Skriv ut  

Flygtrafiken tillbaka i Örnsköldsvik

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 juli 2022
Två och ett halvt år. Så länge har Örnsköldsvik, med något undantag, varit utan linjetrafik till Stockholm. Men nu är väntan över: I augusti tar Amapola upp linjen till Arlanda.

Det finns en tydlig marknad som säger att cirka 130 000 personer behöver flyga till Stockholm varje år. Trots det har flygplatsen i Örnsköldsvik varit utan en sådan linje sedan den 24 januari i år. Över huvud taget har det varit svajigt med trafiken sedan pandemin startade och den mesta inrikestrafiken stoppade. Ett tag fanns den krisupphandlade flygtrafiken när Covid-19 härjade men det senaste halvåret har det alltså varit helt stopp. Ett öde som flygplatsen delar med bland andra Karlstad och Jönköping. Under den tiden har flygplatschefen Robert Gyllroth och medarbetarna arbetat intensivt med att få till en flygförbindelse till Stockholm.  

Nu har det arbetet gått i mål.
I mitten av augusti återvänder Amapola till Ö-vik, tidigare flög bolaget en del av den nödupphandlade trafiken när pandemin härjade som värst. 

- Vi är glada att Amapola vill satsa på Örnsköldsvik och har bara goda erfarenheter från när Amapola flög här under pandemin, säger Robert Gyllroth, vd Örnsköldsvik Airport AB.
Inledningsvis blir det en rotation med en Fokker 50, sex dagar i veckan. Det ökar sedan den 5 september till två dagliga avgångar på vardagarna.

- Vi har haft ögonen på den här flyglinjen länge. Örnsköldsvik har ett fantastiskt dynamiskt näringsliv med affärer över hela världen och behov av tillgänglighet, säger Erik Salén, vd Amapola Flyg.
Historiskt sett har Örnsköldsvik haft flera konkurrerande flygbolag som trafikerat flygplatsen. Det ”egna” Höga Kusten Flyg startade av lokala intressenter som en reaktion på att SAS lade ner sin linje till staden. Ett par år senare och sedan både Nextjet och Air Leap haft med Ö-vik i linjenätet, återvände SAS en period men lämnade lika hastigt ett och ett halvt år senare. Det lockade både Air Leap och BRA vilket gjorde att det då fanns möjlighet att flyga till både Arlanda och Bromma.  Sedan kom pandemin och ökenvandringen inleddes – fram till nu.

- Amapola är en ideal samarbetspartner då det är ett solitt svenskt bolag med gedigen erfarenhet och som samarbetar med SAS, avslutar Robert Gylltroth.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn