Vätgas kan bli flygets framtid
Publicerad den 8 juli 2021Kommentarer
I tex Tyskland jobbar man på att föra in vätgas i naturgasnätet o separera ut väte där det används. Tex vid flygplstsrr o där tillverka LH2. Sverige saknar ett nationellt naturgasnät. Kan bero på att vattenfall inte vill att det fylls av rysk naturgas från Nordstream?
Visst 3 gånger mer energi än Jet A1 per kilo, men kräver 20 ggr så stor volym. Så kommer bara att fungera på mindre flyg kortare sträckor. Måste vara LH2 dvs -253 grader. Lycka till.
Om man förbränner en blandning av rent väte och och rent syre blir det bara vatten som avgaser men förbränns vätet med närvaro av luft, som ju består mest av kvävgas, bildas det nitrösa gaser.
Sovjet sen sextitalet, nu Ryssland använder vätgas som drivkälla för hela sitt rymdprogram, vatten avgaser, hur svårt kan det bli? Lithium batterier är livsfarliga flera flygolyckor som följd.
Vätgas är även lösningen för bilismen varutransporter etc.
Alla batterifabriker som nu byggs kommer att bli obsoleta över en natt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten