Featured article image

Avtal på plats – räddar Sunclass Airlines

Publicerad den 15 juli 2020
Kommentarer
Fortsatta besparingar men framtiden är säkrad. Nordic Leisure Travel Group har nu klart med ett ekonomiskt räddningspaket. Det säkrar också flygbolaget Sunclass Airlines som nu räknar med att ha hela flottan i luften under juli.
Sunclass Airlines uppstod ur ruinerna av konkursen i Thomas Cook i slutet av förra året men hann knappt komma igång under eget namn förrän covid-19 slog till. Sedan i slutet av mars, efter att ha genomfört en rad undsättningsflygningar till i princip hela världen har flygverksamheten legat nere. Hela flottan på elva maskiner, tre A330 och åtta A321 har sedan dess stått parkerade på Kastrup. Hela personalen, cirka 1 200 personer har under de gångna månaderna tagit en lönesänkning för att hjälpa flygbolaget att övervintra.
Den perioden är nu av allt att döma över. I dagarna blev det klart med ett ekonomiskt räddningspaket till Nordic Leisure Travel Group som förutom flygbolaget består av Spies i Danmark, Ving i Sverige och Tjäreborg i Finland. Vilka summor som paketet består av är inte officiellt.
– Det är kapital från de tre ägarna, ett nödvändigt tillskott som gör att vi säkrar verksamheten och klarar oss igenom de fortsatt svåra tiderna, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef i Sverige till Flygtorget. 
De första flygningarna är planerade till den 25 juli och fokuserar på de klassiska destinationerna vid Medelhavet, Rhodos, Kreta, Mallorca och Kroatien. Som Flygtorget tidigare rapporterat om blir det trafik från fyra platser i Sverige: Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö. 
Sunclass Airlines räknar med att sätta merparten av flottan i trafik igen även om trafikprogrammet inte blir lika tätt som i vanliga fall. 
Cirka 85 procent av Vings och Spies produktion flygs av det egna flygbolaget medan resterande 15 procent levereras av i första hand SAS tillsammans med JetTime och Norwegian.
Ingen vet ännu när efterfrågan normaliserar sig men inför kommande vintersäsong och nästa sommar pekar det mesta på ett uppdämt resebehov. Bokningsläget hos de tre arrangörerna är i stort bättre än vad det var inför denna säsong, innan Covid-19 slog till. Det ger i sin tur positiva signaler till att Sunclass Airlines har kommit igenom den tuffaste delen av den pågående krisen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2020-07-17 10:43

Nej Scanair låg högst var med då,
Reguljärflyget har aldrig haft några höga ombord försäljningssiffror.
Jag flög HNL-TYO med Pan am skulle köpa en väckarklocka men personalen sa att de inte hade nyckeln till tax free, de visste att det var slut, tyckte synd om personalen alla var ledsna. Det är alltid ledningen det är fel på aldrig de anställda, SW opererade många år lönsamt. Tyvärr är grundaren Herb död nu.

DK/NB
2020-07-16 16:30

Sterling Airways var det bolag som tillsammans med Japan Airlines sålde mest tax free varor i världen.

När Premiair bildades blev bolaget lönsamt.
Drygt 400 pax, plockade man in. Lyx pentryt vid dör L1 togs bort och ersattes pax stolar.
Jag var med!!

thomas
2020-07-15 22:44

Scanair hade världens högsta ombordförsäljningen av tax free varor snitt över 800 sek per capita. Scanair gjorde vinst när de flög Dc10or 374 pax. När det kom in fler flygplanstyper började problemen.
Lär Er av detta, men kör inga fejk grejor som vissa andra att en vinflaska kostar 25 sek, sen på hemresan var den slut, vilken idiot har hittat på detta fejk.

landvetter
2020-07-15 18:08

Nja, alla maskiner står faktiskt inte parkerade på Kastrup. En 321 står på Landvetter :))

DK
2020-07-15 17:20

SAS/Scanair DNA är sedan länge borttvättat.
Den gamla Scanair historiken, har i vissa lägen varit en belastning.

Flottan
2020-07-15 16:18

Att hela Sun Class flotta skulle stått parkerad under pandemin på Kastrup stämmer inte med att man kunnat se flygplan parkerade på Arlanda under den här perioden. Är det riktigt att alla står på Kastrup eller gissar Flygtorget??

Tobbe
2020-07-15 14:45

Flyger med dom till gran Canaria 1 gång om året väldigt bra o trevlig personal ..

Realisten
2020-07-15 14:18

Från Scanair fanns väl bara förluster och vad SAS bidrog med ställer jag mig starkt skeptisk till. Långt ifrån rätt läppstift och kaffekannor!

Det handlar om hårt arbete från duktiga människor som får ett bolag att gå vidare.
Hoppas det går bra, jag hejar!

Gullan Purser&Service expert
2020-07-15 10:36

Men så goda nyheter, det är helt säkert för att det finns SAS&Scanair DNA i botten.
Det kommer att gå jättebra och charterkunderna är de allra trevligaste.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten