
Norwegian räddat – aktieägarna säger ja
Publicerad den 4 maj 2020Det var förhandlingar in i det sista och bara minuter innan den extra bolagsstämman drog igång vara alla nödvändiga avtal på plats. Med alla de tunga långivarna, framför allt leasingssällskapen, godkände även de många mindre aktieägarna räddningspaketet som i ett första skede garanterar ett statligt norskt stöd på 2, 7 miljarder. Med det ska sedan den ”Nya Norwegian” sakta börja byggas upp. Av allt att döma blir det ett betydligt mindre flygbolag med tydligt fokus på den nordiska marknaden.
Kommentarer
Vilka leasingbolag är det som blir storägare i det nya DY?
Fantastisk, nordens største selskap, er reddet av fornuften! Nå er det muligens håp for at SAS også unngå konkurs.
7 miljarder i skulder
Fråga 1
Ingår 787 trafikens flygplan i dessa skulder?
Knappast
Nej skulderna
Dvs lease kostanderna som skall ut för 737 och 787 flottan per månad kan vi ju bara gissa vad det handlar om för belopp.
På totalen/år.
7 miljarder är ju bara förnamnet på deras nuvarande och kommande skulder…..
Jag har en hel del aktier utanför flygbranschen.
Ligger fortfarande på +++.
Flygbranschen är inget för nybörjare.
Tänk om man varit så mångfacetterad som Gullan.
Nej, inte startat något företag men köpt aktier i det företag jag arbetar hos. Bara köpt lite i taget under väldigt många år men ligger fortfarande på plus. Hade jag gjort detsamma hos Norwegian kunde jag lika gärna spolat ner tusenlapparna i toan.
många företag har du startat?
Tråkigt för dig Linkan. När dina aktier nu är i stort sett värdelösa – sitt kvar i sadeln.
Aktie spekulationer är ALLTID mer eller mindre riskfyllt.
De “nya” pengarna kommer ifrån den norska statens lånegaranti. Dessutom beslutades det om ännu en nyemission.
sv thomas 2,7 milj. NOK är väl ett ganska stort belopp? Även i pojkdrömmarnas värld.
Undrar vem som kommer stå med “svarte-petter” i slutändan?
Norska staten, kreditorerna eller leasingbolagen?
Norwegian är ett bra flygbolag. Även om det råder turbulenta ekonomiska tiden för de flesta flygbolagen Norwegian kan och kommer sakta men säkert att ta sig urkrisen post – Coronavirus .
Bra jobbat men tyvärr ändrar det lite på sikt. De yttre förutsättningarna finns inte idag heller trots att bolaget räddats för en tid. Låter negativt men är tyvärr sanningen.
Bruk Visa, eller den dyre reiseforsikringen din. Ingen fare om man tenker seg litt om?
att det blir som man har sagt, ett mindre bolag med fokus på nordiska marknaden, och inte nåt Björn Kjos flying cirkus 2.0
Mina Norwegian aktier är bara en bråkdel av vad de tidigare var nämligen en femtusendel (1/5000). Men jag fick behålla några dammkorn.
Alltid något att glädjas över.
Kan alltid nyttja förlustavdraget när jag säljer andra lönsamma aktier och kvitta den vinsten gentemot förlusten på DY aktierna (när jag sålt DY).
Det är också tur för alla som bokat och betalt biljetter, nu kan de få tillbaka sina pengar. Frågan är hur stora utestående fodringar DY har för icke utförda flygningar.
Men vad härligt, branschen behöver DY som motvikt och ta hand om alla härliga kunder.
Mina purserväninnor Torunn och Wenche är överlyckliga att få behålla sina jobb.
Kul med aktieägare som tror på branschen.
Kaffe slanten gör sitt för resultatet.
Skatteparadis och orena pengar, kan sådant smyga sig in i denna bransch också? Lite märkligt att det plötsligt finns många källor att ösa ur. Varifrån ommer alla nya och förmodat ‘vita’ slantar?
Mina Norwegian aktier är bara en bråkdel av vad de tidigare var nämligen en femtusendel (1/5000). Men jag fick behålla några dammkorn.
Det gick igenom! Nu kanske det finns en framtid i Norwegian. Nuvarande aktieägare går dock från att äga 100 procent av bolaget till endast 5 procent. Antar att styrelsen kommer stöpas om kraftigt. Vilka kommer dominera i styrelsen tror ni?
Det är kanske inte så lätt att starta på nytt utan en konkurs? Få företag ”startas” utan tillgångar med ett gammalt skuldberg. Vad är det ”nya” Norwegian har tänkt att göra som är annorlunda från det ”gamla” misslyckade Norwegian?
Det är en helt annan sak att återstarta flygbolaget
då måste stora belopp upp på bordet
Alla blir försiktiga att boka och betala flighter framåt i tiden, då nu hundratusentals bokade och betalda inte får igen sina pengar, både charter och reguljärt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten