Skriv ut  

Swedavia tankade 45 ton bioflygbränsle på Arlanda

Notiser, Redaktionen, den 18 november 2021
Igår genomförde Swedavia den årliga leveransen och tankning av hållbart bioflygbränsle på Arlanda. Bioflygbränsle minskar de fossila koldioxidutsläppen med upp till 85 procent ur ett livscykelperspektiv.

Under onsdagen den 17 november genomfördes leverans och tankning av biobränsle på Arlanda. I år levererades 45 ton bioflygbränsle, vilket ger en utsläppsreduktion på cirka 140 ton koldioxid, motsvarande cirka 750 passagerarflygresor tur- och retur mellan Stockholm och Berlin. Årets volymer har påverkats av pandemins effekter och ett minskat flygresande.

Bränslet är framställt av bland annat använd frityrolja och slaktavfall och producerat av finska Neste och levereras av Air BP. I enlighet med gällande bränslekrav blandas biobränslet in med upp till 50 procent i traditionellt bränsle och används i befintlig flygplansteknik och infrastruktur på flygplatsen.

Det är andra året i rad som Swedavia bjuder in partners att delta i en samordnad upphandling för bioflygbränsle. Syftet är att företag och organisationer ska ges möjlighet att minska klimatpåverkan från sina tjänsteflygresor och samtidigt främja en storskalig produktion av bioflygbränsle och därmed flygets klimatomställning.

- Att bidra till en ökad efterfrågan för en storskalig produktion av bioflygbränsle och i förlängningen även en nationell produktion av bioflygbränslet är viktiga delar i flygets omställning, som behöver fortsätta med full kraft nu när flyget återstartat i Sverige och i resten av världen. Med biobränsle som går att flyga på redan idag vill vi visa att det finns konkreta lösningar för att minska utsläppen från de flygresor vi behöver göra redan nu. Att sluta flyga eller förbud mot flygresor menar vi inte är lösningen. Tvärtom behöver vi alla vara med och gemensamt bidra till omställningen. Framtidens resande måste självfallet vara hållbart, men det behöver även inkludera flyget, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
 
Förutom Swedavia deltar Länsstyrelserna i Gotlands län, Västernorrland och Hallands län, Göteborgs Hamn, SOS Alarm och 2030-sekretariatet i årets upphandling. Swedavia har sedan 2016 årligen upphandlat bioflygbränsle för att reducera de fossila koldioxidutsläpp för de tjänsteresor som görs i Swedavias regi.




Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pississippi
Skrivet av Pk-banken, 2021-11-18 23:00:53
45 ton?!
Ja ja, man måste väl börja någonstans, men som referens för den som inte är insatt: 45 ton, det är inte mycket soppa det. En chicagorunda med en skapligt modern maskin, kanske?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev