Skriv ut  

Uppgifter: SAS öppnar fler linjer till USA

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 december 2022
Kastrup och Arlanda. Och kanske Göteborg, Bergen eller någon annan flygplats. Nu finns uppgifter om att SAS planerar för en linje till New York från någon av de regionala flygplatserna i Skandinavien.

Under årens lopp har SAS haft linjer till USA från några av de regionala flygplatserna i Skandinavien, bland annat Göteborg och Bergen. Just Göteborg förekommer ständigt i ryktena om etableringen av nonstop-trafik till New York. Delta Air Lines var snubblande nära att dra igång en linje för att antal år sedan och destinationen har i decennier stått högt på önskelistan i Göteborg. 

Nu kan den önskan vara på väg att gå i uppfyllelse. Enligt uppgifter planerar SAS för att, lagom till sommarsäsongen, starta en linje till New York från någon regional flygplats i Skandinavien. Vilken som är i fokus är oklart men Göteborg, Bergen, Stavanger och Billund är möjliga alternativ. Om det är ytterligare en linje till New York eller en rockad bland de befintliga i Köpenhamn är oklart. Den 9 februari återvänder SAS till JFK i New York, en trafik som flygs med en A321LR och parallellt med den vanliga flighten till Newark. En av orsakerna till det något överraskande beslutet att starta linjen till JFK var att det fanns slotar som blivit lediga sedan Aeroflot stoppats från att flyga på USA och de landningsrättigheterna var i sammanhanget billigare en normalt. 

En direktlinje från någon av de regionala flygplatserna till New York kommer med största sannolikhet att flygas med de nya A321LR, en maskin som lämpar sig väl för tunnare långlinjer. Flygtorget har varit i kontakt med SAS men flygbolaget vill varken bekräfta eller kommentera uppgifterna från danska media. Däremot är det klart att SAS ska presentera en rad nyheter när det gäller linjer och destinationer i slutet av året och början på nästa. I det arbetet sker kontinuerliga kontakter med olika flygplatser och det öppnar för möjligheten att vissa uppgifter läcker ut. SAS vd och koncernchef uttryckte också en viss optimism när det senaste kvartalsbokslutet presenterades häromdagen. I dagsläget har SAS cirka 75 procent av trafiknivåerna som gällde innan pandemin och ambitionen är att snart vara tillbaka till 100 procent. Det talar för ett flygprogram med fler linjer och fler destinationer. 



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tre klass
Skrivet av @pf, 2022-12-05 15:20:20
indelning behövs. på långlinjer. ingen tjänar pengar på lowcost longhaul.
Dessutom widebody från GOT/ BGO till NYC, seriously…?
Anmäl inlägget
BGO, eller GOT
Skrivet av pf, 2022-12-04 19:54:27
SAS klarer vel, som normalt å sette pris for höyt. Selger noen seter i de to beste klasser, men sliter også med ökonomi-segmentet. Vent og se !
Anmäl inlägget
BGO, eller GOT
Skrivet av pf, 2022-12-04 19:54:21
SAS klarer vel, som normalt å sette pris for höyt. Selger noen seter i de to beste klasser, men sliter også med ökonomi-segmentet. Vent og se !
Anmäl inlägget
Billiga slottar
Skrivet av En Roffe, 2022-12-04 12:44:06
@Ingen flygskam

Slottar kan säljas, men reglerna skiljer sig åt från land till land.

I USA får man inte göra direkt försäljning. Däremot kan flygbolag byta slottar med varandra, eller leasa ut sina slottar. Då görs värderingar av sloträttigheterna.

Något sådant kan ha gjorts. Man kan ha kommit undan billigare i byteshandeln, eller betalat mindre för att leasa.

Diskussioner pågår tydligen om det här systemet, så det kan bli ändringar i framtiden.
Anmäl inlägget
A-321 Neo
Skrivet av pf, 2022-12-03 12:24:07
er aktuell flytype.

Vil den være optimal med sin 3-klasse inndeling, og må SAS selge den ?

Mange vil ha forventning om en wide-body maskin på long-haul.
Anmäl inlägget
Gärna GOT, men...
Skrivet av Fritz Klyka, 2022-12-02 23:14:40
Visst hade en linje GOT-NYC varit mumma. Underlag finns, men det som talar emot är väl att linjen skulle ta pax från SAS-kärrorna i CPH. Men nu börjar å andra sidan Götet bli en allt viktigare nav inom fordonsindustri, framtidens gröna flyg samt IT. Så kanske...
Anmäl inlägget
Slotar på JFK betalar man inte för
Skrivet av Ingen flygskam, 2022-12-02 17:22:25
Förstår inte vad uppgiften om att slots/landningsrättigheter på JFK skulle vara "billigare än normalt" kommer ifrån.
Internationella slottar på JFK köps inte. De allokeras.
Anmäl inlägget
Ekonomin
Skrivet av Fransotto, 2022-12-02 15:01:49
Varför kopierar inte SAS Ryans sätt att prissätta flygstolarna!
Ryan har modernare flyg gör vinster säljer ut nästan alla stolar. Aldrig haft en olycka trots storleken på bolaget minst 3 ggr SAS. Gamla affärsmodeller fungerar inte i flygbranschen, det visar de permanenta förlusterna som aldrig upphör.
Anmäl inlägget
Heja GOT
Skrivet av SirOwusu, 2022-12-02 14:00:04
Bjørn, i Sydsverige är vi ett par miljoner svenskar som absolut inte är trötta på (utan snarare gynnas av) att "CPH kommer undan med så mycket". Kanske är vi till och med anledningen till att passagerarunderlaget härifrån är så pass stort.

Med det sagt håller jag tummarna för att GOT får minst några avgångar i veckan till NY. Hade varit fantastiskt för det västsvenska näringslivet.
Anmäl inlägget
Transparens
Skrivet av Bo, 2022-12-02 11:50:55
"Enligt uppgifter planerar SAS..."

Känns som spekulationer. Vore seriöst om man uppger sina källor.
Anmäl inlägget
En strategi
Skrivet av Jonas, 2022-12-02 10:27:43
Vore det inte en bra ide om SAS bestämde sig för en strategi... Vill en ha en hub eller flyga point to point från alla möjliga orter, vill de vara lågpris eller ta övre segment... Vad vill de? Man kan inte få allt!
Anmäl inlägget
Gøteborg og Bergen.
Skrivet av Bjørn, 2022-12-02 09:48:40
United fløy sommersesong til Bergen med godt belegg, men trengte kapasiteten til større satsning annet sted. Personlig har jeg stor tro på at både Bergen og Gøteborg har trafikkgrunnlag for denne ruten. Er jo ikke som om de områdene der ville tatt trafikk fra hverandre. Flyet er jo ikke så stort, og dermed lettere å fylle. København stikker avgårde med alt for mye. Tror folk i Sverige og Norge er lei dette.
Anmäl inlägget
Svart hål - allt på en gång
Skrivet av Simon tvivlaren, 2022-12-02 08:57:58
Flygjournalister verkar tro att SAS skall fortsätta vara ett konglomerat av nätverksbolag, lågprisbolag, regional spelare och ett affärsresenärbolag - samtidigt. Att fortsätta på denna "beprövade väg" är en garanti för fortsatta förluster på 5-10 miljarder per år. Tror inte alls att det finns nya investerare om är beredda att satsa 9,5 miljarder i ett svart hål. Inte en chans att SAS långdistansflyg är kvar efter rekonstruktionen eller konkurs.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-12-02 08:37:17
GOT påstår alltid att de behöver New York. Får dom den så hoppas jag de kommer att förvalta den väl. Problemet för GOT är att det är i huvudsak en point to point linje. GOT har inget gediget matarnätverk som t.ex. BGO. Så håller tummarna för GOT.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev