Skriv ut  

Lågkostnadsbolagen vinnare efter pandemin

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 januari 2023
Ryanair 160 miljoner passagerare under 2022. Wizz Air 45 miljoner passagerare under 2022. Båda flygbolagen har levererat rekordsiffror för trafiken under förra året. Och de är inte ensamma, det är lågkostnadsbolagen som hämtar sig bäst efter pandemin.

Ryan och Wizz
Ryanair och Wizz Air
 
Flygets återhämtning fortsätter. Enligt en analys från Eurocontrol är nivåerna i Europa nu uppe i genomsnitt 83 procent av de som rådde 2019, innan pandemin bröt ut. Av allt att döma kunde de siffrorna varit ännu högre utan kriget i Ukraina och fortsatta varianter av Covid-19. 
På den marknad som nu trotsa allt stabiliserar sig är det lågkostnadsbolagen som lyckats knapra åt sig andelar som de inte hade innan pandemin. Under förra årets stod lågkostnadsbolagen för 32,3 procent av marknaden, upp 2,0 procent sedan 2018. Det kan tyckas vara små siffror men med tanke på att det förra året genomfördes 9,3 miljoner flygningar i Europa och transporterades 2 miljarder passagerare, ger även mindre justeringar stora effekter. Tillväxten hos Ryanair, easyjet, Wizz och de andra lågkostnadsaktörerna gör också att de nu är lika stora som de traditionella linjebolagen. Ryanair Group är idag den största flygbolagsgruppen i Europa, med Lufthansa Group på andra plats och IAG på tredje. Den ökande delen av kakan visar sig också på att lågkostnadsbolagen stod för 46 procent av utbudet av stolar under förra året.

Bäst i klassen är Ryanair som under 2022 transporterade 160 miljoner passagerare och nu ligger 9 procent över 2019 års nivå medan Wizz Air med 45 miljoner passagerare ligger 14 procent över 2019 års nivå. Det kan jämföras med Lufthansa som fortfarande ligger 29 procent under 2019 års nivå.

Orsaken till att lågkostnadsbolagen klarat att återhämta sig så snabbt ligger bland annat i de snabba, flexibla organisationerna med möjlighet att anpassa sig till nya förutsättningar. Dessutom har de alltid varit fritidsresenärernas första val, den grupp som nu snabbast är på väg att börja flyga igen. Affärsresandet laggar fortsatt efter när bland annat digitala möten blivit allt vanligare. De stora europeiska lågkostnadsbolagen håller sig också till största delen i just Europa och har inte gett sig ut på några interkontinentala äventyr.

Ett exempel på lågkostnadsbolagens allt starkare ställning märks bland annat i Sverige: Både Ryanair och Eurowings har etablerat sig på Arlanda under pandemin och har under året haft ett femtiotal linjer ut till Europa. I Norge växer sig Norwegian sig allt starkare samtidigt som både Flyr och Norse Atlantic startat verksamhet under de tuffaste av omständigheter. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Grattis Per
Skrivet av Linkan, 2023-01-09 16:20:50
Även jag är Life Time Gould member hos SAS.

Betalade du enbart 155 kronor för resan så var det andra passagerare som fick betala för dig.

Du tror väl inte att det av dig angivna priset är den verkliga kostnaden?

Flygskatten är 69:-
Moms 6%
Normalt skall också startavgift betalas.
Kostnad för säkerhetskontroll.

Dessutom skall alla andra kostnader fördelas bland passagerarna.

Du var en snylt passagerare.





Anmäl inlägget
Ryanair är bra
Skrivet av Per, 2023-01-09 14:39:06
Här blir alltid alla artiklar en diskussion om SAS, även de som handlar om andra bolag. Så låt mig fortsätta...

Jag är Life Time Gold hos SAS och det är alltid mitt förstaval. Men i lördags hade SAS ingen avgång från Landvetter till Arlanda på eftermiddagen, men det hade Ryanair. Flyget ankom före tiden, personalen ombord var trevlig, bokning och hanteringen på flygplatsen enkel. Samt - jag betalade 155 kronor för resan. Inklusive en förbokad sittplats.
Anmäl inlägget
Att Pessimist
Skrivet av Linkan, 2023-01-07 16:10:18
Är en frekvent resenär med stor erfarenhet av många flygbolag!

Har även flugit med Ryanair min erfarenhet av dem gör att jag i nuvarande läge avstår deras utbud.

Ryanair är inte ett lågprisbolag. Det visar bla. deras vinst. Ryanair är ett lågservice flygbolag. Den produkt de levererar är dyr (får lite för de pengar det kostar flyga med dem).

Som frekvent resenär ställer jag krav som Ryanair inte kan uppfylla.


Anmäl inlägget
Men Linkan - de är lönsamma
Skrivet av Pessimist, 2023-01-06 09:06:48
Ännu en bitter pilot (?) som smutskastar Ryanair. Flygbolagsverksamhet handlar idag om att tjäna pengar - inte vara en värmestuga för personal. Ryanair är högeffektivt, säkert och är populärt bland kunderna. Därför tjänar de pengar.
Anmäl inlägget
Rabatt för Ryanair och Eurowings
Skrivet av Linkan, 2023-01-06 08:22:42
Ryanair och Eurowings har rabatt på startavgiften på de flesta flygplatser de trafikerar.

Ryanair flyger gärna till från flygplats som ger rabatt. När rabatten efter några år upphör slutar man flyga på den flygplatsen. Det har vi sett många exempel på.

Ryanair är inte ett lågpris bolag även om de inledningsvis ser så ut. Man är duktiga att ta extra betalt. Det är sällan att det utannonserade priset blir det verkliga priset. Deras service nivå är mycket låg.
Anmäl inlägget
Verkligheten
Skrivet av thomas, 2023-01-05 19:22:03
SAS sen ta in offerter på advokatkostanderna för chapter 11 i USA ha inga öppna rinnande enorma räkningar, de 500 miljonerna kan användas betydligt bättre.
Anmäl inlägget
inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av thomas, 2023-01-05 16:07:20
SAS sälj ut alla stolar till sista plats,
sluta med strutseriet, anamma lågkostnads bolagens prissättning, det enda sättet att överleva i den mördande konkurrensen.
Anmäl inlägget
SAS flygbolag?
Skrivet av Pessimist, 2023-01-05 10:11:54
Trodde att SAS i första hand var till för sysselsättnigen på Kastrup och ett nödvändigt ont för att upprätthålla livsstilen för vissa personalgrupper. SAS styrelse fortsätter på den gamla bana och låtsas som om långlinjer är lönsamma och att kunderna efterfrågar lounger med billigt lådvin och smörgåsar med pålägg från Ica eller Coop.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev