Premiärturen med en vätgasdriven sexsitsig Piper blev en framgång i England i september förra året. Flygtorget skrev en nyhet om detta och kunde också nämna att det svenska företaget PowerCell utrustat planet med bränsleceller. Nu meddelar PowerCell att de tagit emot en ny order på bränsleceller och ingenjörstjänster till ett värde av 11 miljoner kronor.
–Från ett hållbarhetsperspektiv kan samarbetets betydelse knappast överdrivas eftersom det handlar om att lösa en av de verkligt stora miljöutmaningarna inom transportområdet – hur flyget skall bli mer miljöanpassat, säger Richard Berkling, vd för PowerCell i ett pressmeddelande.
Denna order kommer strax efter att ZeroAvia går ut med nyheten att de kommer att lansera ett kommersiellt flygplan utan utsläpp till 2026. Amerikansk-brittiska ZeroAvia förklarade satsningen med att de fått ny finansiering, bland annat från British Airways.
– Vätgas är det enda gångbara alternativet för stora utsläppsfria flygplan eftersom det har tre gånger så högt specifikt energiinnehåll som flygbränsle och mer än 100 gånger så högt som dagens bästa batterier, säger Val Miftakhov, grundare av och vd för ZeroAvia.
Transportstyrelsen har nyligen publicerat rapporten ”Är vätgas svaret på flygets klimatpåverkan?”. Transportstyrelsen skriver i samband med detta: ”Med fortsatt forskning och utveckling, utformning och anpassning av infrastruktur och en fossilfri produktionsapparat kan vätgasflyg innebära ett stort och viktigt steg mot ett hållbart flyg.” I rapporten nämns att utmaningarna är många: ny flygplansdesign och nya kostsamma lösningar för transport, förvaring och distribution av vätgas till och inom flygplatser för att nämna några.
Flygbranschen är dock fortsatt positiva och levererar stadigt nya innovationer för att minska koldioxidutsläppen med fossilfria bränslen, nya bränslesnålare flygplan och elektrifiering av kortare flygningar. Airbus tror till exempel bestämt att vätgas är en av de mest lovande teknikerna för framtida flygplan. Med Airbus ZEROe vill man presentera världens första kommersiella flygplan med nollutsläpp 2035.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Vätgasdistribution
Skrivet av Mr €, 2021-07-10 21:14:42
I tex Tyskland jobbar man på att föra in vätgas i naturgasnätet o separera ut väte där det används. Tex vid flygplstsrr o där tillverka LH2. Sverige saknar ett nationellt naturgasnät. Kan bero på att vattenfall inte vill att det fylls av rysk naturgas från Nordstream?
|
|
Vätgas inte lösningen
Skrivet av Lasse11, 2021-07-08 22:28:08
Visst 3 gånger mer energi än Jet A1 per kilo, men kräver 20 ggr så stor volym. Så kommer bara att fungera på mindre flyg kortare sträckor. Måste vara LH2 dvs -253 grader. Lycka till.
|
|
Nitrösa gaser?
Skrivet av Haddock, 2021-07-08 20:50:49
Om man förbränner en blandning av rent väte och och rent syre blir det bara vatten som avgaser men förbränns vätet med närvaro av luft, som ju består mest av kvävgas, bildas det nitrösa gaser.
|
|
Energi hur driva tunga enheter.
Skrivet av thomas, 2021-07-08 18:17:13
Sovjet sen sextitalet, nu Ryssland använder vätgas som drivkälla för hela sitt rymdprogram, vatten avgaser, hur svårt kan det bli? Lithium batterier är livsfarliga flera flygolyckor som följd.
|
|
Framtiden är inte långt borta
Skrivet av thomas, 2021-07-08 10:41:08
Vätgas är även lösningen för bilismen varutransporter etc. Alla batterifabriker som nu byggs kommer att bli obsoleta över en natt.
|
|