Flygtrafiken i Norge återhämtar sig betydligt snabbare än i Sverige och Danmark. Enligt Avinor är marknaden nu bara 13 procent under 2019 och innan pandemin slog till. Det är en uppgång som även syns hos Norwegian som efter en dipp i januari då 637 000 passagerare klev ombord nu i april mer än fördubblat det till 1,4 miljoner. Samtidigt har kabinfaktorn parkerat kring cirka 80 procents beläggning.
Det är en återhämtning som ledningen för flygbolaget inte riktigt kalkylerat med, särskilt inte som bokningssiffrorna redan nu pekar mot en all-time-high i juli.
- Denna sommar ser ut att bli väldigt bra, säger vd Geir Karlsen i en intervju med dn.no.
I sin tur gör det att Norwegian nu brottas med det angenäma problemet att flygplansflottan måste byggas upp snabbare än planerat. Enligt tidigare planer skulle de 50 flygplan som var i trafik förra sommaren öka till 70 denna sommar och sedan till 85 nästa sommar. Men det är en plan som inte håller takten med utvecklingen.
- Vi måste upp i 100 flygplan så snart som möjligt, säger Geir Karlsen.
Det kan jämföras med de 160 flygplan som Norwegian hade när flygbolaget var som störst eller med de åtta flygplan som var i trafik i maj 2021 och frågan är nu var Norwegian ska få tag i de maskiner som behövs. Norwegian har haft en lång konflikt med Boeing om problemen med både de Dreamliners som tidigare ingick i flottan och B737MAX. Av allt att döma finns nu en förlikning på plats med en tydlig kompensation som kan vara värd motsvarande 20 nya B737MAX, vilket skulle lösa den allt mer akuta bristen på flygplan.
Samtidigt menar Geir Karlsen att om flygplansflottan växer upp mot 100 flygplan blir det aktuellt att placera en del av maskinerna i en bas utanför Norden, allt för att klara kostnadsnivåerna.
Det handlar också om att en växande flygplansflotta ska ha beläggning även efter den intensiva sommarperioden. Då kan det bli aktuellt med samarbeten i någon form och de som ligger närmast till hands är Norse Atlantic som i juni drar igång trafiken till USA. De behöver inmatning till långlinjerna, något som Norwegians linjenät kan gå att anpassa till.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sv abc
Skrivet av Jens, 2022-05-17 16:41:16
Interessant at du vet mer om Norwegian enn ledelsen i nolaget. Du har åpenbart en særdeles stor interrsse for bolaget. Siden du kommenterer hver eneste tråd. - Dog trist at kunnskapsnivået, ikke er der.
|
|
Missar något?
Skrivet av Ace, 2022-05-15 19:32:04
@DC-3 Beläggning på 80% och ökande bokningar!? Vet inte hur 80% blir till 50%... Med den kommande strejken och rekonstruktionen/konkursen av SAS behövs det många nya flygplan!
|
|
DC-3
Skrivet av pf, 2022-05-15 09:22:47
dersom et annet flyselskap i markedet går ut, trenger Norwegian å tilby 55 x-tra 738 i kapasitet; 25 på innenriks og 25-30 i tillegg til/fra Norge.
|
|
@Peter
Skrivet av DC-3, 2022-05-14 10:51:41
Då förstår jag än mindre. Fler flygplan?...när man inte kan bemanna de man redan har och som flyger halvtomma.
|
|
Norwegian och MAX
Skrivet av Mr €, 2022-05-14 09:54:02
Verkar vara klart mellan Boeing och Norwegian så troligtvis kommer en hög med MAX tas i trafik. Norse kanske kan ta de nya Norwegian 787 som Boeing byggt.
|
|
Svar till DC-3
Skrivet av Peter, 2022-05-13 16:22:54
SAS saknar flygplan och personal,ungefär som dom flesta bolag nu efter pandemin.
|
|
Bekant argumentation..
Skrivet av ABC, 2022-05-13 14:23:52
Hur många flygplan var det Norwegian behövde innan det gick åt pipan sist?
Vad de behöver är 10 miljarder dollar. Sen kan de se dem minska succesivt mot noll.
|
|
Köp av SAS
Skrivet av DC-3, 2022-05-13 10:51:33
Köp överblivna SAS-maskiner. Man saknar ju både personal och passagerare, åtminstone låter det så lite här och var.
|
|
Eller Airbus
Skrivet av Ynhve, 2022-05-13 09:54:58
Eller så blir det byte av flygplanstyp och på sikt en enhetsflotta med 320 serien. Airbus är superaggresiva i deras försök att ta marknadsandelar och om det ska ske så är det nu innan flottan har byggts upp igen. Det ser onekligen ljust ut för Norwegian.
|
|