Skriv ut  

Trafikverket inrättar nio nya beredskapsflygplatser

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 juni 2020
Tio beredskapsflygplatser blir nitton. Det kan betyda räddningen för ett par av de mindre regionala flygplatserna.

I dagsläget finns tio så kallade beredskapsflygplatser i Sverige i ett system som funnits sedan 2012. Det är åtta av Swedavias flygplatser tillsammans med Gällivare och Sundsvall-Timrå som får ett extra bidrag från staten som betalar för att hålla en beredskap dygnet runt och därmed flygplatsen öppen för i första han sjuktransporter men också för polisen, Kustbevakningen och försvaret.

Dagens system med tio flygplatser räcker inte och nu har Trafikverket presenterat ett förslag som innebär att ytterligare nio flygplatser får statusen av beredskapsflygplats. Åtta av dem är mindre regionala flygplatser runt om i landet som just nu knäar under effekterna av coronapandemin. För dem är det en lika viktig som positiv signal som nu kommer.

- Det är en bra och gedigen utredning som Trafikverket presenterat. Att det blir i det närmaste en fördubbling är en framgång och ett erkännande av de små flygplatsernas betydelse, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser till Flygtorget. 

En av de flygplatser som föreslås ingå i den nya organisationen är Karlstad. Där finns i dagsläget ingen linjetrafik sedan Air Leap la ner trafiken till Arlanda tidigare i vår. 

- Redan idag tar vi emot samhällsviktiga transporter även på nätter och helger när flygplatsen är stängd. Den ökade ersättningen kommer att säkerställa att vi kan ha en öppen flygplats och våra duktiga medarbetare kan fortsätta ta emot denna viktiga trafik, dygnet runt, säger flygplatsens vd Camilla Sperling.
En annan av de föreslagna flygplatserna, Mora, har tidigare lobbat hårt för att bli en beredskapsflygplats som ett sätt att hålla verksamheten igång sedan den upphandlade trafiken försvann. Flygplatsen har dock blivit viktig som bas för brandflyget de senaste åren och har även en ambulanshelikopter baserad. Att nu bli en beredskapsflygplats gör att läget ljusnar betydligt och förhoppningsvis motar undan nedläggningshotet. Trafikverket har även föreslagit en höjning av ersättningen för att hålla beredskapen uppe, från dagens 9,5 miljoner till 50 miljoner sammanlagt.

- Det är viktigt att inse att det ännu bara är ett förslag. Det krävs ett politiskt beslut för att det ska bli verklighet också, säger Peter Larsson.


Dagens tio beredskapsflygplatser:

Gällivare
Luleå
Umeå
Åre – Östersund
Sundsvall – Timrå
Arlanda
Landvetter
Visby
Ronneby
Malmö


Dessa flygplatser föreslås ingå i det nya systemet:
Karlstad
Jönköping
Kiruna
Linköping
Lycksele
Mora
Skavsta
Uppsala
Örebro



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Som man frågar får man svar
Skrivet av Nyfiken, 2020-06-20 10:56:15
Västerås flygplats var central vid den stora skogsbranden 2014. Varför är inte Västerås med på listan. Det kan väl inte bero på att en omotiverad politiker ställde frågan till sin beslutande partikamrat. Som man frågar får man svar.
Anmäl inlägget
Alternativ
Skrivet av ORD, 2020-06-18 00:07:11
Det är ju bra om dessa flygplatser är tillgängliga som alternativ. Då krävs bl.a. TAF och REFF. Kan bli kostsamt?
Anmäl inlägget
Saknas kon först när den rymt från båset?
Skrivet av Krisaj, 2020-06-17 09:09:14
VXO är viktig för kristransporter. MSB placerar ofta brandhelikoptrar där pga det centrala läget i södra Sverige. Tillgänglighet för nya brandflygplanen än viktigare. Genom alla år har flygplatsen använts för flygambulanser. Det fortsätter när Kronoberg nu tar emot och hjälper andra regioner med Covid-patienter.
STO står för mindre än 20% av resandet. Direktresor till över 20 destinationer i Europa fanns före Coronakrisen. Nu är politikerna fartblinda och ser inte flygplatsens betydelse.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev