Skriv ut  

Antalet beredskapsflygplatser ska öka permanent

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 juni 2021
Antalet flygplatser där ambulansflyg kan landa dygnet runt ökade under coronapandemin. Det normala antalet tio ökades till 27 flygplatser med beredskap 24/7.

Sveriges beredskapsflygplatser är centrala för att samhällsviktiga flygtransporter som ambulansflyg och räddningstjänst ska fungera. Trafikverket utförde en temporär ökning av antalet beredskapsflygplatser i december förra året, men nu vill regeringen att man tittar på en permanent lösning. Uppdraget bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

- De statliga beredskapsflygplatserna upprätthåller en väldigt viktig funktion i vårt land och säkerställer att ambulansflyg, räddningsflyg och brandflyg kan landa. Jag vill att Trafikverket nu, med de erfarenheter vi har från coronapandemin, ser över hur vi säkrar det samhällsviktiga flyget i hela landet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Han kommenterar vidare:
– Det innebär också en förhöjd beredskap för brandflyg. Sverige behöver en förbättrad beredskap, framför allt i ett läge där flyget totalt sett har stora utmaningar.

Trafikverket får i uppdrag att göra kompletterande analyser av beredskapsflygplatser med utgångspunkt från regeringsuppdraget Översyn av de svenska beredskapsflygplatserna som myndigheten redovisade i juni 2020. Det innebär bland annat att bestämma vilka temporära beredskapsflygplatser som ska omvandlas till permanenta.   

Följande flygplatser har beredskap för att ta emot ambulans- och räddningsflyg dygnet runt:

Permanenta beredskapsflygplatser:
Gällivare, Luleå, Umeå, Åre Östersund, Sundsvall-Timrå, Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Visby, Ronneby och Malmö.

Temporära beredskapsflygplatser:
Kiruna flygplats, Lycksele flygplats, Skellefteå flygplats, Örnsköldsviks flygplats, Mora-Siljan flygplats, Borlänge flygplats, Karlstads flygplats, Örebro flygplats, Eskilstuna flygplats, Skövde flygplats, Trollhättan-Vänersborgs flygplats, Norrköping-Kungsängens flygplats, Linköping-Saab flygplats, Jönköpings flygplats, Växjö-Kronobergs flygplats, Kalmar flygplats och Kristianstad-Österlens flygplats



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lär av andra
Skrivet av Skattebetalare, 2021-06-25 12:01:08
I USA har de flesta flygplatser med i-procedurer ingen lokal flygtrafikledning. Idag har vi automater för tankning av flygbränsle.
På vintern behövs dock snöröjning i beredskap.
Mycket pengar går att spara om man använder beprövad teknik utan några säkerhetsproblem.
Skilj sen på brandspaningsflyg och brandsläckningsflyg. Brandspaningsflyg kan utgå från minst 250 ställen under dagtid utan högre kostnader än idag.
Anmäl inlägget
Helikopter ??
Skrivet av Carl Jansson , 2021-06-23 20:49:27
Helikopter som ambulans- och brandflyg? ??
Anmäl inlägget
Ni gör brandflygen skillnad
Skrivet av Greger brandmästare ??, 2021-06-23 17:35:18
Brandflyget har ju 90.000 sjöar som alla är gratis. Men tidigare MSB generalen
" flygplan lämpade för brandflyg är inte kostnadseffektiva" nä det är billigare att skog för tiotals miljarder brinner upp varje år.
Anmäl inlägget
Helikopter?
Skrivet av Ju-Anita, 2021-06-23 14:58:59
Helikopter är ju bra, men är det bråttom från Kiruna till Södra sverige hade jag nog föredragit jet-flygmaskin före snigelposten.
Anmäl inlägget
Hört talas om helikopter?
Skrivet av ABC, 2021-06-23 13:37:48
Vilket slöseri med skattepengar. Har regeringen hört talas om helikoptern eller är det en nymodighet som gått regeringen förbi?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev