
Etihad valde Kastrup före Arlanda
Publicerad den 17 januari 2023Kommentarer
Har rest med båda bolagen som är utmärkta. Dock bättre service på Qatar. Skål på dig, härmis…
Qatars linje GOT-DOH gick riktigt bra innan pandemin. Flög själv den vägen till Thailand för att testa och det funkade riktigt bra. GOT hoppas att de återkommer, men bearbetar även andra aktörer. Dohalinjen visade tydligt att det finns underlag för en Asienlinje från GOT, så vi får se.
Lustigt med inlägg där folk försöker svara mig med mitt eget nick, men så är det helg också. Skål!!!. Jag flyger inte via ARN så ofta, men de gånger det har skett har det funkat utmärkt. Har dock AMS som förstaval. Av Europas storflygplatser den absolut bästa.
Att du föredrar skitbolaget Qatar Airways över Ethad, visar bara att du inte har koll
Tror du det?
Stockholm är på inget sätt ” ekonomimotorn” i Norden, knappt i Sverige
Om du aldrig har kommit fram utan bagage till ARN har du inte rest mycket
Jag kom till T5 ( Star Alliance) för en vecka sen och gick til arrival service för att min väska inte var med på flygplanet, fick besked från en tomhjärnat Stockholmare att han bara hanterade små problem..
Och det var inte första gångan..
So get real..
hur mycket du försökar fantisera bort det är Arlanda flygplats en undermålig regional flygplats i Europas periferi.
Kul att du nämnde Ouagadougou. Har varit där och följdaktligen på flygplatsen några gånger. Bagaget har faktiskt aldrig slarvats bort, väldigt korta ledtider i incheckning etc. Flygplatsen ligger dessutom mitt i stan. Däremot visum…vilken disaster 🙂 och myggen, sprängfyllda med malaria, zika och annat…
Björn på Swedavia!
Du sa att Etihad inte skulle flyga på Skandinavien, jag la grunden till detta för några år sen, nu flyger de snart hit.
Ett fantastiskt bolag korade till världens säkraste, Detta trots att Tony nu jobbar på en Saudisk start up.
Och jag har rest via CPH vid tre tillfällen och varje gång har de lyckats med att slarva bort mitt bagage. Varje gång!!! Jag flyger hellre via Ouagadougou än via CPH. Den saken är klar. Känner Etihad för övrigt till CPH:s strejkvanor?
Flög Amsterdam (vad annars?) – Abu Dhabi – Manila med Etihad för 7 år sedan. Ett okej bolag, men Qatar och Emirates något vassare.
Det är ok att ARN är en mätarflygplats. Norden är inte så stor, och tyvärr finns det inte plats för fler långlinjer.
Man skall inte glömma om att ARN/BMA utan långlinjer lyckas få lika trafiksiffror som de stora flygplatserna i Norden (Inte i år), så det är ett bevis att det finns potentiell.
Men det är samma situation i BCN, HAM, DUS, MIL och de är ekonomimotorer i deras regioner. Ingen fel på det.
Långlinjerna avgör inte om en stad är ekonomimotorn i Norden. CPH har ett bolag som har sin bas där, och därmed har en fördel för att flera bolag skall etablera sig där. Det är enklare med transfer.
Att neka att Stockholm inte är ledande hub i Norden är att neka en verklighet. Den är största stad, största börsen, flest miljardärer, flest unicorn, flest huvudkontor, en IT-centrum. 5/10 största arbetsgivare har sitt huvudkontor där (H&M, Securitas, Assa Abloy, Ericsson och Electrolux).
Allt det där med att Stockholm skulle vara motorn i svensk ekonomi ör väl en sanning med modifikationer. Svensk gäller knappast industrin, t.ex Volvo, SKF och många fler bor inte i Stockholms området.
Stockholm har banker och myndigheter , inte mycket annat.
hoppas att till och med GOT går om ARN och får mer långlinjer. Borde ha haft en långlinje till Shanghai med tanke på industritillväxten eller till Delhi! 🙂
fortsat folk här som tror att Stockholm är universums centrum
Det är inte Köpenhamn heller, men man har en betydligt bättre fungerande flygplats, där man över många år hat
r byggt upp en transfer hub. ARN är en matar flygplats till alla olika hubs runt om i norra Europa. Det är väldigt få flygbolag som har intresse i att starta direkt långlinjer till/ från ARN.
Du har helt rätt. Man undrar vem som missar att planera sånt på ARN.
det är väl självklart .
Jeg flyver ofte til New York. Jeg flyver helst direkte fra CPH, og som udgangspunkt med SAS, da jeg synes Delta er elendige. Sidste måned tog jeg dog hjem over Arlanda, da SAS havde nogle gode priser på Business og ville kun lande en time senere i CPH. BIG MISTAKE. Ved ankomst i ARN skulle man igennem security, hvilket ikke er nødvendigt i CPH. En track til cirka 600 mennesker fra EWR, ORD og Doha. Jeg gætter på 400 mennesker mistede deres videreforbindelse inkl mig selv. Aldrig Arlanda igen!
et visst sted. Hva gjör dere om danske staten blir eneste storinvestor i SAS fremover ? Og da vil kreve mer i CPH ?
Jämför Kastrup med Düsseldorf.
Düsseldorf har betydligt större underlag, men har knappt några långlinjer eftersom det ligger i Tyskland och pax slussas via Frankfurt av tradition.
AMS ligger inte långt bort men har massor med långlinjer tack vare att de var ensamma i Nederländerna av tradition.
Arlanda hämmas av att vi av tradition haft ett skandinaviskt bolag.
Exakt! Men i det här fallet är det SAS som skapat bäst förutsättningar för Kastrup. Hade vi haft ett bolag som ägts av Sverige, Norge, Finland och de baltiska länderna kan jag garantera att Stockholm hade haft det absolut bästa läget där.
Lägg till att Lufthansa samtidigt hade opererat i Danmark och Köpenhamn hade varit marginaliserat.
Väldigt enkelt, man lägger linjer där det finns bäst förutsättningar och marknad. Det finns en sådan övertro av många på att Stockholm skall vara störst i Norden, men glöm det, verkligheten brukar övertrumfa drömmar.
Att Stockholm är motorn för Sverige är väl en överdrift. Ja Stockholm har myndigheter och banker. men, industri och teknikutveckling delas av andra städer. Så där håller jag absolut inte med.
Dock väljer multinationella företag Stockholm ändå. Trots bristen på långlinjer. Så har det varit länge och det fortsätter.
Etihad skyndar långsamt och satsningen på CPH är fullt logiskt. Största maknaden är den norska tätt följt av den danska. Svenska som nummer tre. På detta sättet kan bolaget stimulera en växande trend positivt. Men tror att de kan komma till ARN och OSL inom ett par år. Men det beror mycket på hur mycket CPH kan stimulera.
Ytterligare ett sorgligt exempel på att SAS danska fokus hämmar Arlanda.
Kul för Danmark och Skåne givetvis. Men för Stockholmsområdet som är motorn i den svenska ekonomin är det tråkiga nyheter. Ju fler långlinjen Arlanda får desto fler multinationella företag kan etablera sig här, vilket är positivt för hela landet. När Stockholm mår bra mår Sverige bra.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten