Kommer flygpriserna att gå upp eller ned?
De flesta säger upp. Tyvärr. Bränslepriserna går upp, delvis på grund av att det satsas för lite på volym inom förnybart flygbränsle. Volym driver ned priset men istället driver man fram skatteökningar på flyget, vilket försenar det gröna skiftet. Många flygplatser måste snarare rationalisera driften och öka kostnadsjakten, än att bara hota med avgiftshöjningar.
Kommer folk att resa även om priserna fortsätter öka?
Ett enkelt svar är NEJ. Affärsflyget, där “någon annan” betalar din resa kommer inte att återkomma som förr. Allting måste därför anpassas efter privatresandet och den för flygbolagen viktiga peaktiden är nu under sommaren.
När Ryanair i kvartal två presenterade en rekordvinst gick Michael O´Leary ut och sade att vi inte ska förvänta oss liknande vinster på helåret. Folks ekonomi är inne i en negativ spinn; inflation, högre priser på livsnödvändiga varor, höga räntor. Därför kommer efterfrågan minska, åtminstone i vinter. Norwegian hör till de flygbolag som i tysthet följer den teorin. Många plan ställs på backen i vinter. Redan under sensommaren kunde vi se rea på flygbiljetter hos såväl olika researrangörer, som SAS, Norwegian och Widerøe. Men ingen talar så mycket om varför. Tvärtom ligger fokus på hur lysande tider det är.
Problemet som Ryanair skisserade riktade sig dessutom främst till de som har en plånbok med pund eller euro eller danska kronor. För några länder är det ännu värre där Norge och än mer Sverige har ett valutaproblem. Deras kronor har gjort resorna 20-40 procent dyrare än för en dansk. Det kommer att märkas på efterfrågan. Norge har i grunden en högre levnadsstandard och högre löner samt ett tryggare samhälle. Det gynnar nu inresandet. Men konkurrensen är för liten i Norge; det minskar deras konkurrenskraft, även i utåtriktad trafik med för höga löner och villkor i den s k norska modellen. I Sverige ökar Ryanair nu insatserna med fler flyg. De förstår att svensken kommer att välja med plånboken. Wizz air gör motsatsen. Men framförallt så lockar inte den sjuka norska och svenska kronan till nysatsningar från utländska aktörer att ta hand om utgående trafik, de kan välja lönsammare länder att flyga ifrån. Att Ryanair går mot strömmen handlar om att de kallt räknar på fler turister som vill flyga till “rea-länder” där konsumtion är överkomlig. För SAS och Norwegian är det dåliga nyheter. Norska konsumenter är chockade över hur lite de får för pengarna utomlands. De svenska är mer luttrade men smärtgränsen för flygpriserna nåddes i våras och somras. Samtidigt vill flygplatser i flera länder höja avgifterna, eftersom passagerarvolymen fortsatt är “lägre än 2019 års siffror”. Varför de inte anpassat kostnadsläget är oklart. I Sverige visar officiella siffror att köpkraften sjunkit till 2013 års nivå.
Det är inte undra på att alla nya långdistanslinjer nu går från Köpenhamn och Helsingfors. De har råd att betala och lockar ständigt fler linjer.
Att i ett tufft läge, som den franske transportministern och Lufthansas chef gjort tidigare under året, gå ut och kräva minipriser för flygbiljetter i Europa, är absolut idioti. Att dessutom försöka få det till ett gemensamt EU beslut är än värre. Det handlar mer om att skydda ineffektiva statliga monopol. Flyg är faktiskt det enda väl fungerande transportmedlet i klimatkrisens stormigare följder. Flyg är en mänsklig rättighet vi alla ska kunna använda och det motverkar isolering, ger större förståelse för andra folk och bidrar till fred; förutom de rent praktiska effekterna. Även en gästarbetares tid är pengar. Ju fler som flyger, desto fortare blir det klimatneutralt.
Så flygpriserna SKA ned, annars har allt färre råd att flyga, vilket kommer att leda till nedläggningar, förlorade jobb och flygbolag i konkurs.
För konsumenten gäller det att lägga till något i aftonbönen. Ge oss mer konkurrens och en starkare krona. Men flygbolagen måste kunna leva på fler och mindre intäkter. Somliga har redan bevisat att det fungerar. Så låt marknadsekonomin sköta detta, utan statlig klåfingrighet.
Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Järnvägstrafiken konkurensutsatt
Skrivet av Att Mona, 2023-09-11 13:29:54
Har du missat att järnvägstrafiken är konkurrensutsatt? Det finns flera bolag som erbjuder järnvägsresor.
|
|
Kostnader har ökat betydligt
Skrivet av Flygplansägare, 2023-09-11 13:22:43
Flög tidigare frekvent med eget flygplan Norra Norrland till Stockholm. Bränslet kostade tidigare ca 1 000:- t/r Nu kostar bränslet ca 6 000:- t/r
Dessutom har kostnaden för service stigit rejält.
Det var service varje 50 timmars 100 timmars och ytterligare intervall. Motorbyte efter 2 400 timmar.
Kostnaden för allt har ökat betydligt.
Motsvarande gäller för större passagerarflygplan.
Vi kan inte via skatten subventionera flygandet. Flyget måste själv betala sina kostnader.
|
|
Staten och kapitalet
Skrivet av Mona, 2023-09-11 07:53:02
Du kan inte jämföra statens affärer, tåg och lokaltrafik med flyget. Staten har monopol på sina affärer. Att höja priserna på flyget kommer bara bidra till att det bli färre som flyger. Flyger färre så blir det färre flygbolag, färre linjer, mindre regularitet, o.s.v. färre jobb i hela flygbranschen...
|
|
Bra krönika
Skrivet av 737, 2023-09-11 02:13:44
Mycket bra krönika som säger som det är, trots att en del sticker huvudet i sanden. Flygpriserna särskilt inrikes är alldeles för höga
|
|
Du saknar tydligen kunskap
Skrivet av Sv Ont i svansen, 2023-09-11 00:26:22
De som stiftar och beslutar om lagar mm. är välbetalda medlemmar i Riksdagen.
Majoriteten där vill ha kvar flyget, de har råd att betala.
De kommer dessutom att förklara varför flyget inte kan subventioneras på villkoren att anställda inom flyget ej får en rimlig lön.
Inga som helst problem.
Partimedlem sedan 1968.
|
|
Dyrare biljetter
Skrivet av Uffe , 2023-09-10 21:49:25
Tågbiljetterna har blivit dyrare, samma sak med kollektivtrafiken. Är det inte rimligt att flygbiljetterna och hänger med i priserna?!? Flyget är väl ingen välgörenhetsorganisation.
|
|
Sludder?
Skrivet av sv Heavydane, 2023-09-09 21:49:36
Åk till Japan!
|
|
Ont i svansen
Skrivet av Friendly, 2023-09-09 08:25:08
Om färre får råd att resa/flyga så kommer det bli en klassfråga och de mindre bemedlade kommer ställa sig i raden bland motståndare till flyget som transportmedel.
Flyget måste ha med sig hela folket in i framtiden för att försvara sitt existensberättigande.
Tänk lite längre och på konsekvenserna innan ni väljer riktning!
|
|
Hmmm
Skrivet av Stockholmare, 2023-09-09 07:08:40
Jag skulle påstå att biljettpriserna måste upp.
|
|
@ En admin
Skrivet av Allegro, 2023-09-09 00:53:22
Har du jobbat med människor förut?
|
|
Lönerna ner - säkerheten upp
Skrivet av Magnus Max, 2023-09-08 22:19:32
När lönerna nu mer avspeglar utbildningslängd och komplexitet verkar det som om säkerheten att flyga ökat betydligt. Att betala överlöner inom flygbranschen kommer bara att ge problem. Om däremot flyget återregleras och flygbolagen får tillbaka sina gamla monopol kommer lönerna kanske stiga. Vilket parti vill ha en sådan lösning?
|
|
@Max
Skrivet av En admin., 2023-09-08 18:13:28
På vilket sätt skulle den tekniska kvalitén påverkas av löner och villkor? Om det är något som är hårt övervakat av EASA och respektive länders myndigheter är det just detta.
|
|
Ryan
Skrivet av Ehrmantrout, 2023-09-08 16:45:10
Ryanair måste satsa mer på inrikesflyget i sverige ! Går inte att lita på tågen ! Måste dock tanka med förnyelsebart bränsle ! Made in Sweden.
|
|
Lönerna ska upp
Skrivet av The Troll, 2023-09-08 13:38:57
Säkert jättebra men lönerna skall definitivt upp på alla plan inom flyget..i alla fall inom skandinavien som har blivit Europas lågvattenmärke.
|
|
Lönerna ska upp
Skrivet av The Troll, 2023-09-08 13:38:53
Säkert jättebra men lönerna skall definitivt upp på alla plan inom flyget..i alla fall inom skandinavien som har blivit Europas lågvattenmärke.
|
|
Lägre biljettpris får konsekvenser
Skrivet av Max, 2023-09-08 11:45:06
Det som händer när man sänker biljettpriser ännu mer är att dessa flygbolagsanställda i längden får försämrade arbetsvillkor och löner. Vad händer med den tekniska kvaliteten? Ska man sänka biljettpriserna ännu mer, måste man ju spara pengar någon annanstans istället. Jag tycker inte att billiga flygbiljetter är en rättighet. Som med allt annat i samhället har alla olika ekonomiska förutsättningar.
|
|
Sludder
Skrivet av Heavydane, 2023-09-08 10:56:03
Sikken en omgang sludder! Nu ser vi endeligt billet priser på et niveau der er nødvendige for at safety og ansættelses vilkår kan betales. Ideen om minimumspriser er rigtig god, har været brugt i Japan i årtier.
|
|
Snobberi!
Skrivet av sv Frekvent Resenär, 2023-09-08 10:30:00
Tramsig och snobbig kommentar. Vad är du kreti eller pleti?
|
|
@ Frekvent Resenär
Skrivet av Carl Jansson , 2023-09-08 10:20:48
Förstår att du flyger i tjänsten och inte betalar själv när du använder så nedsättande ord som kleti och pleti om fritidsresenärerna.
För övrigt heter det "kreti och pleti" ??
|
|
Bra om analet flygande minskar
Skrivet av Frekvent Resenär, 2023-09-08 08:39:37
För mig som frekvent resenär är det ingen fördel att kleti och pleti irrar runt på flygplatser.
Priset är inget problem. Antalet lågprisbolag är problemet.
|
|