Skriv ut  

Copenhagen Airport beroende av SAS framtidsplaner

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 november 2023
Totalt passerade 2,5 miljoner passagerare genom Köpenhamns flygplats i oktober, vilket motsvarar en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Med SAS som största kund är framtiden starkt kopplad till SAS rekonstruktionsplaner.

Copenhagen Airport kan stoltsera med 228 direktlinjer ut från Köpenhamn, inklusive tretton nya rutter till destinationer i bland annat Asien, Afrika och Mellanöstern. Rekordet för året hittills är 101225 passagerare fredagen den 14 juli.
 
- Det är fantastiskt att vi nu har fler linjer än vi hade 2019 vid den här tiden på året. Vi är ganska stolta över att många flygbolag verkar koncentrera sig på Köpenhamn Till exempel har SAS nyligen öppnat sin rutt till Bangkok igen efter att den lades ner för tio år sedan, säger Chief Commercial Officer Peter Krogsgaard på Copenhagen Airports A/S.
 
En viktig milstolpe var det fyraåriga avtal som nåddes i september mellan Köpenhamns flygplatser och stora flygbolag om avgifter för flygplatsens landningsbanor, terminaler och tjänster. Detta avtal godkändes nyligen av den danska luftfarts- och järnvägsstyrelsen.
 
SAS är flygplatsens största kund, och en lyckad rekonstruktion av SAS är därmed starkt kopplad till Copenhagen Airports framtid. SAS står för en tredjedel av den totala trafiken vid flygplatsen.  
 
Vinterprogrammen erbjuder flera långdistanslinjer. SAS har återupptagit sina flygningar till Miami samtidigt som de öppnar en ny direktlinje till Agadir i Marocko. Etihad Airways har startat en trafik till Abu Dhabi och Nouvelair Tunisie har en direktlinje till Tunisien.
 
Inom Europa har Wizz Air öppnat två nya rutter: en till Kutaisi i Georgien och en till den polska staden Katowice, men flygbolaget har även lanserat tjänster till Budapest och Gdansk, som redan trafikeras av andra flygbolag. Under vintermånaderna kommer Ryanair att ha linjer från Köpenhamn till Paris-Beauvais och Warszawa-Modlin, samtidigt som de fortsätter sina tjänster till Faro i Portugal och Düsseldorf-Weeze i Tyskland. Det spanska flygbolaget Volotea har behållit sin rutt till Nantes i Frankrike för vintern och kommer även att trafikera Marseille under jullovet.
 
Den senaste nöjdhetsundersökningen visade att 85 procent av resenärerna var nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse på Köpenhamns flygplats, vilket positionerar den som en av de ledande flygplatserna i Europa. Från Köpenhamns flygplats sida menar man att framgångarna kan kopplas till att olika flygplatstjänster fungerade effektivt, från incheckning och säkerhet till shoppingmöjligheter och passkontroll.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

CPH
Skrivet av Mnzs, 2023-11-16 18:52:39
En fråga?
Kommer CPH att gynnas av SAS rekontrukrionsplan?
Förlorare blir AMS och ARN.
Anmäl inlägget
Stockholmssyndromet
Skrivet av Johnny, 2023-11-14 13:28:27
Artikelns författare verkar ha ett typiskt stockholmssyndrom. För att deras huvudflygplats inte kan attrahera långlinjer, då nedgör man andra flygplatser.
Fakta är att CPH har lyckats attrahera betydligt fler långlinjer som inte är SAS flygningar, än vad ARN har mäktat med.
Trenden för ARN är neråt, för CPH uppåt.
Anmäl inlägget
Kastrup med även lågpristerminal
Skrivet av thomas , 2023-11-14 10:10:21
"MR €" spelar ingen roll hur många piloter eller flygplan SAS har kan de inte sänka sina priser på Easy jet, Ryan, wizz etc nivå är det kört, då väljer kunderna de billigare alternativet. Det är orsaken att dessa bolag växer och hela tiden tar marknadsandelar. Vem kan klaga på dessa bolag, de har den yngsta flygflottan och inte haft haverier trots att de är mkt större bolag än de traditionella.
Anmäl inlägget
Piloter
Skrivet av Anders, 2023-11-13 15:11:07
Gått om piloter? Vilken värld lever du i?
Anmäl inlägget
SAS och ev. vinster
Skrivet av Mr €, 2023-11-13 13:41:28
SAS har en fördel av ny flotta och gott om piloter, det gäller då att nu gasa och tjäna pengar innan Wizz, Easyjet och Ryanair kan konkurrera på allvar med sina något större A321neo-737MAX8200.
Anmäl inlägget
SAS ditchet rute fra Vergen til JFK
Skrivet av pf, 2023-11-13 12:37:24
pga en marginal avgiftsökning.....nå får de en stor ökning i CPH (og andre danske lufthavner). Nå får vi se logikken til SAS-ledelsen......
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-11-13 11:48:42
CPH kommer nog att kunna behålla sin kärnverksamhet av longhaul med SAS. CPH´s traditionella nav. ARN kommer däremot att se en tillbakagång. EWR lär väl fortsatt gå. Dock kan CPH få svårt att få snurr på de haltande linjerna till LAX och SFO. AMS kommer att erbjuda bättre utbud vilket gör CPH beroende på point to point.
Anmäl inlägget
Andreas verkar inte ha läst på
Skrivet av klas, 2023-11-13 08:53:25
SAS har bara bytt långivare för sitt dyra lån med "ockerränta" - inte betalat tillbaka något. DEt jag menar är att de nya investerarna kommer att kräva att det nya SAS blir lönsamt och då är det uppenbart att de inte kan fortsätta som förr och envisas med sin gamla affärsmodell. Det är en sak om du hoppas på att allt skall bli som förr men om ett nytt SAS skall bli lönsamt kommer det att hända genom ett helt nytt bolag med helt nya anställningsvillkor och ny affärsmodell.
Anmäl inlägget
Klas analys imponerar inte
Skrivet av Andreas, 2023-11-12 19:42:12
Klas:

Du vet väl att 1 miljard av det senaste årets förluster orsakats av ett lån till ockerränta från amerikanska Apollo, men att detta lån just lösts in?

Du tror tvärsäkert att SAS kommer att krympa, men Chapter 11 möjliggör för SAS att lämna tillbaka flygplan till leasingbolag och tacka nej till nya leveranser. Alltså skulle SAS redan ha valt att krympa tidigare om det fanns sådana planer. Nu ska de ju snart lämna Chapter 11.
Anmäl inlägget
Övervintra
Skrivet av klas, 2023-11-12 12:30:50
Tror att CHP Airport får övervintra efter SAS rekonstruktion (om den lyckas) och inrikta sig på betydligt färre avgångar för SAS. Inte en chans att det nya SAS kommer att ha så många långlinjer som idag - kanske till och med långlinjetrafiken upphör temporärt tills nya SAS blir lönsamt. Att gå från minus 5 miljarder i förlust per år till noll och senare till miljardvinst är en lång och plågsam resa. Det blir ett helt nytt - betydligt mindre - SAS vi får se.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev