Skriv ut  

Räddningsaktion ska hjälpa Norwegian att överleva

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 november 2020
Fokus är att klara sig helskinnad genom nästa år. Men utan statligt stöd och inga pengar från de nya ägarna ser framtiden mörk ut för Norwegian. Nu ska ett expertteam från London försöka rädda flygbolaget.

Å ena sidan glada nyheter: Norwegian har utsetts till det bästa lågprisflygbolaget i Europa för sjätte året i rad. Dessutom har svenska staten fortsatt förtroende för verksamheten och har upphandlat Norwegian som leverantör av tjänsteresor för ytterligare en period.

Å andra sidan är den ekonomiska krisen i flygbolaget fortsatt akut. Därför har ledningen för Norwegian nu hyrt in konsulthjälp från London för att på allvar komma till rätta med ekonomin. Det rapporterar dn.no.

Det är dock en tuff uppgift som väntar. I dagsläget förlorar flygbolaget 500 miljoner i månaden och kassan sinar snabbt. Med de nya restriktioner som nu införs minskar också antalet destinationer dit det går att flyga med en någorlunda lönsam kabinfaktor. Enligt norska analytiker finns det tre vägar att gå för att rädda Norwegian: Norska staten går in med ekonomiskt stöd. De stora fordringsägarna, främst leasingbolagen, skjuter till mer pengar. Flygbolaget säljs för en billig penning till en så kallad hedge-fond som håller det flytande till dess att marknaden återhämtat sig och då snabbt säljer av det. Det mest troliga, och den lösning som Norwegian själva hoppas på, är en kombination av de tre vägarna. 

- Just nu är det en mycket krävande situation och vi döljer inte att det är väsentligt med ett stöd från staten, samtidigt som att de andra delägarna också måste vara med för att skapa en totallösning, säger Norwegians finansdirektör Geir Karlsen till dn.no. 

Men i dagsläget verkar inte en av storägarna, flygleasingföretaget BOC-aviation, vara särskilt intresserade av att ställa upp med mer pengar. Det var en överraskning att det kinakontrollerade företaget tidigare i år över huvud taget tog en ägarandel på drygt 10 procent i Norwegian. Det har bara hänt en gång tidigare, i svallvågorna efter 11 september 2001 då flygbolaget America West hölls under armarna av BOC. 
- Vi är inte långivare, vi hyr ut flygplan. Vi vill inte bidra med pengar i den nuvarande situationen, det är det banker och myndigheter som gör, inte flygplansuthyrare, är det kärva beskedet från företaget. 

Hur de andra leasingföretagen som tillsammans äger drygt halva Norwegian ställer sig är inte klart. De kan antigen sätta hårt mot hårt och riskera att Norwegian går i konkurs, eller hjälpa till och på så sätt hålla affären vid liv. Å andra sidan är flygplanen i sig, merparten av flottan är leasad, i nuläget mer värdefulla är Norwegian i stort. En del i den tidigare överenskommelsen som räddade Norwegian innebär att flygbolaget bara betalar leasing när flygplanet används. Står de på marken uteblir avgifterna. 

Den grupp internationella finansexperter som nu startar räddningsaktionen har alla ett gott rykte att kunna lösa den här typen av affärer. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bakvänt
Skrivet av Teetime, 2020-11-05 10:22:59
Kan bara hålla med PF om att det är helt tokigt att Svenska staten som ägare i SAS ska köpa biljetter i en konkurrent som dessutom inte är svensk. Och det har ingenting med fri marknad att göra - en ägare ska stötta det hen äger.
Anmäl inlägget
Sverigedelen
Skrivet av Norwegian, 2020-11-03 18:42:34
Den svenska och danska delen av Norwegian är ju redan i konkurs. Endast en mycket liten del är kvar. Vad finns det att rädda?? Nästan ingenting!!
Anmäl inlägget
Sr
Skrivet av PF, 2020-11-03 14:06:00
Märkligt att staten ska köpa biljetter i ett konkursmässigt bolag och samtidigt betala ut stora pengar till SAS.
Anmäl inlägget
Problematiskt
Skrivet av thomas, 2020-11-03 13:07:45
"Situation" med återbetalningar och förfallna räkningar är nog tyvärr dessa pengar konsumerade ganska fort. Det behövs nytt om ett halvår, jag menar att månads förlusterna är ung. lika stora. Men helt rätt SAS har två stater och Wallenberg som kan lägga in mer, det har inte Du
Läget blir dessutom lättare för SAS när Dy går i KK.
Anmäl inlägget
Låt eländet dö
Skrivet av Röda Baronen, 2020-11-03 12:43:55
Långt innan corona krisen var Norwegian på det närmsta konkursmässigt. Varför kasta fler goda pengar i det här bottenlösa hålet. Norwegian kommer inte att ha musklerna att konkurera med varken Ryanair, Easy jet eller Wizz Air efter corona.
Anmäl inlägget
Situation
Skrivet av J, 2020-11-03 11:38:11
SAS är inte i samma situation. Där har man genomfört räddningen på 14.5 miljarder SEK, även om flödet ut är lika stort så är det något för eventuella kreditgivare att ta hänsyn till. SAS står stabilt nu
Anmäl inlägget
Hur blir 2021?
Skrivet av thomas, 2020-11-03 11:03:18
Den enda tröst är att SAS är i exakt samma situation förlorar en 5-600 hundra miljoner i månaden, förlusterna ökar dessutom med utökad flygtrafik. Bransch krisen är total och drabbar alla.
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-11-03 09:55:22
Men så tråkigt , hoppas verkligen det går att rädda, det har ju så många kunder, och fina medarbetare som verkligen kämpar.
vore förfärligt om de gick i putten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev