Skriv ut  

Västflyg - sju månader i luften

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 november 2022
I mars var flygtrafiken tillbaka. Västflyg har nu etablerat sig på linjen mellan Trollhättan och Stockholm. Fortsatt är det en tuff tid men nu lanserar flygbolaget biobiljetter.

Västflyg
Västflyg
 
Det var den 28 mars förra året som Trollhättan fick tillbaka flygtrafiken, nästan på dagen två år efter att pandemin satt stopp för linjen till Bromma. Regionen har ett tämligen stadigt passagerarunderlag på drygt 40 000 passagerare årligen. Upptagningsområdet är också stort och sträcker sig upp till Strömstad och norska gränsen såväl som in i Dalsland och Skaraborg.
 
Det var en mycket efterlängtad start. Att inte ha daglig trafik till Stockholm har drabbat regionen så behovet var och är stort, säger Anna Rånängen, flygplatschef i Trollhättan-Vänersborg till Flygtorget.
Västflyg är en helt privat satsning finansierad av näringslivet. Enligt de tre privata investerare som garanterar ekonomin i projektet är det också mer tidseffektivt att åka till Bromma och sedan ta sig över till Arlanda för eventuella internationella resor, än att använda Landvetter som ligger cirka tio mil söderut. 
 
Västflyg kan nu se tillbaka på sju månader i luften med en Saab 340 inhyrd från NyxAir som gör cirka dussinet rotationer i varje riktning varje vecka. Både piloter, tre kaptener och två styrmän och de två i kabinen är lokalt anställda.
 
Det har varit en rolig och intensiv tid, att starta ett nytt flygbolag är inget man gör i en handvändning. Det är en speciell bransch, en utmanande marknad och sen har vi världsläget på det. Att vi nu firar sju månader i luften känns fantastiskt roligt, säger Västflygs vd Anna Petré.
Innan start fanns en oro för att det nästa två år långa uppehållet gjort att flyget ”glömts bort” som alternativ för resor till Stockholm. Det är fortsatt en utmaning trots stigande passagerarsiffror som framför allt är affärsresandet till och från Stockholm. För att ytterligare öka medvetenheten om att flyget är tillbaka i Trollhättan valde Västflyg att hålla trafiken igång även över sommaren.
 
Lokalflyget har under lång tid varit en viktig del av infrastrukturen i vår region. Våra resenärer är mestadels affärsresenärer, men vi ser också många som reser privat. För att kunna ge privatresenärerna ett alternativ under semestern var det en självklarhet att köra sommarflyget. Vi trodde på idén att smidigt kunna ta sig från Stockholm till västkusten på sommaren och det blev faktiskt något av en succé. Till nästa år kommer vi förmodligen att sätta in fler avgångar under sommaren, fortsätter Ann Petré.

Vi vill göra det vi kan när det gäller miljöfrågan och det vi kan göra idag är att skapa efterfrågan på biobränsle. Vi följer också utvecklingen av sk elektrobränslen, som vi tror att vara ett bra alternativ för flyget. Även utvecklingen av elhybridflyg är intressant, även om det ligger långt fram i tiden.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv Finn
Skrivet av 340, 2022-11-20 22:37:18
Nu är det så att något större plan på den här linjen kommer inte vara lönsam, iallafall inte nu och det finns inga nya plan i den storleken 340 är ni. Men Västflygs 340 är helt renoverade invänding och moderna samt nymålade och 340 har fantastiskt säkerhet och många år kvar så ingen ide att gnälla över något som du inte har koll på
Anmäl inlägget
S340
Skrivet av Finn, 2022-11-17 14:12:39
Synd att man inte kan operera nyare och bättre flygplan i Svenskt inrikesflyg.
S340 är gamla. Bolag har gjort sig av med dem, de hamnade i östeuropa och nu kommer de tillbaka via NyxAir och liknande bolag pga låga kostnader.
Anmäl inlägget
Planen
Skrivet av Gh, 2022-11-17 11:06:05
Kan ju vara så att denna satsning skall gå med en viss förlust just för att det är så viktigt med bra kommunikationer för att företag skall etablera sig i en region.
Anmäl inlägget
SAAB340, njet!
Skrivet av Urban, 2022-11-16 18:39:55
Tur att man slipper denna påsmaskin som får
en att likna Lisebergs rörliga attraktioner.
Anmäl inlägget
Journalistiken?
Skrivet av Tim, 2022-11-16 18:17:07
Vad är frågan om antalet passagerare? Loadfactor? Lönsamhet?
Anmäl inlägget
Westflyg
Skrivet av Bengt , 2022-11-16 14:05:04
Brommas service är enastående, från det att hjulen sitter i backen så kom jag in till ciry på 22minuter, tack vare snabbt bagageservice o snabb taxi.
Anmäl inlägget
Stockholmståget
Skrivet av S018cn, 2022-11-16 13:18:41
Förvisso var det en del påstigande i Vänersborg när det direkta snabbtåget gick via Älvsborgsbanan, men sannolikt ökade resenärerna en del när Trollhättan istället fick direktförbindelse.
Men Vara, och det är helt säkert, där var det aldrig någon, eller allra högst 1-2 påstigande.
Så Varaborna vill nog vara hemma? ??
Anmäl inlägget
Svårigheterna väst flyg har att överkommq
Skrivet av Fransotto, 2022-11-16 12:38:12
Problemet alla vill ha flyg
Men när väl flyger står där finns ingen lojalitet att stötta, blir ett till bolag som förlorar mångmiljon belopp, som.med Gotlandsflyg och andra. Var en stor marknadsundersökning i Finland som utvisade just detta. Dessutom att hyra in capacitet är dyrt, det inhyrda bolager pressar även ut pengar hela tiden med deras vinst etc, och utnyttjar beroendet som även med ren utpressning.
Anmäl inlägget
Viktigt nu när Stockholmståget går annan väg
Skrivet av Göran rallaren, 2022-11-16 11:37:18
Det vardagliga direkttåget till Stockholm från Uddevalla går numera via Trollhättan och Göteborg. Vänersborg och Vara har blivit drabbade och då kan Västflyg vara ett intressant alternativ för dessa motsvarande resenärer att nå Stockholmsregionen inklusive Arlanda.
Anmäl inlägget
Ekonomin
Skrivet av Fransotto, 2022-11-16 10:26:55
Kul satsning men Frågan är hur många millioner de förlorat?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev