Det fanns en tid när en del utlästa SAS som Svensk Allt Sammen, flygbolaget var alltså kontrollerat av Sverige, menade kritikerna.
Det är en situation som är på väg att ändras.
Sedan den svensaka regeringens beslut att stänga pengakranen och på sikt dra sig ur ägandet i SAS har den danska regeringen agerat. Idag kom ett besked att de nu tar ett större ansvar för flygbolagets framtid. I första skedet efterskänks en skuld på 3,5 miljarder och överväger också att öka ägandet från dagens 21,8 procent till upp mot 30 procent.
- SAS är ett företag som har stor betydelse för det danska samhället, sa den danske finansministern Nicolai Wammen på en presskonferens idag, rapporterar dn.no.
Det är en reaktion som är lätt att förstå. Kastrup är Danmarks största arbetsgivare och SAS står för cirka 32-33 procent av trafiken på flygplatsen. De två är alltså tätt sammanlänkade och utan SAS eller ett kraftigt reducerat SAS påverkas flygplatsen direkt. Men även indirekt påverkas arbetsmarknaden i Danmark av ett krisande SAS eftersom flygrelaterade verksamheter sysselsätter drygt 80 000 personer i Danmark.
Även i Norge har regeringen börjat undersöka möjligheterna att återinträda som ägare i flygbolaget. Även där är SAS en stor del av infrastrukturen, framför allt på inrikessidan.