Skriv ut  

Norwegian: Vi måste krympa långlinjeflottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 augusti 2020
Långlinjerna ska finnas kvar i det framtida Norwegian. Men just nu måste Dreamlinerflottan krympa och det kan bli tal om en halvering.

Det vara nattsvarta siffror i förra veckan när Norwegian presenterade resultatet för första halvåret i år. Underskottet är nästan 4 miljarder och kassan i dagsläget 5 miljarder. Men det är en klen tröst när skulderna ligger på nästan tio gånger så mycket 47, 7 miljarder. Inte heller den utlovade lånegarantin från norska staten kan hålla igång verksamheten någon längre tid. Särskilt inte som det är blott 20 flygplan som just nu är de enda som flyger den minimala trafiken medan cirka 115 maskiner står på marken.

Därför är det inte förvånande att Norwegian nu överväger att krympa långlinjeflottan. I dagsläget står samtliga 37 Dreamliners parkerade i väntan på en långsam start med flygningar till New York och Los Angeles i december. Ytterligare långlinjedestinationerna ska enligt planerna börja trafikeras när sommarsäsongen drar igång nästa år. Men även den återstarten blir långt ifrån det långlinjeprogram som tidigare sysselsatta 787-flottan.

- Vi har för många långlinjemaskiner. Vi arbetar nu på att minska antalet, sa Geir Karlsen, ekonomichef på Norwegian till brittiska media nyligen.

Redan nu är de liggande beställningarna hos Boeing på sammanlagt 97 flygplan, som gäller både Boeing 737MAX och 787-9, avbokade men det räcker inte och därför är nu en kraftigt krympt långlinjeflotta i fokus, åtminstone temporärt.

- Vi hoppar inte av vår lågkostnadsmodell utan tänker fortsätta att erbjuda prisvärda biljetter. Samma sak med långlinjerna, vi tror på att modellen fungerar även där. Så vi tänker inte ge upp långlinjetrafiken men vi måsta skala ner den nu och växa långsamt, sa flygbolagets vd Jacob Schram.

Hur många av de stora widebody-maskinerna som ska plockas bort är ännu inte klart men det mesta pekar mot en halvering, 17 maskiner sätts ut till försäljning. Av de 37 Dreamliners som flyger i Norwegians färger är 26 leasade och 11 egna.

- När det gäller B787 är det en tuff uppgift, i alla fall som marknaden ser ut nu, att göra sig av med 15, 16, 17 maskiner, säger Geir Karlsen.

Tilltron till den egna kostnadsmodellen för långlinjetrafiken är dock fortsatt god. Av de 13 interkont-linjer som trafikerades från Gatwick i slutet av förra året, 11 av dem till USA, var ett antal av dem en mycket god och vinstgivande affär.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Arlanda basen för 787
Skrivet av Hemlige Harry , 2020-09-03 16:34:34
2 av Norweigens dreamliners har stått på samma ställe sen I typ mars. Vad kostar parkeringen för dom? Någon som vet? Norweigen har många flygplan som står över allt, man undrar om dom betalar nått i parkering.
Anmäl inlägget
Internationell?
Skrivet av sv thomas, 2020-08-31 22:18:02
Du skriver att aktiebolagslagen är internationell.
Samtidigt skriver du att USA har en mer "stringent" tillämpning än Europa.
Vad vet du om lagstiftning överhuvudtaget?

PS. Frågor avslutas med ett ? DS.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av thomas, 2020-08-31 18:07:24
AKTIEBOLAGSLAGEN ÄR INTERNATIONELL
Det finns alltid gränser för ett bolags skuldsättning
för att skydda borgenärer etc.
USA har mycket stringentare tillämpning än ex. Europa.
Man kan där inte bygga upp ett bolag som ett kedjebrev som Norwegian har gjort.
Vad vet Du om hur göra affärer överhuvudtaget.
Anmäl inlägget
Kulder
Skrivet av LV, 2020-08-31 14:30:45
Ett annat skandinaviskt bolag, närmar sig väl en liknande skuld. Fast med statlig hjälp, är väl saken annorlunda.
Anmäl inlägget
Lagligt
Skrivet av sv thomas, 2020-08-31 14:15:51
Vad vet du om den norska aktiebolagslagen likvidations plikt etc?

Ta reda på det!
Anmäl inlägget
Är Norwegian lagligt att driva vidare
Skrivet av thomas, 2020-08-31 10:27:18
Hur kan ett bolag ha 50 miljarder i skulder få fortsätta? Aktiebolagslagen likvidations plikt etc.
Sveriges försvar med allt 60 JAS marinen armén kostar 50 miljarder per år att driva och med även löner till tusentals anställda.
Anmäl inlägget
Hur många är ett antal?
Skrivet av ABC, 2020-08-31 10:17:00
”Ett antal av den en mycket god och vinstgivande affär”. Vad innebär det? Att tre linjer var lönsamma och resterande trafik kostade pengar? Antar att inga linjer utanför Gatwick tjänade en krona då de inte är nämnda..
Anmäl inlägget
Avveckla
Skrivet av Eckert, 2020-08-31 08:04:40
Tyvärr är Norwegian i en återvändsgränd utan möjlighet att backa ur. De var konkursmässiga före Covid och nu har de ingen chans. Större delan av marknaden är borta på lånd tid och så även behovet av ett Norwegian med undantag av Norsk inrikes. Bästa vore att avveckla allt nu och inte kasta bra pengar efter redan förlorade.
Synd om personalen men finns nog inte många alternativ, tyvärr.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn