Skriv ut  

Klart: Heart Aerospace flyttar till Halmstad

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 maj 2023
Kampen om Sveriges nya flygplansfabrik är avgjord. Heart Aerospace placerar tillverkningen i Halmstad med ambition att börja testflygningarna 2026. Samtidigt har Heart fått en order på ytterligare 40 flygplan.

Trollhättan låg bäst till. Så lät det i alla fall från de källor som Flygtorget vände sig till när ett antal kommuner i landet tävlade om att ta över när den kommande flygplanstillverkningen flyttar från Säve i Göteborg.

Men istället är det Halmstad som dragit det längsta strået. I dagarna undertecknades ett Letter of Intent, en avsiktsförklaring mellan företaget och Halmstads kommun där planerna för hur verksamheten ska kunna etableras på Halmstad City Airport. 

- Vi har en flygplats som uppfyller alla de krav som finns för testflygning samtidigt som här finns möjligheter att etablera också forskning, utveckling och produktion av flygplanen när det blir aktuellt, säger Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande. Till Flygtorget. 

Flygplatsen var fram till 1961 bas för Hallands Flygflottilj F 14 och därefter Hallands flygkår och Flygvapnets Halmstadsskolor. Försvarsmakten är fortsatt närvarande på flygplatsområdet men har inte haft några invändningar mot etableringen av en flygplansfabrik. Det finns alltså redan idag ett stort antal befintliga byggnader, bland annat hangarer men etableringen innebär också stora investeringar på flygplatsområdet bland annat av nya produktionshallar. Vid sidan av den befintliga infrastrukturen pekar Stefan Pålsson också på det faktum att Halmstad har en hamn som just nu byggs ut och en högskola med bland annat ingenjörsutbildning. Dessutom ligger Halmstad mitt emellan de två storflygplatserna Kastrup och Landvetter. 

- Mycket återstår att lösa men vi är stolta över att Heart Aerospace valt att arbeta för en etablering i Halmstad tillsammans med kommunen. Företaget satsar på en hållbar omställning i en global bransch.

Enligt planerna ska ES-30 börja testflygas under 2026 och leverans till första flygbolagskund under 2028. Den tidshorisonten har fått en extra knuff av det faktum att svenska leasingföretaget Rockton har uppgraderat en tidigare avsiktsförklaring och nu beställer 20 ES-30 med option på ytterligare 20 flygplan.
- Idag ökar flygbranschens behov av att verka för en övergång till hållbart flygande från dag till dag och ES-30 är den mest lovande teknologi som finns idag i segmentet regionala flygplan, säger Niklas Lund, vd för Rockton. 
I och med den beställningen har Heart Aerospace 250 fasta beställningar på ES-30, optioner på ytterligare 120 maskiner och letters of intent på 91 flygplan.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

perspektiv
Skrivet av En Roffe, 2023-05-13 14:28:51
Att titta på dagens situation är inte till någon hjälp. Skälet är att det finns något som heter corporate intelligence, affärsunderrättelsetjänst.
Titta på vad som forskas på i alla branscher, på tio års sikt. Där kommer ideer som kan utnyttjas. T ex bilbranschen, iden om att integrera batterierna med den bärande karossen, vilket sparar både plats och vikt. Ett halvdussin sådana tillskott gör skillnad.
Anmäl inlägget
Hybridgenerator?
Skrivet av Arne, 2023-05-12 21:52:35
För ES 30 är ju tanken att när batterimätarna går ned på det röda går styrman bak i planet och snörstartar ett elverk. Detta måste rimligen kunna producera motorernas samlade starteffekt, gissningvis 2,5 MW. Har spanat på befintliga APU men inte hittat någon som ger över 0,5 MW och den vägde 240 kg. Någon som vet mer om stora APU?
Anmäl inlägget
halmstad
Skrivet av thomas, 2023-05-12 10:36:35
Varför inte bygga drönare, stor efterfrågan nu, bara titta på SAAB aktien.
Det här med el plan har de stora flygfabrikerna och motortillvekarna tittat på långt innan heart ens startade, de har ju massor av ingenjörer som bara jobbar med flygutveckling. Vad nytt skulle detta bolag kunna tillföra? flytten för att få fram nya naiva satsare, att dra in aktieägare är bara ett sätt att tanka hem pengar, ungefär som it branschen som dolde den verkliga verksamheten att göra hemsidor,
Anmäl inlägget
Heart och motorer
Skrivet av Mr €, 2023-05-12 08:13:44
Den kommer få hybridmotorer med en "lagom stor" batteripack och gasturbiner troligtvis P&W. Blir lätt dyrt med 4st sådana hybrider, dock är nog deras största problem pengar för certifiering och uppstart där de 200-300 första planen säljs till förlust innan det vänder.
Anmäl inlägget
Prestandakrav
Skrivet av Ali, 2023-05-11 21:34:48
Är det nån som tror att Heart vågar skriva in några prestandakrav i avtalen? Kom ihåg det den dan som kontrakten stryks pga bristande fart, räckvidd, avisning, tryckkabin och värme (!)
Anmäl inlägget
Gick ju Bra
Skrivet av Op, 2023-05-11 17:04:35
För de små företagen Bombardier och Mitsubishi…
O de skulle bygga konventionella flygplan. Detta kommer bara mynna ut i att Halmstad kommun o dess skattebetalare får stå för notan för massa lokaler o mark och när HEART inser den stora problematiken att certifiera ett flygplan (inte minst med ny teknik) och kommer få slut på pengar.
Anmäl inlägget
helt orealistiskt
Skrivet av @thomas, 2023-05-11 14:36:36
med el flyg för 30 pers.
Man jobbar snarare med nån typ av hybrid flygplan.
Batterier är för tunga och har för liten energitäthet

man borde droppa alla planer på att bygga batteribaserade flygplan. Använd vätgas och bränsleceller i stället.
Alternativt grön jet fuel.
Anmäl inlägget
nytt el flyg
Skrivet av thomas, 2023-05-11 12:39:11
Frågan om de överhuvudtaget kommer fram till ett certifierat flygplan.
Det är en lång resa och många har försökt, och detta med en ny oprövad drivlina.
Anmäl inlägget
pr värdet
Skrivet av thomas, 2023-05-11 12:15:47
Är det i Halmstad Koenigsegg håller till eller är de i Ängelholm?
Skulle vara en bra synergi, för de båda
Vilka reklam promotion de kunde göra som gynnar bägge, sen tillverka ett futuristiskt flyg inga cpy av äldre konstruktioner.blir det vätgas för driften?
Eller en effektiv jetmotor som går på skogsavfall? Det gäller att från början inte hamna fel I tänkandet, Jet motorn är ju i grunden effektiv enda felet är att den nu går på kolväten.
Anmäl inlägget
Kommunen tar smällen
Skrivet av Hepp, 2023-05-11 09:21:35
Det blir kommunen som får stå för en stor del av kostnaderna som kommer att krävas för detta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev