Skriv ut  

Norse Atlantic lagrar pengar inför vintern

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 november 2022
Det gick på ett dygn. Sedan hade Norse Atlantic fyllt på kassan med 300 miljoner. Allt för att övervintra inför en förhoppningsvis gos sommarsäsong nästa år. Då blir det dessutom nya destinationer på flygprogrammet.

Alla flygbolag behöver så mycket pengar som det bara är möjligt inför lågsäsongen under vintern. Det konstaterade SAS vd och koncernchef Anko van der Werff nyligen. Det är en sanning som även andra skandinaviska flygbolag har anammat. Flyr lyckades hämta hem cirka 450 miljoner kronor via en nyemission, pengar som ska hålla det vacklande flygbolaget över vattenytan under de traditionellt svåra månaderna i början av varje år. 

Nu har även Norse Atlantic lyckats fylla på kassan med hjälp av generösa investerare som stöttat med 300 miljoner, Bland andra Norwegians tidigare ägare Björn Kjos. Visserligen är det en rekapitalisering som dragit på sig en hel del kritik för hur den genomförts men som alltså blev klart rekordtid. De pengarna ska bland annat användas till att framtidssäkra det brittiska dotterbolaget Norse Atlantic UK och den växande basen på Gatwick. Visserligen är Oslo fortsatt största hub med tre linjer till USA men allt pekar mot att det norska flygbolaget måste ta en större plats på den brittiska marknaden för den framtida överlevnaden. Och det finns potential. Visserligen är konkurrensen över Atlanten stenhård, bara mellan New York och London produceras det upp mot trettio avgångar per dag, men enligt ett flertal prisundersökningar ligger Norse biljettpriser rejält under konkurrenterna, ibland nere på halva summan. 

I dagsläget har Norse Atlantic mycket förmånliga leasingavtal för de 15 Boeing B787 som ingår i flottan, de kostar pengar enbart när de är i luften. Men det är avtal som inte löper för evigt, i slutet av nästa år blir kostnaderna väsentligt högre, något som naturligtvis finns med i kalkylen, tillsammans med det faktum att bränslekostnaderna numera står för mellan 30 och 50 procent av hela affären mot så lite som 10 procent vid för två decennier sedan. 

I början av november presenterades den första delen av flygprogrammet för nästa sommar. Det är tre flygplatser i Europa, Oslo, London och Berlin och New York, Fort Lauderdale och Los Angeles i USA. Av allt att döma ska ytterligare två destinationer tillkomma i USA, Boston och Washington. Det är satsningar som även de kräver en välfylld kassa för att kunna realiseras.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norse
Skrivet av Leif, 2022-11-28 18:42:58
Svar xxx. Norwegian tjente over en milliard i forrige kvartal. Det var et av Europas bolag, som «recovered» best og raskest. Norse henter inn penger, for en massiv satsning neste år. De har leaset ut 5 Dreamlinere, til gode avtaler. Og har 10 Dreamlinere som er klare til ekspansjonen. - Ulikt svenske SAS, nær konkurs og millardene renner ut i sanden.
Anmäl inlägget
Ekonomin
Skrivet av thomas, 2022-11-28 11:05:01
Varje ny linje kostar stora summor bara att dra igång. Verkar ett nytt kedjebrev som byggs upp. Tror folk är mer försiktiga att boka betala biljetter i förväg.
Anmäl inlägget
Norse Flying Circus
Skrivet av xxx, 2022-11-28 08:16:17
Jaha, återigen ett norskt flygbolag som inte tjänar pengar, som måste hållas vid liv med konstgjort andning…
Vi får väl se när investerarna tröttnar på slukhålet..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev