Skriv ut  

Chockbesked från Boeing: Inget nytt flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 november 2022
Ingen efterträdare till Boeing 757. Ingen efterträdare till 737. I alla fall inte innan 2030. Det chockbeskedet lämnade Boeing nyligen och kritikerna menar att det ger Airbus öppet mål att befästa ställningen som största flygplanstillverkare.

I mitten av november genomförde Boeing en sedvanlig så kallad Investors Day. Då informerar flygplanstillverkaren marknaden om de närmaste planerna och hur läget i företaget är. Det blev en ovanligt dramatisk dragning när vd:n David Calhoun konstaterade att det blir inga nya flygplansprojekt under innevarande decennium. Det var i princip rena chocken eftersom spekulationerna gällt, inte om utan när, efterföljare till både Boeing 757 och 737 ska presenteras. 
Framför gäller det 757, alltså ett flygplan med kapacitet att flyga kortare långlinjer till exempel mellan Europa och USA. Ett flygplan i den storleken är efterfrågat av många flygbolag och Boeing har arbetet på en så kallad NMA, New Midsize Airplane som ska fylla luckan mellan de större MAX-maskinerna och den minsta Dreamlinern. Det har till och med funnits illustrationer på en 797 som till del liknar en liten 787. 

Likaväl måste Boeing ta fram en efterföljare till 737, världens hittills mest sålda trafikflygplan. Sedan premiären 1967 har den tillverkats i 11177 exemplar i närmare 15 olika civila och militära versioner. Men de flesta bedömare menar att nu går det inte att klämma ut fler versioner ur den väl beprövade konstruktionen. 

Vad Boeing egentligen menade med tidsgränsen 2030 blev lite oklart. Något nytt flygplan kommer inte att se dagens ljus, det tar cirka sju år från presentation av en ny modell till dess att den är i luften. Om det kommer en presentation i slutet av 2020-talet kan flygplanet vara i luften cirka 2035. Men Boeing förtydligade att det inte ens blir en presentation av ett nytt projekt förrän mitten av 2030 och alltså inga nya flygplan i luften förrän cirka 2040.

Kritikerna manade att det är ett beslut som ger Airbus öppet mål de kommande åren. Redan idag är A320-familjen en bästsäljare med fler beställningar än MAX-familjen. Och de två mindre långlinjemodellerna A321LR och A321XLR har tagit över den nisch där Boeing hade tänkt lägga B797. Fortsätter den utvecklingen reduceras Boeings marknadsandel till cirka 30 procent, spår ny amerikanska analytiker. 

Frågan är dock vad Airbus tänker göra. Inte heller de har någon ny modell på gång och inget pekar på att det finns några pågående tankeprojekt. Med Boeings beslut kan de också bestämma sig för att ta det lite lugnt, särskilt som de står stabilt med de framgångar som A320-familjen skördar. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Embraer?
Skrivet av Markus, 2022-11-24 10:06:47
Frågan är då vad Embraer tänker göra. Ska de försöka våga ta fram en ny, större, modell och ge sig ut och konkurrera med Airbus?
Anmäl inlägget
Nya regler
Skrivet av Saida, 2022-11-21 22:27:43
Boeing väntar ut nya regler som tillåter enpilotsbesättning ombord. Därför siar jag att dom väntar med att lansera projekt nu. När nya regelverket är klart rullar dom ut redan färdig teknologi. Antagligen samma hos Airbus, varför lansera ny typ som genast är för gammal?
Anmäl inlägget
320-familjen störst
Skrivet av Airbus380se, 2022-11-21 10:30:28
Airbus 320ceo och neo har fler beställningar än 737-familjen. Så de är världens mest sålda trafikflygplan!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev