Skriv ut  

O’Leary: Vi ska sopa banan med de andra flygbolagen

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 maj 2023
Ryanair ligger nu en bra bit över de nivåer som gällde innan pandemin. Men det räcker inte. Om tio år ska flygbolaget transportera 300 miljoner passagerare. Allt enligt Michael O’Leary som tänker sopa banan med konkurrenterna.

Ryanair har ett brutet räkenskapsår som gick ut den 31 mars och när siffrorna nu är klara visar de på en vinst på närmare 16 miljarder. Den är genererad av drygt 168 miljoner passagerare och en kabinfaktor på i snitt 93 procent. Sammantaget är det nivåer som ned drygt 15 procent överstiger de som gällde innan pandemin. 

Men det är inte siffror som Ryanairs vd Michael O’Leary tänker låta sig nöjas med. Redan kommande år ska passagerarsiffrorna öka med tio procent, menar han och senast 2034 ska de fördubblas, till svindlande 300 miljoner passagerare per år. Det är en inställning som till del går på tvärs mot analyser av den europeiska flygmarknaden och som hävdar att tillväxten håller på att plana ut. Men det är alltså en inställning som Michael O’Leary över huvud taget inte håller med om. 

Däremot säger till och med ”lågkostnadskungen” O’Leary numera att flygbiljetterna är för billiga och att de glada dagarna när det kostade några hundralappar att flyga, är borta för gott. Och då ska vi komma ihåg att han för inte så många år sedan siade om att flygbiljetterna skulle bli kostnadsfria. Istället skulle flygbolagen tjäna pengar på allt runt om själva flygningen. Liksom de flesta andra reagerar han idag på att resan till flygplatsen är dyrare än själva flygbiljetten. 

Men trots allt är Ryanairs biljettpriser långt under de europeiska konkurrenternas som ska göra Ryanair till världens största flygbolag. Snittpriset ligger i dagsläget på 600 – 800 kronor, allt enligt mantrat: ”Lägsta kostnad vinner”. Och för att möta den anstormning som måste till för att uppnå det, ska flygplansflottan växa. Nyligen blev det klart med en beställning hos Boeing på 300 nya B737MAX, en beställning värd cirka 500 miljarder kronor. Det innebär att Ryanair växer till cirka 600 flygplan. Ska hela den flottan fyllas, helst med en beläggning på över 90 procent, är det med kunder som övertalas att välja Ryanair istället för något annat av de europeiska flygbolagen. Dessutom handlar det om att öka marknaden i östra Europa, det som hittills varit den andra lågkostnadsgiganten Wizz Airs territorium. Det mesta pekar alltså på att den stora kampen kommer att stå mellan de två bolagen. Vem som ska gå segrande ur den envigen var dock inget som Michael O’Leary tvivlade på när han nyligen intervjuades av brittiska Finacial Times:

- Så länge vi inte gör något dumt, vilket är en daglig utmaning i den här branschen, fortsätter vi att sopa banan med alla andra flygbolag i Europa.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Östeuropa
Skrivet av Christian, 2023-05-27 13:51:03
Ryanair är kommer garanterat vara det första flygbolaget som knackar på dörren till Ukraina när luftrummet öppnar upp. De hade ju en pågående etablering precis innan kriget bröt ut.
Anmäl inlägget
Johnny P
Skrivet av pf, 2023-05-25 19:10:47
v.g definer hvordan Ryanair er subsidierte ?
Anmäl inlägget
Flyger inte
Skrivet av xxx, 2023-05-25 13:37:19
med skitflygplan som B 737Max …
Anmäl inlägget
Tagga ner
Skrivet av Johnny P, 2023-05-25 13:35:19
den skrikande dåren O’Leary kan passande tagga ner lite..
Inte många flygbolag i Europa är mer subsidierade än Ryanair. Så att Ryanair er för fri konkurrens stämmer inte riktigt..
Anmäl inlägget
Vad är vitsen?
Skrivet av ABC@thomas, 2023-05-25 12:10:05
Vad är det för idé med att till varje pris fylla upp planen till över 90% när de som köper de billigaste biljetterna garanterat inte spenderar en krona på varken sittplats, fasttrack, mat & dryck?
Anmäl inlägget
Ryanair kopia
Skrivet av Mr €, 2023-05-25 12:05:17
Inte så lätt att kopiera då de trots låga priser har hyfsat hög tillförlitlighet och egna verkstäder för flygplanen samt volymköper nya plan till bra priser. Dock kan lågprisbolagen snabbt kan bli av med besättningar som väljer bland de mera generösa flygbolagen med mera varierande destinationer med rätt att omskola sig till andra typer i bolagens flottor.
Anmäl inlägget
flygbranschen lär ER
Skrivet av thomas, 2023-05-25 10:37:45
Ryanair har en modern flyg flotta som är bränsle effektiv och bolaget drivs utan excesser.
Hur svårt kan det vara att bara kopiera deras koncept rakt av?
Anmäl inlägget
hur driva flygbolag
Skrivet av thomas , 2023-05-24 18:32:20
South West (förebilden) har fått oväntade problem som teknik och datastrul, +Faa efter sig, Olearys målsättning där SW redan är kan kantas av oväntade stora problem. Men jag förstår inte att inte alla flygbolag inte kopierar FRs prissättning modell. Fyll upp planen till + 90% beläggning.
Anmäl inlägget
Måste vara billigast.
Skrivet av ABC, 2023-05-24 14:56:48
Är man inte bäst på att vara bra måste man vara bäst på att vara billigast. Den dag (om någonsin) då Ryanair tänker på kvalitet och passagerarupplevelse blir de garanterat livsfarliga. Men den dagen kommer nog aldrig då hela företagskulturen är det rakt motsatta.
Anmäl inlägget
Ryanair o flotta
Skrivet av Mr €, 2023-05-24 09:08:02
Ryanair byter ut gamla 737-800 mot 737MAX8200 och 737-10 och går då upp i antalet stolar per plan till liknande kostnader. Då Wizz flyger A321neo med upp till 240pax måste Ryanair ha motsv. plan som är 737-10. Hur resten av EU's flygbolag med mindre antal stolar i sina narrowbodies ska kunna konkurrera är inte klart.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev