Skriv ut  

Örnsköldsvik fortfarande utan linjetrafik

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 maj 2022
Inget flyg till Stockholm i sikte. Örnsköldsvik är en av de flygplatser som ännu inte fått tillbaka inrikestrafiken. Ett ”eget” flygbolag kan vara lösningen.

Örnsköldsviks flygplats lever just nu i första hand på charter och samhällsflyg. Någon linjetrafik till Stockholm har inte funnits sedan pandemin bröt ut i mars för två år sedan med undantag för den krisupphandlade flygtrafiken under vissa tider när Covid-19 härjade. Air Leap fortsatte en kort tid på eget kommersiellt ansvar men ställde in flygningarna den 24 januari. Sedan dess är det tomt i Ö-vik som innan pandemin kunde räkna in en bra bit över 80 000 passagerare och var på väg mot 100 000 passagerare. 

- Vi räknar med att upptagningsområdet här motsvarar en marknad på cirka 130 000 resenärer, säger flygplatschefen Robert Gyllroth till Flygtorget.
De siffrorna ligger idag långt borta, främst beroende på att Örnsköldsvik alltså ännu inte har någon linjetrafik, i första hand till Stockholm. En blick i backspegeln visar att det tidvis flugit två flygbolag parallellt, till exempel när BRA och Air Leap tillsammans hade 34 avgångar per vecka till Arlanda och Bromma. Innan dess har bland annat Nextjet stått för trafiken och innan dess det egna flygbolaget Höga Kusten Flyg. Det flygbolaget bildades för övrigt av lokala investerare vid en tidigare kris när SAS bestämde sig för att stryka Ö-vik ur linjenätet, och var under många år ensamma på trafiken till Stockholm. 

Kanske är det den vägen, att starta ett ”eget” flygbolag, som gäller även denna gång och är i så fall det sätt som Trollhättan och Kristianstad valt för att lösa flygbristen på respektive ort, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Västflyg och Skåneflyg har kommit upp i luften tack vare att det lokala näringslivet gått samman med ekonomiskt stöd. 

- Vi jobbar hårt med frågan och näringslivet vill naturligtvis ha igång flyget. Faktum är att fem procent av den svenska nettoexporten kommer från regionen här. Därför behövs flyget och vi har en del intressenter som vi arbetar med. Självklart ska vi ha en linje till Stockholm, fortsätter Robert Gyllroth.

I väntan på att en sådan uppgörelse kan gå i lås är det chartern som står för passagerartrafiken på flygplatsen. Även samhällsflyget är närvarande med dagliga flygningar, bland annat sjuktransporter.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tragiskt
Skrivet av II, 2022-05-10 15:56:02
Är tragiskt se hur det fina svenska inrikesflyget rasat ihop till bananrepubliknivå. på 70-80 talet hade vi ett fungerande inrikesflyg som länkade samman större och mindre orter via Arlanda och Bromma med Linjeflyg, Swedair m.m.

Vad F-N har vi idag, vi har ju knappt några svenska bolag kvar, flygplanen är 30-40 år gamla och drivs av bolag från öst. Relativ stora städer som Ö-vik, Växjö, Halmstad, Trollhättan har inte ens direktflyg till Sveriges flygnav Arlanda, hur är det möjligt.
Anmäl inlägget
Roten till problemen?
Skrivet av ABC, 2022-05-10 12:30:03
Startade inte Örnsköldsviks problem med att man startade ett eget flygbolag? Innan dess hade man trafik men sedan kom något ljushuvud på att det inte var nog. Ett tag flög t.o.m tre bolag till Arlanda men nu är förmodligen en C172 i största laget....
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av Upp med händerna , 2022-05-10 10:16:01
Höga Kusten flyg försvann ju för att de köpte Nextjet.
Anmäl inlägget
Nyxair
Skrivet av ES, 2022-05-10 10:15:35
Bara hyra in billiga flyg från Nyxair som skåneflyg och västflyg. Finns ATR42, Saab2000 och Saab340.
Anmäl inlägget
Verkligheten kommer alltid i kapp, allt och alla
Skrivet av thomas, 2022-05-10 08:24:10
Problemet är att ingen vill gå in och garantera en operatör, en tio miljoner per år.
varför är inte höga kusten kvar?
Därför att det kostade för mkt, det inser man när förlusterna staplas upp. investerarna drar sig ut.

Tyvärr kommer det bli lika med Skåne och Vänersborg, till och med på Gotland som är en ö har bolagen svårt att få ekonomin att gå ihop
Gotlandsflyg är även nerlagt efter förluster.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn