Skriv ut  

Norwegian öppnar för samarbete med Norse Atlantic

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 mars 2021
Nya Norse Atlantic tar hand om långlinjerna och nya rekonstruerade Norwegian flyger in passagerare från Europa och Skandinavien. Det är ett samarbete som Björn Kjos och Norse Atlantic hoppas på.

Norwegian avvecklade tidigare i år hela den tidigare långlinjeverksamhete. Egentligen var det inte vad ledningen med Jacob Schram i spetsen ville eller hade planerat för men det visade sig vara ett krav från den norska regeringen: Lägg ner långlinjerna, annars blir det inget ekonomiskt stöd. Det rapporterar norska dn.no. Det skulle i så fall bland annat ha inneburit att 1,5 miljarder i refinansieringsstöd skulle uteblivit. Trots det hårda reglerna var det ett tungt beslut att ta, har Jacob Schram sagt i olika intervjuer bland annat för att det berörde så många piloter och kabinanställda på de olika långlinjebaserna. Bara på Gatwick förlorade 1 100 flygande personal jobbet. Dessutom tillkom arbetet på att avveckla flottan på 37 Dreamlinermaskiner. 

Men bara ett par veckor efter Norwegians besked presenterades Norse Atlantic Airways med ambition att i princip ta över den interkontinentala trafik som Norwegian nu har släppt. Det nya flygbolaget ska av allt att döma också ta över tolv av de B787 som tidigare flög i Norwegian. 

Men samarbetet kan bli tätare än så. I förra veckan har de två flygbolagen av allt att döma haft möten och diskussioner om ett eventuellt samarbete: Norwegian blir det flygbolag som flyger in passagerare från i första hand Skandinavien till den långlinjebas som Norse Atlantic räknar med ska ligga i London. Det skulle då till del lösa det som de flesta kritiker redan riktat in sig på, att ett flygbolag med enbart långlinjer på flygprogrammet måste på något sätt lösa frågan om hur passagerarna ska flygas in från olika flygplatser där de själva inte har trafik. Norwegian hade, vid sidan av det egna stora europeiska linjenätet, även samarbete med easyjet som har en stor bas på Gatwick. Nya Norwegian är dock ännu bara en blek kopia av vad flygbolaget var förut. I dagsläget är åtta flygplan igång med trafik främst i Norge. Enligt planerna och när rekonstruktionen till slut blir klar, ska den flottan successivt ökas till cirka 50 flygplan. Det öppnar i sin tur för ett betydligt större linjenät i Europa och möjlighet att förse Norse Atlantic med passagerare. 

- Vi är i dagsläget positiva till samarbeten som innebär att vi som operatör på kortdistans kan få ett nätverkssamarbete med andra flygbolag. Men just nu är vårt fokus på att bli klara med rekonstruktionsprocessen så frågan om ett eventuellt samarbete får vi återkomma till, skriver Norwegian i ett mail till dn.no. 
Planerna på ett samarbete de två flygbolagen emellan har dock mottagits positivt bland en del flyganalytiker. De pekar dels på att Norse behöver feed in till sina långlinjer men också på att Norwegian kan tjäna på ett sådant samarbete. Främst gäller det möjligheten att kunna sälja genomgående biljetter från Europa till USA utan att själva behöva ta några ekonomiska risker för själva atlantflygningen. Björn Kjos, som satsar 24 miljoner ur egen fick på Norse Atlantic är övertygad om att samarbetet är positivt:

- Jag tror att det ger båda flygbolagen stora synergier. Det flög miljontals passagerare mellan lång- och kortdistans på Norwegian och det hoppas jag kan fortsätta.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norsk flygpolitik
Skrivet av Mr €, 2021-03-25 15:13:44
Norska staten och redarfamiljerna verkar haft middag ihop. Gäller att minimera Norska pengar till Norwegians olika bolags kreditgivare, ett nytt bolag kan ta över en rimlig del av 787 flottan med nyrenoverade RR motorer med Engelskt gillande. Dock måste Norse bygga upp en ordentlig kassa då de billiga leaseavtalen upphör och måste förnyas till nya priser.
Anmäl inlägget
Vanskelig??
Skrivet av Bjørn, 2021-03-24 17:57:03
Ikke alle langdistanse rutene til Norwegian gikk dårlig. Men de hadde en lang rekke uheldige problemer med blandt annet alt fra fly til motorer som ble en stor ekstra utgift og at de måtte leie inn andre fly, og betale store reparasjonskostnader etc...
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Hepp, 2021-03-24 11:53:50
Eller varför inte gå ihop och göra om hela processen igen??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn