten som heter duga på denna distansen, när det finns CPH med större underlag?
Anmäl inlägget
SK
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-02-10 10:09:35
OK. Kanske Arlanda kniper denna. Sen bara så att den försvinner ner till Kastrup efter ett par år. I alla fall om SK börjar rutten. Arlanda har en tradition att inte lyckas förvalta. Den enda nordiska flygplatsen utan en förbindelse till Kalifornien.
Anmäl inlägget
Tokyo behöver visa resultat
Skrivet av Arashi, 2020-02-10 09:53:53
Om ens korean air eller med Asiana bestämmer sig för en linje till stockholm kommer de nog granska hur ANAs linje går under ett år innan man ens föreslår ARN -ICN
Jag tror att både korean air och Asiana har lika stor chans att börja flyga eftersom Asiana är en star alliance medlem och att Korean air redan flyger cargo till Arlanda vilket visar att korean airs flygplan kommer i så fall vara fullt med cargo
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-02-10 08:24:08
Men så härligt det vore att flyga på Seoul, det fanns tankar på det på 70-talet och med DC-8 , men det blev aldrig av.
Kanske kanske det lossnar i framtiden och vi kan dra linjen via Pyongyang.
Det vore en utmärkt linje för vår nya fina A350.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev