Skriv ut  

Rusning efter att investera i Flyr

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 februari 2021
Det tog ett par timmar. Sedan hade nya norska flygbolaget fyllt kassa med 600 miljoner. Därmed har Flyr tagit ett betydande steg mot trafikstart. Men med fyra bolag på den norska inrikesmarknaden blir det ”ett blodbad”, enligt en norsk ekonomiprofessor.

Den första mars ska nya norska flygbolaget Flyr börsnoteras. Men redan igår genomfördes en emission för att få in kapital inför det fortsatta arbetet med att komma upp i luften. Uppenbarligen är det inte bara ledningen för Flyr som tror att det är en möjlighet: Det blev ett rally direkt och på bara ett par timmar var de 600 miljoner norska kronor som var målet uppfyllt. Och det kunde ha blivit än mer pengar, emissionen blev snabbt övertecknad. 

Enligt ledningen för flygbolaget, där bland andra Erik Braathen igår, är de pengarna tillräckligt för att garantera att flygbolaget verkligen kommer igång.

- Vi har inga planer på ytterligare kapitalinhämtning. De 600 miljonerna ska hjälpa oss fram till en flygplansflotta på 28 flygplan, säger finansdirektören Brede Huser till e24.no

Den storleken på flygplansflottan ligger dock ett par steg bort. Men de förhandlingar som just nu genomförs med en stor mängd olika leasingbolag visar på möjligheten att bygga en leasad flygplansflotta till hälften av normala kostnadsnivåer. Målsättningen är dessutom att skriva avtal på dagens låga kostnader med en löptid på sex år. 
Inledningsvis är det fem B737-800 som gäller och sju inrikeslinjer tillsammans med fem utrikes destinationer. Biljetterna till de flygningarna ska börja säljas i april med de första flygningarna två månader senare, i juni. Allt är fortsatt beroende på hur restriktioner och vaccinering kring pandemin utvecklar sig. Men ambitionen är att nå break-even redan under år två. 

Det är dock ett scenario som professor Frode Steen professor på Norges Handelshögskola i Bergen är tveksam till. Flyr ger sig in i en konkurrenssituation där det redan finns tre aktörer, SAS, Norwegian och Wizz Air.

- Det kommer att bli ett blodbad på norsk inrikes, säger han till dn.no. 
Med fyra konkurrenter finns risken att ingen tjänar pengar, menar han. Flyr möter dessutom Wizz som har en erkänt stark kassa och kan klara att nöta på i en längre tid. SAS har i sin tur fördelen med den historiska förankringen och eurobonussystemet. Det gör Norwegian till den svagaste av de konkurrenter som Flyr ska möta och har i dag i princip samma upplägg som Flyr.

- Flyr är och blir en slags kopia av Norwegian. Det är många som har försökt att starta flygbolag. Det är väldigt dyrt och många har inte lyckats. Jag har en sund skepsis till projektet, fortsätter han. 
Men det har alltså inte hindrat en rad tunga aktörer att satsa pengar i det nya flygbolaget. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Finansiering
Skrivet av Banker, 2021-02-15 07:24:54
Det är ägaran själva, genom olika upplägg, bl.a tillsammans med leasingbolag och andra intressenter som ”investerar”.
Det är knappast kontanter in i kassan, utan mer ett sätt att få siffrorna se bra ut i bokföringen, och på så sätt få kreditvärdighet för att kunna påbörja verksamhet.
Anmäl inlägget
Sökte och hittade dessa artiklar
Skrivet av Johanhelvete, 2021-02-14 21:21:28
Här finns mer info:

https://www.realtid.se/mitt-i-flygkrisen-flyr-tar-sikte-pa-borsen

https://www.dn.no/luftfart/flyr/erik-braathen/erik-braathens-flyselskap-flyr-vil-hente-600-millioner-kroner-og-ga-pa-bors/2-1-961151

Anmäl inlägget
Skärp er nu flygtorget
Skrivet av thomas, 2021-02-14 13:45:53
Fram med uppgifterna vilken bank????
Det är egalt vem som skriver inläggen.

Gör inte flygtorget en käll kontroll innan publicerar???
Jacob Wallenberg ett superproffs har suttit i SAS styrelse i en tio år och ägare säger " inget privat kapital investerar i flygbranschen nu " stater måste in.
Men Flyr får övertecknat!!! på en dag och med en hemmamarknad där tiotusentals norska aktieägareförlorat miljarder på Dy aktier.
Lögnare Skam att publicera strunt.
Anmäl inlägget
Sv Frågande
Skrivet av Loadmaster, 2021-02-13 11:31:35
Trodde det var uppenbart att hen kommenterar under olika namn men visst, jag kan slänga in en brasklapp och medge att det kanske finns andra som använder ”thomas” och ”entreprenör” med ett liknande sätt att skriva inläggen på.
Anmäl inlägget
sv Loadmaster
Skrivet av Frågande, 2021-02-13 10:31:47
Loadmaster "nu tror jag topplocket gick så pass fort att du inte hann korrekturläsa ditt inlägg."
Var ser du en kommentar från thomas?
Anmäl inlägget
Håpløsr
Skrivet av Jon, 2021-02-13 01:24:07
Fullstendig håpløs idé. Hvem starter et flyselskap i en pandemi, når knapt noen flyr? Dessuten, de kommer til å møte så mye konkurranse, at de er konkurs, innen ett år.
Anmäl inlägget
Sv entreprenör
Skrivet av Loadmaster, 2021-02-12 23:19:29
thomas, nu tror jag topplocket gick så pass fort att du inte hann korrekturläsa ditt inlägg. Du är själv inte jättebra på att komma med källor för det du själv påstår, så lite ödmjukhet från din sida hade kanske varit på sin plats? Men du kan ju alltid börja med att lägga fram beläggen du har för att det som står i artikeln inte är sant.
Anmäl inlägget
Flyr
Skrivet av Akktu Stakki, 2021-02-12 20:05:25
Den sidst flyg miljonären är inte född än...
Anmäl inlägget
nytt Norskt bolag
Skrivet av entreprenör , 2021-02-12 16:41:45
skojare svindlare inget av detta är sant
bara ett sätt att försöka förmå folk att boka betala FLYGBILJETTER på icke ännu utförda flygningar, lite Kjoos pyramid stuk
att lägga ut nya linjer baser för att få in
för- betalningar, detta går inte nu.
Flygtorget har en dag på sig att ange källor, annars deltar flygtorget i ett bedrägeri försök
Anmäl inlägget
En ren ekonomisk fråga
Skrivet av Entreprenör, 2021-02-12 10:40:52
Går det att få källa på var aktiteckningen skedde via vilken bank etc Betvivlar detta
500 miljoner bränns på två veckor av SAS
Norwegian har blåst aningslösa aktieägare och leverantörer på miljarder.
Här ska ett nytt bolag dessutom etablera sig på marknaden med marknadsföring aktiviteter etc.
Bara denna fas kostar några hundra miljoner.
Anmäl inlägget
Norges nya bolag
Skrivet av Bertil, 2021-02-12 08:39:16
När Norwegian kört sig i botten både vad gäller ekonomi och trovärdighet kommer nya raketen in och klart att alla vill satsa där och inte på ett bolag som har framtiden bakom sig. Lycka till FLYR!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev