Skriv ut  

Första T-7A Red Hawk rullas ut

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 april 2022
Nu ser den dagens ljus för första gången: Saabs och Boeings samarbete T-7A Red Hawk. På torsdagen rullade det avancerade skolflygplanet ut från Boeings fabrik i St. Louis, USA.

Vid en ceremoni i St. Louis visade Saab och Boeing upp det första serieproducerade skolflygplanet av typen T-7A Red Hawk. Detta är det första av 351 flygplan som levereras till det amerikanska flygvapnet enligt ett kontrakt på 9,2 miljarder dollar som tilldelades Boeing i september 2018.

Flygplanet är en del av ett nytt, modernt och avancerat pilotutbildningssystem.

- Idag firar vi en viktig milstolpe efter år av arbete. Saab har starkt bidragit till både design, utveckling och produktion av detta skolflygplan i världsklass och fler än tusen Saab-anställda har varit involverade. Vi satte upp en ambitiös vision att omdefiniera vad ett jetdrivet skolflygplan är och hur de tillverkas, säger Saabs VD och koncernchef Micael Johansson.

Saab har byggt en ny avancerad tillverknings- och produktionsanläggning i West Lafayette, Indiana där bland annat Saabs del, den bakre flygkroppen med alla ingående system fullt installerade, ska byggas.

- T-7 designades genom modellbaserad systemteknik och 3D-verktyg, säger överste Kirt Cassell, programansvarig för T-7.

Metoden användes först vid utvecklingen av Gripen E och nu som del av T-7A Red Hawk.

Nästa steg är en första flygning med provflygplanet och fortsatt kunskaps- och tekniköverföring till Saabs amerikanska verksamhet. Flygplanet ska utföra en rad markkontroller och taxitester innan det gör sina första flygningar under de kommande veckorna. Senare i år kommer den att flyga till Edwards AFB, Kalifornien för att påbörja flygtester.

T-7A Red Hawk är döpt som en hyllning till Tuskegee Airmen, de första afroamerikanska militära flygarna inom det amerikanska flygvapnet. Under andra världskriget flög de ofta i flygplan med en rödfärgad bakre del, därav namnet Red Hawk.

Skolflygplanet är enmotorigt, designat med två stjärtfenor och har en cockpit som ger både instruktörspiloten och flygeleven en mycket bra sikt i 360 grader. Flygplanet, tillsammans med simulatorer, kommer att ersätta Air Education and Training Commands åldrande flotta av T-38C Talon-flygplan.

- T-38 är en riktig arbetshäst som tränar flygvapnets strids- och bombflygpiloter, men T-7 Red Hawk tillhandahåller avancerade uppdragssystem, en modern cockpit utrustad med touchscreen, och så kallad stadium seating som ger instruktörer en bra överblick, berättar överste Kirt Cassell.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Grobb
Skrivet av GVR, 2022-05-04 14:42:15
Delvis rätt , Grobb ersätter som Basic Trainer Aircraft och från 2026 ersätter JAS 39D som Advanced Trainer Aircraft.
Anmäl inlägget
Svenskt skolflygplan
Skrivet av Grobb, 2022-05-04 11:33:59
Flygvapnet har redan gått ut med att de kommer att köpa in Grobb som ersättare till SK-60
Anmäl inlägget
Nytt Skolflygplan
Skrivet av Hakaol, 2022-05-01 17:32:20
Min gissning är att den inte kommer ersätta SK60 tror den är för dyr och tidsmässigt för långt bort
Anmäl inlägget
Skolflygplan
Skrivet av Hakaol, 2022-05-01 17:01:47
Förmodligen inte tror tyvärr den är för dyr för Sverige dessutom ligger den nog för långt bort för leverans till Sverige
Anmäl inlägget
SK 70 ?
Skrivet av ÖB jr, 2022-04-30 11:19:03
Kommer detta skolflygplan att ersätta Sveriges åldrande SK 60?...någon som vet?
Anmäl inlägget
SK/A-7
Skrivet av holla, 2022-04-30 10:45:08
Tänk om denna SAAB-kärra även kunde hamna i FV. En lätt attack/SK version anpassad för Sverige hade kanske passat i dessa tillväxtstider för FV.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn