Airbus
Tillsammans med Renault Group ska Airbus ta fram ett helt nytt batterisystem. Målet är att utveckla dagens litiumbatterier för att fördubbla energitätheten.
- Partnerskapet med Renault Group är en del av Airbus elektrifieringsplan, säger Sabine Klauke, chefstekniker på Airbus. Att nå nettonollutsläpp av koldioxid till 2050 är en unik utmaning som kräver samarbete mellan flera branscher.
Airbus satsar också på förnybart bränsle genom ett samarbete med Neste. Man menar att sustainable aviation fuel (SAF) är en nyckellösning för att minska koldioxidutsläppen i flygindustrin.
Slutligen har Airbus ingått ett samarbete med Hyport för att öka tillgången på vätgas på flygplatser. Målet är att utveckla en av världens första väteproduktions- och distributionsstationer med låga koldioxidutsläpp på en flygplats.
Byggandet av vätgasstationen vid Toulouse-Blagnac flygplats slutfördes tidigare i år och produktions-, lagrings- och distributionssystemen genomgår för närvarande sluttest. Stationen som är planerad att tas i bruk i början av 2023 kommer att ha en kapacitet att producera cirka 400 kg väte per dag, vilket ger möjlighet att driva ett 50-tal marktransportfordon.
På Toulouse flygplats ska Airbus och Safran också bygga den första tankningsanläggningen för flytande väte för ZEROe-flygplanet. Stationen kommer att vara i drift 2025 och samtidigt ska Airbus ZEROe-demonstrator påbörja sina mark- och flygtester. Testflygplanet A380 MSN1 modifieras för närvarande för att kunna bära tankar av flytande väte.
- Mycket av den teknik som krävs för ett nollutsläppsflygplan finns redan i andra industrier, och hantering av flytande väte är inget undantag, säger Sabine Klauke.