Skriv ut  

SAS sätter emot hårt när förhandlingarna kärvar

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 maj 2022
SAS Forward går inte framåt på det sätt som förväntats. Om inget händer finns risk att de flyttar över i någon form av domstolsförhandling. Något som SAS själva vill undvika. Men det finns ingen omedelbar oro för flygbolaget, säger en person i ledningen till Flygtorget.

 Enligt planerna skulle SAS nu i slutet av månaden ha presenterat hur arbetet med SAS Forward utvecklar sig. Men någon sådan redogörelse har inte kommit. Det kärvar istället ordentligt i arbetet på att genomföra den räddningsplan som ska få SAS på ekonomiska fötter igen. Bland har förhandlingarna med flygbolagets piloter gått i stå, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. 
Av allt att döma är det inte bara pilotförhandlingarna som inte når fram dit som SAS vill. I ett pressmeddelande som skickades ut i fredags ges en antydan om att dramatiken växer och kan äventyrar sparpaketet på 7,5 miljarder svenska kronor som är en förutsättning för anskaffningen av nytt, livsviktigt kapital: 

- SAS ledning och rådgivare har diskuterat med specifika intressentgrupper kring behovet av att fullt ut delta i en utomrättslig process, för att nå en konkurrenskraftig kostnadsstruktur, skriver SAS i pressmeddelandet. 

Det kan alltså tolkas som att det nu är ett sånt dödläge i förhandlingarna att SAS och parterna, allt från fackföreningar och leasingföretag till obligationsinnehavare, måste lösas i domstol. Det vore en utveckling som ingen egentligen är betjänt av. En av stötestenarna kan vara det faktum att SAS vill konvertera hela den stora skulden till aktier. I dagsläget är den på 35,3 miljarder svenska kronor varav merparten är knutet till flygplansflottan i form av lån och leasingkostnader. Men dit har det alltså inte gått att nå enligt pressmeddelandet: ”Tyvärr har förhandlingarna hittills gett begränsat resultat och mycket återstår innan SAS ledning och styrelse kan meddela att planen genomförts framgångsrikt.”

Från analyshåll, i Danmark såväl som i Norge och Sverige är de flesta överens om att ett framgångsrikt genomförande av SAS Forward är förutsättningen för flygbolagets fortlevnad. Utan de kostnadssänkningar som finns där lär det inte gå att få tillgång till det friska kapital som behövs. SAS avstår nu också från att ge någon tidplan för mer information kring SAS Forward.

- Vi avstår från den tidspressen och situationen att behöva meddela att inte mycket händer. Det här får ta den tid det tar, säger Louise Bergström, VP för Investor Relations i SAS till Flygtorget.

Skall vi vara oroliga för framtiden för SAS?
- Nej. Vi arbetar hela tiden med alternativa planer.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fel väg? oo
Skrivet av Clara, 2022-05-03 17:13:43
Har du helt missat att det är just vad du efterfrågar som SAS gjort med SAS Forward? Skall man göra ett nytt SAS Forward 2 med undernamnet "SAS Backwards" innan pilotkollektivet är nöjda?
Anmäl inlägget
Kommentar till "Fel väg"
Skrivet av acer, 2022-05-03 17:06:09
Det du föreslår är i princip rätt men exakt den väg valt i 50 års tid som nu lett till dagens hopplösa läge. Yttre faktorer också förstås men internt har det varit fallet.
Anmäl inlägget
Fel väg
Skrivet av OO, 2022-05-03 14:19:35
Känns fel att "sätta emot hårt". Kanske värt att prova en väg där man ser till att arbeta framåt tillsammans med sin personal och gemensamt hitta en väg framåt för SAS.

"Always treat your employees as you want them to treat your best customers."
Anmäl inlägget
Alternativ för SAS
Skrivet av Mr €, 2022-05-03 05:46:01
Konsortiet kan lösas upp och varje del dimensioneras efter de lönsamma linjer de har. Dvs gamla DNL ABA DDL samt ett litet SAS blir kvar med A350/A330 flottorna. Det är normalt att bolag "struktur rationaliseras för bestånde lönsamhet" samt att man försöker behålla alla värdefulla slot'ar man haft sedan 50-talet.
Anmäl inlägget
The Viking
Skrivet av pf, 2022-05-02 19:17:50
kan det være viktig at de svenske politiske partier, i den kommende valgkamper tilkjennegir hva de vil med SAS ?
Anmäl inlägget
Flyget har förändrats i grunden
Skrivet av thomas, 2022-05-02 17:20:58
Det är uppenbart att omstart är enda alternativet. Ett nytt bolag blir billigare och ledningen behöver inte förnedra sig med meningslösa mbl ( som är bara rådgivande) förhandlingar. Facket kan väl ta över och driva.
Anmäl inlägget
Omstart
Skrivet av The Viking, 2022-05-02 12:57:06
av SAS är ett måste, det går inte att fortsätta med dagens kostnadsnivå.
Tror dock ej att danska och svenska staterna vill låta bolaget gå i konkurs, Sosseregeringar vågar inte riskera så många jobb på ett delstatligt bolag. Sverige pga att det är valår, och Danmark pga jobben på Kastrups flygplats.
Anmäl inlägget
Alternativ
Skrivet av Max, 2022-05-02 11:00:21
intressant tråd i forumet:

https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=286963
Anmäl inlägget
Helt tydligt
Skrivet av Arild, 2022-05-02 09:33:37
Med 100% säkerhet kan jag säga att denna plan måste lyckas annars blir det dramatiskt. Ägarna har sagt att detta är ett krav och om det inte går så har vi nått vägs ände med nuvarande SAS. Staterna kommer inte igen att rädda bolaget och kan denna gång mycket lätt hänvisa till Covid, krig och en intern ovilja till att anpassa sig till den nya situationen. Ni som inte vill inse detta kommer att bli mycket ledsna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn