Om mindre än en vecka, den 14 juni drar Norse Atlantic igång satsningen på lågkostnadsflyg till New York. Då går premiärflygningarna från Oslo och JFK följs sedan av ytterligare tre destinationer i USA, Fort Lauderdale, Los Angeles och Orlando. Ytterligare två månader senare, den 14 augusti lättar den första flighten från Gatwick till New York.
Enligt planerna var det sedan Paris som stod på tur att få Norse-trafik över Atlanten men nu har Berlin smugit sig in i planeringen. Den 17 augusti öppnas två linjer, dagligen till New York och tre dagar i veckan till Los Angeles.
- Vi är väldigt glada över att kunna lansera de här två linjerna. Det är alldeles för lång tid som en så mångkulturell och levande stad som Berlin har tvingats vara utan direkt trafik till New York.
Vad som ligger bakom beslutet att lägga till Berlin i linjenätet är oklart. Men sedan biljettförsäljningen drog igång i april, har så mycket som 60 procent av bokningarna kommit från USA. Inkommande passagerare från USA till Europa har alltså visat sig vara fler än de som reser västerut. Och det från ett flygbolag som i princip är okänt på marknaden för de breda skarorna resenärer.
- Konkurrenskraftiga priser har en förmåga att sälja sig själva, säger vd Björn Tore Larsen till dn.no.
Introduktionspriserna från Berlin ligger på 120 dollar enkel väg, alltså just över 1 200 svenska kronor. Norse Atlantic sätter in en av de nio ”Longships”, alltså B787-9 som ingår i flottan från Berlin. De har 338 stolar ombord i två kabiner: 56 Premium och 282 Economy.
- De två direktlinjerna från Berlin ger möjlighet att spara både tid och pengar för det lokala näringslivet som också får möjligheten att utnyttja vår fraktkapacitet.