Copenhagen Airport beroende av SAS framtidsplaner
Publicerad den 12 november 2023Kommentarer
En fråga?
Kommer CPH att gynnas av SAS rekontrukrionsplan?
Förlorare blir AMS och ARN.
Artikelns författare verkar ha ett typiskt stockholmssyndrom. För att deras huvudflygplats inte kan attrahera långlinjer, då nedgör man andra flygplatser.
Fakta är att CPH har lyckats attrahera betydligt fler långlinjer som inte är SAS flygningar, än vad ARN har mäktat med.
Trenden för ARN är neråt, för CPH uppåt.
“MR €” spelar ingen roll hur många piloter eller flygplan SAS har kan de inte sänka sina priser på Easy jet, Ryan, wizz etc nivå är det kört, då väljer kunderna de billigare alternativet. Det är orsaken att dessa bolag växer och hela tiden tar marknadsandelar. Vem kan klaga på dessa bolag, de har den yngsta flygflottan och inte haft haverier trots att de är mkt större bolag än de traditionella.
Gått om piloter? Vilken värld lever du i?
SAS har en fördel av ny flotta och gott om piloter, det gäller då att nu gasa och tjäna pengar innan Wizz, Easyjet och Ryanair kan konkurrera på allvar med sina något större A321neo-737MAX8200.
pga en marginal avgiftsökning…..nå får de en stor ökning i CPH (og andre danske lufthavner). Nå får vi se logikken til SAS-ledelsen……
CPH kommer nog att kunna behålla sin kärnverksamhet av longhaul med SAS. CPH´s traditionella nav. ARN kommer däremot att se en tillbakagång. EWR lär väl fortsatt gå. Dock kan CPH få svårt att få snurr på de haltande linjerna till LAX och SFO. AMS kommer att erbjuda bättre utbud vilket gör CPH beroende på point to point.
SAS har bara bytt långivare för sitt dyra lån med “ockerränta” – inte betalat tillbaka något. DEt jag menar är att de nya investerarna kommer att kräva att det nya SAS blir lönsamt och då är det uppenbart att de inte kan fortsätta som förr och envisas med sin gamla affärsmodell. Det är en sak om du hoppas på att allt skall bli som förr men om ett nytt SAS skall bli lönsamt kommer det att hända genom ett helt nytt bolag med helt nya anställningsvillkor och ny affärsmodell.
Klas:
Du vet väl att 1 miljard av det senaste årets förluster orsakats av ett lån till ockerränta från amerikanska Apollo, men att detta lån just lösts in?
Du tror tvärsäkert att SAS kommer att krympa, men Chapter 11 möjliggör för SAS att lämna tillbaka flygplan till leasingbolag och tacka nej till nya leveranser. Alltså skulle SAS redan ha valt att krympa tidigare om det fanns sådana planer. Nu ska de ju snart lämna Chapter 11.
Tror att CHP Airport får övervintra efter SAS rekonstruktion (om den lyckas) och inrikta sig på betydligt färre avgångar för SAS. Inte en chans att det nya SAS kommer att ha så många långlinjer som idag – kanske till och med långlinjetrafiken upphör temporärt tills nya SAS blir lönsamt. Att gå från minus 5 miljarder i förlust per år till noll och senare till miljardvinst är en lång och plågsam resa. Det blir ett helt nytt – betydligt mindre – SAS vi får se.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten