Klart: Heart Aerospace flyttar till Halmstad
Publicerad den 11 maj 2023Kommentarer
Att titta på dagens situation är inte till någon hjälp. Skälet är att det finns något som heter corporate intelligence, affärsunderrättelsetjänst.
Titta på vad som forskas på i alla branscher, på tio års sikt. Där kommer ideer som kan utnyttjas. T ex bilbranschen, iden om att integrera batterierna med den bärande karossen, vilket sparar både plats och vikt. Ett halvdussin sådana tillskott gör skillnad.
För ES 30 är ju tanken att när batterimätarna går ned på det röda går styrman bak i planet och snörstartar ett elverk. Detta måste rimligen kunna producera motorernas samlade starteffekt, gissningvis 2,5 MW. Har spanat på befintliga APU men inte hittat någon som ger över 0,5 MW och den vägde 240 kg. Någon som vet mer om stora APU?
Varför inte bygga drönare, stor efterfrågan nu, bara titta på SAAB aktien.
Det här med el plan har de stora flygfabrikerna och motortillvekarna tittat på långt innan heart ens startade, de har ju massor av ingenjörer som bara jobbar med flygutveckling. Vad nytt skulle detta bolag kunna tillföra? flytten för att få fram nya naiva satsare, att dra in aktieägare är bara ett sätt att tanka hem pengar, ungefär som it branschen som dolde den verkliga verksamheten att göra hemsidor,
Den kommer få hybridmotorer med en “lagom stor” batteripack och gasturbiner troligtvis P&W. Blir lätt dyrt med 4st sådana hybrider, dock är nog deras största problem pengar för certifiering och uppstart där de 200-300 första planen säljs till förlust innan det vänder.
Är det nån som tror att Heart vågar skriva in några prestandakrav i avtalen? Kom ihåg det den dan som kontrakten stryks pga bristande fart, räckvidd, avisning, tryckkabin och värme (!)
För de små företagen Bombardier och Mitsubishi…
O de skulle bygga konventionella flygplan. Detta kommer bara mynna ut i att Halmstad kommun o dess skattebetalare får stå för notan för massa lokaler o mark och när HEART inser den stora problematiken att certifiera ett flygplan (inte minst med ny teknik) och kommer få slut på pengar.
med el flyg för 30 pers.
Man jobbar snarare med nån typ av hybrid flygplan.
Batterier är för tunga och har för liten energitäthet
man borde droppa alla planer på att bygga batteribaserade flygplan. Använd vätgas och bränsleceller i stället.
Alternativt grön jet fuel.
Frågan om de överhuvudtaget kommer fram till ett certifierat flygplan.
Det är en lång resa och många har försökt, och detta med en ny oprövad drivlina.
Är det i Halmstad Koenigsegg håller till eller är de i Ängelholm?
Skulle vara en bra synergi, för de båda
Vilka reklam promotion de kunde göra som gynnar bägge, sen tillverka ett futuristiskt flyg inga cpy av äldre konstruktioner.blir det vätgas för driften?
Eller en effektiv jetmotor som går på skogsavfall? Det gäller att från början inte hamna fel I tänkandet, Jet motorn är ju i grunden effektiv enda felet är att den nu går på kolväten.
Det blir kommunen som får stå för en stor del av kostnaderna som kommer att krävas för detta.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten