Skriv ut  

Karolinska bygger upp eget ambulansflyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 januari 2022
Snabb transport fram till sjukhuset. Det är målsättningen med den nya sjukvårdshelikoptern på Karolinska sjukhuset. Drift och flygningar sköts av Babcock.

Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm behandlar ofta mycket svårt sjuka patienter. Det ställer bland annat krav på snabba transporter och möjlighet till behandling på väg till sjukhuset. Därför byggs nu en egen helikopterkapacitet upp med två Agusta Westland, AW139.
- Karolinska blir först i Sverige med denna typ av helikopter som är unik i sitt slag då personalen i den kan ge de mest sjuka patienterna sjukvård ombord på ett sätt som hittills inte varit möjligt. Vi får en flygande intensivvårdsavdelning, säger Lars Falk, verksamhetschef Intensivvård och Transport till Flygtorget.
Den första av de två helikoptrarna levereras i mars och sedan följer ytterligare en i slutet av året. Den andra ska i första hand användas som back-up men kan också komma att behövas med tanke på det planerade flygtidsuttaget.

- Vi räknar med 400 till 500 uppdrag per år varav en del kan bli långa flygningar. Vårt upptagningsområde sträckare sig ner i norra Europa. 
Tidigare har Karolinska litat till bland annat Försvarsmakten och Sjöräddningen när det gäller helikoptertransporter, en inte helt enkel lösning. Inte heller de resurser som Region Stockholm har för flygburna sjuktransporter har fungerat för de ofta specialfall som flygs till Karolinska. 

- Med våra egna helikoptrar kan vi flyga längre och lasta tyngre medicinsk utrustning och till exempel flyga patienter som ligger i hjärt-lungmaskiner eller barn som ligger i kuvös. Dessutom når vi snabbare fram, direkt till sjukhusen eftersom vi inte behöver lasta om från flyg till helikopter på någon flygplats som vi gör idag. 
Lars Falk pekar på fler fördelar med den nya helikoptern, bland annat att den är byggd för att klara mycket svåra väderförhållanden och har ett eget avisningssystem som gör att den även klarar hård vinterväderlek och stormar. 

- Vanliga helikoptrar kan bli stående upp till 20 procent av tiden på grund av vädret, det fungerar inte när tillgänglighet är A och O, säger han. 
Karolinska bemannar helikoptern med fyra olika medicinska team, beroende på vilken typ av uppdrag som gäller. Driften och flygningarna görs av Babcock enligt ett avtal på i första hand fem år och till en kostnad av 71 miljoner per år. Ambulanserna blir baserad på Arlanda i anslutning till polisflyget.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Nackdelen med planekonomi
Skrivet av KSA, 2022-01-09 09:53:22
Även KSA vänder sig den privata marknaden för att upphandla delar av den tjänst man påstår sig klara bättre och billigare. I skrivande stund har KSA en budget som är ca 50% högre än vad de privata aktörerna kostat. Dessutom inser dem nu att de inte klarar uppdraget trots dem kraftiga kostnadsökningen.
Återigen ett tecken på att planekonomi inte fungerar.
Anmäl inlägget
Väljer eget av flera anledningar
Skrivet av Basse , 2022-01-08 12:33:19
Det är mycket politik och stolthet och tyvärr även coolhet i att ha eget flyg. Men det är ett faktum att vissa av de flygningar man sagt man avser göra med denna helikopter hade kunnat genomföras med KSAs flygplan (det som kommer vara igång i söder när denna helikoptern är igång). Sen tror jag inte KSAs dyra priser var en anledning till att man valde en ännu dyrare helikopter..:)
Anmäl inlägget
@Klasse
Skrivet av Reality, 2022-01-08 09:51:33
Jaså? Vart kan jag läsa det?

Om du syftar på "Inte heller de resurser som Region Stockholm har för flygburna sjuktransporter har fungerat för de ofta specialfall som flygs till Karolinska", så kan det vara bra att veta att KSA inte opererar åt någon region söder om Dalälven ännu. Isåfall är de inte nöjda med Babcock, Grafair och/eller Hummingbird.
Anmäl inlägget
@Reality
Skrivet av Klasse, 2022-01-07 15:50:23
Nej KSA flyger inte helikopter. Om du läser artikeln ser du att karolinska inte är nöjda med hur resurserna för Region Stockholm kommer att bli - även på längre sträckor dvs flygplan från KSA.
Anmäl inlägget
KSA flyger inte helikopter.
Skrivet av Reality, 2022-01-07 14:48:03
Se rubriken.
Anmäl inlägget
Ej samma typ transporter
Skrivet av Pilot, 2022-01-07 11:00:26
Detta är korta flygningar. Exempelvis från olycksplats till sjukhus, från Arlanda till sjukhus.
Man måste skilja på typ av transport.
Detta är flygtransporter kortare sträckor där flygplatser saknas. Exempelvis olycka på någon väg inom Stockholms området.
Anmäl inlägget
He he he
Skrivet av Åke B, 2022-01-07 10:40:38
Suck vilket kaos detta KSA skapat. Varför inte låta de privata aktörerna få konkurrera om uppdragen med beställarna. Nu har man spenderat skattemiljarder till ingen väsentlig nytta. Igen !!!
Anmäl inlägget
KSA?
Skrivet av Klasse, 2022-01-07 10:02:33
Ännu en beställare som väljer att skippa KSA till stora delar. Intressant.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn