Qatar Airways har varit en stadig besökare på Arlanda sedan första flighten 2007 som då genomfördes med en A320. Sedan dess har verksamheten vuxit kontinuerligt, sporrad av en ständigt ökad efterfrågan på resor via hubben i Doha. Strax innan pandemin var flygbolaget uppe i 19 avgångar i veckan mellan Arlanda och Hamad International Airport och trafiken fortsatte genom pandemin, om än med reducerad kapacitet.
Därför var det lite otippat att Finnair skulle ta över en del av Qatars flygningar från Stockholm till Doha när de två flygbolagen inledde ett samarbete, som gällde flygningar också från Köpenhamn och Helsingfors.
- Det är ett strategiskt samarbete med Qatar Airways som dels säkrar kapaciteten i vår flygplansflotta, dels öppnar för än fler destinationer i Asien via Doha. Vår grundstrategi är ju en ökad tillgänglighet till Asien, sa Finnairs Skandinavienchef Robert Lönnblad då till Flygtorget.
Konkret har det inneburit att Finnair nu flyger egna direktflygningar från Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm till Doha. I tillägg utökas codeshare-samarbetet mellan Finnair och Qatar Airways som ger de nordiska passagerarna direkt tillgång till Qatars nätverk ut från Doha, inte bara till Asien utan även Australien och Afrika.
Det samarbetet fortsätter samtidigt som Qatar själva drar upp närvaron på Arlanda. Dagens tre-fyra flygningar i veckan ökas nästa vintersäsong till fem samtidigt som Finnair ligger kvar med dagliga avgångar till Doha. Det ger alltså dubbla avgångar fem dagar i veckan. I Köpenhamn ökar Qatar redan till sommaren till dagliga avgångar och till tio i veckan när nästa vintersäsong drar igång. Då får även Oslo en ökning, från dagens sju till tio i veckan.
Ökningen på Skandinavien ingår i en allmän tillväxt i flygprogrammet som innebär en rad helt nya destinationer i Europa och Asien. Göteborg är däremot ännu inte tillbaka som en av destinationerna. Det var 2018 som Qatar började flyga på Göteborg, en linje som visade sig lönsam tack vare mycket god beläggning när det gällde frakt. Den drogs in när Pandemin slog klorna i flygtrafiken och trots uppgifter om att den ska återöppnas, har det ännu inte blivit verklighet. Enligt Swedavia fortsätter dock dialogen med Qatar också om den trafiken.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Vilka tider
Skrivet av Qatarian, 2023-03-13 21:28:39
Vilka tider kmr Qatar flyga. Dem bör väl sätta någon kvällsflyg som innan? Priserna är skyhöga kanske går dem ner med fler flygningar?
|
|
Rättt ska vara rätt
Skrivet av Arne Anka, 2023-03-09 16:34:36
Qatar startade upp Arlanda med en A319 med förlängd räckvidd. Inte A320
|
|
Det skal være, selvsagt, QR,
Skrivet av pf, 2023-03-09 14:20:51
Inte QF.
|
|
överlevnads expert
Skrivet av thomas, 2023-03-09 12:42:45
Qatar flög 2 ggr om dagen från ARN under hela pandemin, ingen annan hade trafik i den omfattningen
|
|
Finnar
Skrivet av Gh, 2023-03-09 09:42:08
Låter lite som att Finnair isåfall kommer att få ge vika, då Qatar ju har matarhub
|
|
Sju til tolv OSL,
Skrivet av pf, 2023-03-09 09:27:02
alle QF egne fly. ARN,økning tre til fem pr v, alle gjennomført av Finnair, stod det vel i pressemelding!?
|
|