Norse Atlantic har hittills varit sparsamma med att redovisa hur flygningarna, passagerartillströmningen och annat kring verksamheten utvecklar sig. I sig inte så konstigt med tanke på att den första flygningen lyfte den 14 juni från Gardemoen till New York. Men nu har flygbolaget rapporterat verksamheten för det första halvåret och framför allt de tre månader som flygningarna varit igång.
Intäkterna under det första halvåret har hamnat på 2,9 miljarder norska kronor varav passagerarintäkter står för 1,4 miljarder.
Från starten den 14 juni till och med augusti har 97 177 passagerare flugit på någon av de 388 flygningar som genomförts på de fyra destinationer som successivt startats från Oslo, Paris och London. Det ger en snittbeläggning på cirka 250 passagerare per flygning och stämmer väl överens med den redovisade kabinfaktorn som legat på 82-86-89 procent under de tre sommarmånaderna. Norse Atlantic har i första hand använt B787-9 som har 338-344 stolar ombord lite beroende på konfigurationen i de olika maskinerna. I dagsläget består flottan av 13 Dreamliners och ytterligare två till ska levereras innan året är slut. Fyra av dem är uthyrda till Air Europe på 18 månader vilket alltså ger en flotta på 11 maskiner för eget bruk. Samtliga flygplan är leasade enligt ”power by the hour” och kostar enbart pengar när de är i luften, ett avtal som gäller upp till 24 månader efter att flygplanet är levererat till Norse. Det har underlättat den långsamma starten och successiva bygget av linjenät. Av allt att döma ger det en trygghet nu när vintersäsongen närmar sig:
- Vintersäsongen är historiskt sett utmanande för branschen. I år möter vi också extra bördor i form av höga bränslepriser, ökande inflation och en osäkerhet kring efterfrågan. Norse Atlantic fortsätter att utvärdera möjliga linjer för kommande vinter med hänsyn till efterfrågan och ekonomi, säger vd Björn Tore Larsen i en kommentar.
Av allt att döma räknar Norse med att den kommande säsongen innebär ett minskat resande. Därför pågår just nu förhandlingar om att leasa ut också en femte maskin. Sedan tidigare har Norse säkrat slots i Dublin och Dubai vilket kan tyda på att linjenätet trots allt ska växa, om inte annat med den solsäkra destinationen Dubai. Ambitionen för framtiden är det dock obruten:
- Norse kommer att vara perfekt positionerad för att ta vara på den förväntat starka sommarsäsongen 2023.