Skriv ut  

Skellefteå laddar för elflyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 april 2021
Ökad flygtrafik men också en långtgående satsning på att bygga en laddinfrastruktur för elflyg. Skellefteå har ambition att bli en testflygplats för framtidens klimatneutrala flyg.

Skellefteå tillhör de regionala flygplatser i landet som kan se fram mot en reguljär utrikeslinje inom en snar framtid. Det är Wizz som den femte juni öppnar en linje till Gdansk i Polen. Till största delen är det bygget av den stora batterifabriken Nortvolt som skapar marknad för inte bara Wizz inträde utan också för det faktum att SAS nu drar upp antalet frekvenser mellan Arlanda och Skellefteå. 

- Och det är affärsresandet som överväger i inrikestrafiken, säger flygplatschefen Robert Lindberg till Flygtorget. 
Vid sidan av en tydlig ökning av flygtrafiken till Skellefteå – en linje till Köpenhamn eller en av de större hubbarna är nästa projekt – pågår arbetet på att kunna vara första med att ha en infrastruktur för elflyget på plats. En högspänningsledning med kapacitet på en megawatt håller på att dras fram till flygplatsen och på flygplatsområdet byggs ett helt nytt ställverk. Med tekniken på plats räknar flygplatsen med att kunna bli en testplats för elflyget men också att kunna vara snabbt ute när mindre eldrivna flygplan kommer i kommersiell trafik. Bland annat ska flygplan i storleksordningen 19 stolar kunna laddas på cirka 30 minuter. Det är inom ramen för de planer som Heart Aerospace har om att ha den egna ES-19 ska vara i luften om fyra-fem år. 

I den fortsatta planeringen för elflygets inträde på marknaden, ser Robert Lindberg möjligheterna att Skellefteå kan bli en mindre hubb för eldriven flygtrafik till en rad av de regionala inrikesflygplatserna i norr, bland annat Gällivare och Vilhelmina som ligger inom de avstånd där eldrivet flyg är möjligt. Det kan också bli tal om trafik österut till Finland, bland annat Karleby, en linje som var på väg att öppnas innan pandemin slog till.
- Jag skulle vilja komma igång med kommersiell trafik till Karleby i Finland på en gång om det vore möjligt. Många svetsare som jobbar med bygget av Northvolts batterifabrik kommer nämligen därifrån, säger Robert Lindberg till tidningen Norran.

Inriktningen på ett klimatneutralt flygande bygger vidare på det övergripande miljöarbetet på flygplatsen. Skellefteå hade förra året för första gången ett nollutsläpp av fossil koldioxid.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Allt har en början
Skrivet av Lisb, 2021-04-20 10:40:57
I flygets barndom var det ingen som trodde flyget skulle ha någon betydelse för transporter. Men Charles Lindbergh´s flygning över atlanten gav nytt hopp nya möjligheter.

Utveckling går många gånger i små steg och drivs av entusiaster.

Nu tar vi flyget för självklart för långa transporter av folk och prioriterat gods.

Om 30 år drivs flyget med nya krafter.

Anmäl inlägget
Optimalt?
Skrivet av IngePax, 2021-04-19 16:45:23
Kanske inte optimalt i den norrländska vinterkylan.
Anmäl inlägget
Vilken spänning
Skrivet av Gullan Purser&Elexpert, 2021-04-19 16:43:48
Toppen att pröva el, det kan säkert vara
till ledning i debatten.
Skellefteå är en lagom flygplats att testa på
och härliga kunder som gärna prövar nya idéer.
Testar gärna nya vatten och kaffekokare i våra galleys.
Anmäl inlägget
Alla flygplatser behöver inte vara testcenter
Skrivet av Bertil, 2021-04-19 15:04:53
@ Påven,
Det jag inte förstår är att alla flygplatser numera känner som sitt kall att vara testcenter för elflyg. Det behövs inte så många testcenter för att testa ut ”laddstolpar” för flygplan. Det måste ju ändå bli en internationell standard på detta. Ju fler kockar........... Till New York eller Medelhavet tror jag aldrig vi kommer med elflyg, det finns trots allt fysiska begränsningar. Däremot tror jag det kommer fram annat miljövänligt drivmedel.
Anmäl inlägget
Herregud
Skrivet av Påven, 2021-04-19 12:20:11
men herregud Bertil!
Det var ju precis samma diskussioner om elbilar, vad är det du inte kan förstår? Vi blir ju bättre och bättre och snart är vi där, även om du och jag kanske inte kommer att få uppleva att flyga Stockholm - New York i ett elflygplan.
Anmäl inlägget
Inte realistiskt
Skrivet av Bertil, 2021-04-19 11:55:21
Det verkar som varje flygplats med självaktning satsar på utveckling av elflyg. Det verkar ju heltokigt med tanke på den korta räckvidd man uppnår. Det finns väl ännu inte något elflygplan som klarar av att flyga nonstop från Skellefteå till Arlanda.
Anmäl inlägget
Glada amatörer inom flyget
Skrivet av Lage D, 2021-04-19 10:55:56
Undrar varför det finns så många glada och orealistiska amatörer inom flygbranschen i Sverige. Elflyg i Skellefteå, tom flygplats i Sälen m.m.. Det är bara olika norska lycksökare inom flygbranschen som slår svenskarna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev