Norska Flyr går just nu igenom en tuff period. Inför kommande vintersäsong är verksamheten satt på sparlåga och minst hälften av flygplansflottan står på marken. Dessutom pågår en rekapitalisering av flygbolaget med ambition att hämta in cirka 700 miljoner. Den har inte gått riktigt som planerat, trots att aktiekursen för nyemissionen är satt till 1 öre.
Samtidigt gjorde Ryanairs vd Michael O’Leary ett blixtbesök förra veckan. Officiellt var han där för att delta i en podcast hos norska Oljefonden. Men det startade också spekulationer om ett närmande till Flyr. Michael O’Leary hann nämligen med ytterligare ett möte, hos ledningen för Flyr. Det var ett möte mellan en av brasnchens bjässar, Ryanair kunde visa på drygt 14 miljarder i vinst för tredje kvartalet medan Flyr har en förlust på 430 miljoner under samma kvartal. Men Flyr sitter faktiskt på något som Ryanair kan vara intresserade av, ett antal 737 MAX. Det irländska flygbolaget ska enligt planerna fasa in 50 nya MAX under kommande vinter inför nästa sommar men det är en beställning som Boeing av allt att döma inte mäktar med. Därav intresset för de oanvända flygplanen hos Flyr.
I dagsläget har Flyr en flotta på tolv flygplan, både MAX och 737-800NG. I vinter är bara två-tre av dem i trafik, en är leasad till ett annat flygbolag medan resterande är satta i en teknisk rotation för att inte dra på sig för stora underhållskostnader. Det skulle alltså kunna öppna för att Ryanair tar sig an en del av de flygplanen för att fylla sina egna kapacitetsbehov. Enligt norska medier är det också oklart om Flyr har egen användning för alla tolv flygplanen nästa sommar. Det avgörs av nyemissionen och hur flygbolaget klarar övervintringen under lågsäsongen.
Varken Flyr eller Ryanair har velat kommentera mötet i förra veckan.