Skriv ut  

Hummingbird: Nytt uppdrag och ytterligare flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 juni 2020
Fyra uppdrag blir fem när Hummingbird för ansvaret för ambulansflygningarna i Dalarna. Det kan innebära att flygplansflottan utökas med ytterligare en King Air.

Hummingbird Aviation är ett av de flygbolag i landet som bland annat är specialiserade på ambulanstransporter, något som funnits med på flygprogrammet sedan 2016.

- Inledningsvis var det tufft att komma in på marknaden där det redan fanns starka aktörer, men när vi vann en första upphandling, i Östergötland, lossnade det, säger Robin Lindekrantz Ählman, driftchef för Hummingbird Aviation Service till Flygtorget.

I dagarna blev det klart med ett ettårsavtal för region Dalarna i tillägg till de fyra tidigare uppdragen för Region Östergötland, Region Kalmar, Region Gotland och Region Jönköping.

- I och med det här kontraktet är vi nu en av Sveriges största ambulansflygoperatörer, Vår ambulansbas är i Östergötland på Norrköpings flygplats. Härifrån kan vi operera dygnet runt och för de regioner vi servar är det ett strategiskt mycket bra läge.

I tillägg till den svenska uppdragen ansvarar Hummingbird också för all flygning av transplantationsorgan för Oslo universitetssjukhus. Den ökande efterfrågan kan också innebära att ytterligare ambulansflygplan tillförs flottan. I dagsläget är det King Air 300 som är ombyggd för sjuktransporter och utrustad med bår och sjukvårdsutrustning. Den är baserade på Norrköpings flygplats där också tio piloter och fyra narkossköterskor är baserade. 

Hummingbirds övriga maskiner i flottan, Learjet och Cessna Citation med bas på Bromma och Oslo kan vid behov användas för sjukrelaterade transporter, bland annat när organ ska transporteras mellan olika sjukhus. Ytterligare ambulansplan kommer troligen bli King Air-plattformen men vi tittar på alla möjligheter

Hummingbird har till del även de drabbats av den minskade flygtrafiken i samband med coronapandemin. Det är främst patientflygningarna mellan olika landsting som minskat eftersom de flesta nu vårdas i den egna regionen. 

- Därför känns det extra bra att vi nu har Dalarna som kund och att vi är med och konkurrerar på den konkurrensutsatta marknaden här i Sverige. Hur det blir om Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg kommer igång återstår att se.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nedrustning
Skrivet av Sputnik, 2020-06-14 12:29:01
Riktigt dåligt av region Dalarna att upphandla ett flygbolag som skyr SPF och duckar rimliga anställningsvillkor. Det är väl bara att inse att man rustar ned landet bit för bit.

Blev helikoptern för dyr?
Anmäl inlägget
Illa
Skrivet av Otroliht, 2020-06-12 15:12:18
Tycker det är konstigt att det inte finns krav på rimliga anställningsvillkor och kollektivavtal på upphandlad trafik. Ge sånna här företag avtalen där det är personalen som får betala kalaset med dåliga avtal och inga kollektivavtal.

Nej gör om gör rätt o ge avtalet till ett seriöst företag istället även om det kostar nån krona extra så vet man personalen har de bra
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av Lars, 2020-06-11 10:43:30
Kanske är dags för ett kollektivavtal.
Går fint att ansluta sig till det som är förhandlat mellan flygbranschen och SPF, som övriga operatörer anpassar sig efter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev