Gardermoen satsar på flygfrakt

Publicerad den 1 september 2023
Kommentarer
Mer frakt ger fler långlinjer. Det är en sanning för de flesta flyglinjer. Nu satsar Oslo på att att frakten ska öka linjenätet från Gardermoen.
Frakt är en avgörande faktor för etableringen av nya flyglinjer, främst interkontinentala. Upp till 30 procent av intäkterna på en långlinje tas in från lastrummen. Som exempel var frakten en förutsättning för linjen mellan Landvetter och Doha i Qatar innan pandemin satte stopp. Den ekvationen känner alla flygplatser till i jakten på nya linjer och i Oslo har nu fraktavdelningen förstärkts för att sätta tryck bakom försäljningen.
Ny fraktchef är Eva Beate Lande medan den tidigare chefen, Martin Langaas passande nog går vidare till jobbet som chef för linjeutvecklingen på Gardermoen. De två lär alltså ha mycket och nära samarbete i framtiden.
Norge har av tradition en stark marknad för flygfrakt av ”sjömat”, lax och skaldjur till Asien, något som håller ett antal fraktlinjer igång.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-09-02 09:32

Speciellt nu då cargopriserna är skyhöga
En wide body är byggd för att dra in i princip operationskostnaden på cargot.

thomas
2023-09-02 08:52

Speciellt nu då cargopriserna är skyhöga
En wide body är byggd för att dra in i princip operationskostnaden på cargot.

thomas
2023-09-02 08:49

Bara det här med att staten äger och driver huvudflygplatserna, och mjölkar dessa, men inte de mindre regionala trots att staten har ett totalansvar för landets hela infrastruktur. Utvecklingen av landet kräver goda flyg kommunikationer och försvarsmakten måste kunna operera överallt. Swedavia måste anställa proffs som vet hur driva kommersiellt utan stora administrativa överhäng.

Fr
2023-09-01 13:14

Swedavia är en stor statlig katastrof om du frågar mig. Ingen som helst känsla för det affärsmässiga. Har helt tappat bort sin kärnverksamhet. Bygger hellre stora logistikbyggnader och skryter hellre om hur bra de är för klimatarbetet än att göra det de ska göra nämligen främja och utveckla flyget.

Honken
2023-09-01 08:22

Oslo är ett föredömme där man tom. har en egen chef som linjeutvecklare. Landvetter hade tidigare mycket av denna frakt med tappade i princip allt till Gardemoen. Swedavia har en del att lära och återta kan man lungt säga.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten