Kritik mot regeringens stöd till LFV
Publicerad den 17 juli 2020Kommentarer
Blir AFIS så mycket billigare…? Är inte helt säker på det. Dessutom kräver ju flygbolagen i många fall att det ska vara kontrollerat.
Att hänvisa till USA… Det gör man om man är 18 år eller yngre.
Som magistern påpekar så är möjligheten till permittering inte samma sak som att få bidrag. Intäkterna för de privata alternativen har sjunkit precis som för LFV men öppethållningen har i många fall ändå varit densamma och då fyller inte permitteringar någon funktion i de fallen då det ändå blir minus. Att LFV får ett stöd är självklart bra när de inte får permittera och permitteringar hade inte täckt LFV underskott ändå, precis som det inte gör det för de privata företagen.
AFIS on request kan räcka långt när det inte är fråga om mycket flygtrafik. Kostnaderna kan sänkas väsentligt.
I USA har man ju även reguljärtrafik utan någon trafikledning alls med E-luft ända ner till marken. Det blir ännu billigare.
Personalkostnader per år i ACR och LFV:
ACR 140 MSEK (stöd mindre än 5%)
har 1 650 MSEK (stöd ca 55%)
LFV 900 MSEK direktstöd
ACR 5 MSEK återbetalningsskyldigt stöd
Kan någon förklara orättvisan i hanteringen. Det vore väldigt olyckligt för landets samhällskritiska infrastruktur om S, MP och V lyckas med att monopolisera flygledning mm. Utan näringslivet, motorn i samhället, stannar Sverige. Vem vill leva i ett gammalt Sovjetsystem?
LFV får 900 MSEK i ersättning för minskade undervägsavgifter. ACR har fått ca 4 – 5 MSEK då de bl a kunnat korttidspermittera ca 15 – 20 FTE under perioden maj – juni. ACR är enligt gällande avgiftssystem återbetalningsskyldiga av hela stödet. 1/4 till flygplatser och resten till flygbolagen. Svårt att förklara för Wilder m fl men LFV räddas och de privata glöms bort. Inte bra för någon bransch!
Detta pga att det inte finns ett lagstöd för det. Statliga myndigheter och affärsverk får inte permittera. Därför stod LFV med hela sin kostnad medan ACR permitterade och minskade sina lönekostnader markant.
Pengarna LFV fick (900m) ska gå till att täcka lönerna under innevarande år.
Det finns ingen osund konkurrens pga bidraget till LFV.
Det är så olyckligt när företag som ACR och liknande går ut och gnäller men undanhåller halva sanningen.
ACR har permitterat flygledare hela tiden och fått statliga bidrag för detta. Precis likadant som många andra företag gör.
LFV har däremot inte haft möjlighet att permittera flygledare.
Tyvärr har det ju strejkats och maskats en del i stugorna, så jag tror detta blir medicinen….
Det finns ingen vinnare i detta, alla blir förlorare.
Det som behövs är kommunikationer för industrin
och Svenska företag som inte ligger i Sthlm
Detta behov är akut, utan kommunikationer går de under, avflyttningen exploderar.
Ambulans etc har inte med saken att göra.
Vi behöver en helt ny regering, som fattar basic facts, och planerar efter detta.
Ett Sverige från fattigdom massutvandring
till en framstående industrination.
Och nu igen ner i abyssen.
Har man förmånen att få välja de bästa flygplatserna varför skall man då behöva stötta de som har de sämsta ekonomiska förutsättningarna. Lite snedvridet var ordet.
Det är nog bara helt enkelt så att regeringen och Thomas Eneroth hade lite otur när dom tänkte och kom fram till vilka som berättigas till stöd i dessa kriser. Återigen ser vi att staten inte skall hålla på med sådant de inte begriper.
Kan det verkligen vara så olyckligt i arbetet att våra regeringspartier vill riskera att flygplatser i landets tvingas stänga ner. Nu om någonsin behövs alla trafikslag för att säkra sjuktransporter runt om i “hela” landet. Ambulansflyg, brandflyg, 112-flyg kan inget annat trafikslag ersätta. Vem vill ställas ansvarig för att liv inte går att räddas?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten