Skellefteå tillhör de flygplatser i landet som numera har tre flygbolag i konkurrens på inrikestrafiken: BRA, SAS och Ryanair. I dagsläget flyger de cirka 5 000 stolar i veckan mellan Skellefteå och Bromma och Arlanda.
Farhågorna för att de tre flygbolagen ska konkurrera ut varandra har alltså inte visat sig inträffa. Så blev det heller inte för ett par år sedan när SAS och Norwegian båda flög på Skellefteå och bidrog till ett par år med över 400 000 resenärer årligen. Av naturliga skäl föll de siffrorna kraftigt när pandemin slog till och förra året stannade på 128 000 passagerare.
Det är en siffra som utan tvekan kommer att överträffas i år. Redan nu har Ryanair aviserat att de går upp från tre till fem avgångar.
Idag har vi totalt 31 avgångar till Arlanda och Bromma varje vecka. Men regionens expansion fortsätter så min bedömning är att vi från och med sommarprogrammet 2023 kommer att ha 37-40 avgångar per vecka, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport till Flygtorget.
I sin tur innebär det att den positiva passagerarutvecklingen fortsätter. Redan nu kan flygplatsen visa på bättre i nivåer än innan pandemin sju månader i sträck. I augusti låg passagerarsiffrorna 16,7 procent över samma månad 2019.
Den utveckling som nu sker i Skellefteåregionen saknar motstycke i hela Europa och för att vi ska klara den starka tillväxt som sker krävs goda kommunikationer till omvärlden. Flyginfrastrukturen är helt avgörande för vår regions fortsatta expansion då avstånden till Stockholm eller andra städer är långa.
I tillägg till den ökande linjetrafiken, det enda minustecknet är att Wizz Air inte drar igång linjen till Gdansk, ökar även chartern. Bland andra TUI flyger till Gran Canaria i vinter och till Rhodos nästa sommar medan Ving har Gran Canaria och Mallorca på flygprogrammet från Skellefteå.
Norrlandsflygplatserna går framåt stort just nu och återhämtar sig snabbare än på andra håll i landet.