De trettiotalet regionala flygplatser, vid sida av Swedavia, som normalt har kommersiell flygtrafik går just nu på knäna. Inställd linjetrafik innebär inte bara förlorade intäkter från flygbolagen, lika mycket har försvunnit från alla kringavgifter från parkering till butiksförsäljning och hyror. Redan i början av april slog Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, larm och menade att det behövs ett kapitaltillskott på cirka 300 miljoner under året för att undvika konkurser på någon av flygplatserna.
Nu har regeringen – till del – bejakat det larmet: I går presenterades ett stödpaket till landets flygplatser på en miljard. En tiondel av den summan, 100 miljoner går till de regionala flygplatserna.
- Det här innebär att de regionala flygplatserna får ett dubblerat stöd under 2020. Och det betyder ju oerhört mycket i Sveg och Vilhelmina, kommuner som annars är hårt pressade ekonomiskt, och som dessutom har att bära kostnader för regional flygplats, säger Centerpartiets vikarierande partiledare Anders W Jonsson till Sveriges Radio.
Det är mycket riktigt en fördubbling av det driftsbidrag som landets icke-statliga flygplatser får varje år, en summa som inte skrivits upp på drygt tio år. Men i den rådande situationen är det ett viktigt besked och ett ekonomiskt tillskott som kan komma att betyda skillnaden mellan nedläggning eller fortsatt drift.
- Ett viktigt beslut, något vi vädjat om länge. Vi har inte sett beslutet än och måste förvissa oss om att stödet berör alla drabbade flygplatser, inter bara till de som får det begränsade driftstödet som finns idag, Säger Peter Larsson, SRF till Flygtorget.
I dagsläget är det åtta flygplatser som står utanför det normala driftstödet: Örebro, Västerås, Norrköping, Linköping, Eskilstuna, Skövde, Säve och Ljungbyhed. Ett annat frågetecken är Ängelholm där de privata ägarna Peab nyligen överlät ansvaret på verksamheten på sju kommuner i norra Skåne. Det är alltså flygplatser i södra Sverige med fraktflyg, samhällsflyg, ambulansflyg och liknande verksamhet men i mindre utsträckning linjetrafik.
I regeringens räddningspaket får också LFV 900 miljoner som kompensation för uteblivna intäkter.
– När det gäller Luftfartsverket så har de en stor verksamhet som handlar om att behålla ett säkert luftrum, och det är klart att det är vi ju beroende av att se till att den verksamheten rullar på. Och i det läget så väljer vi att genom en extra ändringsbudget gå in och kompensera dem för intäktsbortfallet på grund av att de i vanliga fall finansieras av avgifter från flygtrafiken, säger Anders W Jonsson till SR.