Singapore Airlines räknar nu med att pandemin än en gång är på väg att släppa greppet om flygbranschen och återuppväcker den klassiska långlinjen mellan Singapore och New York. Den har tidigare räknats som den längsta flighten i världen, 15 326 kilometer men har nu utmanats av bland andra Qatar, från Doha till Auckland, 14 526 km och Qantas som flyger från Perth till London, 14 499 kilometer. När Qantas väl kommer igång med Project Sunrise och linjen Sydney till London lär det bli världens längsta linje 16 989 kilometer.
Det australiensiska flygbolaget lär inte komma igång med den trafiken förrän senare i år så under tiden kan alltså Singapore Airlines räkna hem längdrekordet. Trafikstarten i mars är ambitiös, tre dagliga flygningar från Singapore till New York: En direkt till Newark, en direkt till JFK och en till JFK via Frankfurt. Beroende på vindförhållanden kan flygningen ta mellan 19 och 22 timmar. Det gör i sin tur att just väderläget och vindförhållandena avgör om flighten ska gå österut via Stilla Havet eller i västlig riktning via Europa.
Singapore Airlines sätter in en A350-900 ULR med 67 stolar i business och 94 i premium economy.